Auto-industrie

Terug naar toen: BMW’s geleverd zonder CarPlay of Android Auto

Als gevolg van de halfgeleidercrisis kiezen veel fabrikanten er bewust voor om auto’s te leveren met minder apparatuur dan gewoonlijk. Zelfs BMW…

Geschreven door Maxime Hérion | 13/05/2022

De chipcrisis blijft de krantenkoppen halen. De auto-industrie, nog niet zo lang geleden zwaar getroffen door de gevolgen van de covid-pandemie, is één van de voornaamste sectoren die daar hevig onder te lijden heeft. Een tweede klap op rij dus. Afgezien van de aanzienlijke vertragingen bij de leveringen, kiezen steeds meer fabrikanten ervoor om uit pure noodzaak zelfs bepaalde opties niet meer te voorzien.

Eén van die autobouwers is Ford, dat de bediening van de airconditioning via het centrale scherm achterwege laat, al gaat BMW nog een stap verder door het touchscreen in bepaalde gevallen volledig te schrappen. Dit laatstgenoemde merk heeft ook aangegeven voortaan wagens aan de man te zullen brengen die niet met Apple CarPlay of Android Auto uitgerust zijn, twee systemen die als doel hebben om bepaalde smartphone-apps te integreren in het infotainmentsysteem van een auto.

Advertentie

Android Auto existe depuis seulement quelques mois sur le Google Play Store belge. Mais quelles sont les (bonnes) applications compatibles avec cette interface embarquée ?

Wat brengt de toekomst?

Een glazen bol hebben we jammer genoeg niet. Hoewel gehoopt werd dat de vertragingen snel verleden tijd zouden zijn, is het probleem alsmaar groter geworden door de ‘militaire operatie’ van Rusland in Oekraïne.

Het opvallende besluit van BMW zou dus weleens gekopieerd kunnen worden door andere merken, waarvan een aantal al besloten heeft om hun goedkoopste modellen van de markt te halen (om meer winst per voertuig te genereren). Denk aan Audi en Jaguar, al is het opvallendste voorbeeld zonder twijfel Volkswagen.

Deel dit artikel

Lees meer over

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook