Auto-industrie

Jaguar stopt met SUV’s (behalve één) en wordt exclusiever

Jaguar maakt schoon schip en gaat zijn modellengamma zo goed als volledig vernieuwen. Op zich is dat niet zo vreemd aangezien het Britse prestigemerk vorig jaar had aangekondigd om vanaf 2025 enkel elektrische auto’s te zullen verkopen, al is dit niet het meest opvallende nieuws. Jaguar zal namelijk geen SUV’s meer bouwen, op de I-Pace na.

Geschreven door Joris Bosseloo | 14/02/2022

SUV’s blijven ontzettend populair, maar wagens van dit koetswerktype liggen hoe langer hoe meer onder vuur. Denk maar aan de recente, zeer onsmakelijke actie van een groepje activisten in Gent, maar ook aan de mogelijke ban van SUV’s, pick-ups en andere cross-overs in bepaalde steden.

Daarnaast is er het aspect zuinigheid. SUV’s zijn niet zo aerodynamisch als een lagere personenwagen en een hogere luchtweerstand betekent een hoger verbruik. Bij een benzine- of een dieselwagen speelt dat geen cruciale rol (of toch niet in dit segment), maar bij een 100% elektrische auto wel. Daarvan is de autonomie namelijk een van de grootste argumenten om de auto al dan niet te kopen.

Advertentie

Nieuwe basis

Jaguar GTS SV

Voor zijn toekomstige modellengamma heeft Jaguar een nagelnieuw platform ontwikkeld. Dat heet Panthera – geen typfout – en zal voor de verandering niet gedeeld worden met zustermerk Land Rover. De reden is simpel, want het kersverse onderstel is namelijk niet geschikt om er SUV’s rond te bouwen (en dat is het enige type auto dat Land Rover in zijn catalogus heeft).

Een stapje hoger

Net zoals Audi, dat besloten heeft om geen ‘goedkope’ modellen meer te bouwen, wil Jaguar een rijker cliënteel aanspreken met zijn auto’s van de nabije toekomst. Het merk wil naar eigen zeggen niet meer concurreren met BMW en Mercedes, maar zich in een hoger marktsegment begeven waar er niet op een euro meer of minder wordt gekeken.

Anders gezegd: Jaguars worden exclusiever en een pak duurder, waardoor ze de prijziger  geworden elektronische chips (waarnaar de vraag vanwege het tekort eraan een pak groter is geworden dan het aanbod) gemakkelijker kunnen doorrekenen naar de klant. Om te laten zien dat de fabrikant het ook effectief meent, werd meegedeeld dat alle doorontwikkelingskosten van het huidige gamma zijn stopgezet.

Deel dit artikel

Lees meer over

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook