Hoewel de effectieve lancering pas op de planning van oktober 2022 staat, kunnen we nu al de belangrijkste info over de nieuwe X1 delen. BMW voorziet een aanbod op benzine (18i met 156 pk en 23i met 218 pk), diesel (18d, 150 pk en 23d, 211 pk) en later plug-in hybride met dezelfde aandrijflijn als de 2 Reeks Active Tourer (245 of 326 pk). Het grootste nieuws is echter de komst van de 100% elektrische iX1.
De iX1 krijgt twee elektromotoren en een batterij met een netto capaciteit van 64.7kWh meegeleverd. Zijn vermogen van 313 pk en 494 Nm koppel volstaan om deze kleine cross-over, die in zekere zin de op pensioen gestuurde i3 moet vervangen, in 5,7 seconden van 0 naar 100 km/u te doen spurten. Zijn aangekondigde autonomie bedraagt 413 tot 438 km en BMW maakt gewag van snellere oplaadtijden dan we tot nu gewoon zijn dankzij een nieuwe generatie van de eDrive-technologie.
Déjà vu
Advertentie – lees hieronder verder
Het interieur zal geen echte verrassingen bevatten; het dashboard is immers ook afkomstig van de 2 Active Tourer. De bestuurder kijkt uit over twee schermen (10,25 inch voor het instrumentenpaneel en 10,7 inch voor de multimedia) en de middenconsole bevat niet langer de bekende BMW- draaiknop. De nadruk ligt hier duidelijk op digitaliteit, maar ook op modulariteit, gezien de drie inklapbare stoelen achteraan. En ook de koffer is het vermelden waard: 540 tot 1.600 liter laadvolume is zeer behoorlijk in dit segment.
Nog even geduld…
Het traditionele ‘instap’ benzine- en dieselgamma van de BMW X1 2022 zal later worden uitgebreid met milde hybrides (48V). De iX1 en de plug-in hybride zouden pas in 2023 hun opwachting maken… als de levering van elektronische componenten niet opnieuw wordt verstoord, tenminste.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be