SUV’s blijven ontzettend populair, maar wagens van dit koetswerktype liggen hoe langer hoe meer onder vuur. Denk maar aan de recente, zeer onsmakelijke actie van een groepje activisten in Gent, maar ook aan de mogelijke ban van SUV’s, pick-ups en andere cross-overs in bepaalde steden.
Daarnaast is er het aspect zuinigheid. SUV’s zijn niet zo aerodynamisch als een lagere personenwagen en een hogere luchtweerstand betekent een hoger verbruik. Bij een benzine- of een dieselwagen speelt dat geen cruciale rol (of toch niet in dit segment), maar bij een 100% elektrische auto wel. Daarvan is de autonomie namelijk een van de grootste argumenten om de auto al dan niet te kopen.
Nieuwe basis
Voor zijn toekomstige modellengamma heeft Jaguar een nagelnieuw platform ontwikkeld. Dat heet Panthera – geen typfout – en zal voor de verandering niet gedeeld worden met zustermerk Land Rover. De reden is simpel, want het kersverse onderstel is namelijk niet geschikt om er SUV’s rond te bouwen (en dat is het enige type auto dat Land Rover in zijn catalogus heeft).
Advertentie – lees hieronder verder
Een stapje hoger
Net zoals Audi, dat besloten heeft om geen ‘goedkope’ modellen meer te bouwen, wil Jaguar een rijker cliënteel aanspreken met zijn auto’s van de nabije toekomst. Het merk wil naar eigen zeggen niet meer concurreren met BMW en Mercedes, maar zich in een hoger marktsegment begeven waar er niet op een euro meer of minder wordt gekeken.
Anders gezegd: Jaguars worden exclusiever en een pak duurder, waardoor ze de prijziger geworden elektronische chips (waarnaar de vraag vanwege het tekort eraan een pak groter is geworden dan het aanbod) gemakkelijker kunnen doorrekenen naar de klant. Om te laten zien dat de fabrikant het ook effectief meent, werd meegedeeld dat alle doorontwikkelingskosten van het huidige gamma zijn stopgezet.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be