Automarkt

Audi schrapt instapmodellen en gaat zich op luxe concentreren

Audi past zijn strategie voor de toekomst aan, zo verklapte CEO Markus Duesmann aan het Duitse Handelsblatt. De bedoeling is om zich voortaan toe te spitsen op (dure) luxewagens, ten koste van (betaalbare) instapmodellen.

Joris Bosseloo Joris Bosseloo | Gepubliceerd op 8 feb. 2022 | Leestijd: 3 min

De Volkswagen Group, waar Audi deel van uitmaakt, heeft besloten om zijn merken te herpositioneren en Audi wordt daarbij hoger getild. “Audi moet volop als een premiummerk worden gezien”, aldus Duesmann. “We maken ons modelaanbod naar beneden kleiner en breiden het verder uit naar boven. In eerste instantie werd beslist om de productie van de A1 te stoppen en om geen opvolger voor de Q2 (SUV) te voorzien“.

Eén van de redenen van dit besluit zou het tekort aan halfgeleiders zijn dat de autosector (en die van elektronische apparaten in het algemeen) al een tijd lang in zijn greep houdt. Omdat er schaarste is, gaan de prijzen naar omhoog en dat verklaart natuurlijk waarom Audi liever wagens wil bouwen voor mensen met veel geld.

Advertentie – lees hieronder verder

Bovendien wordt volop naar China gekeken, een alsmaar uitbreidende markt voor westerse merken, waarop er veel vraag is naar luxueuze vierwielers. In het licht daarvan werkt Audi momenteel aan een nieuwe elektrische berline met gloednieuwe software, een extra krachtige batterij en een ruim interieur (een vereiste in China, waar er zelfs versies met een extra lange wielbasis van bijvoorbeeld de BMW 3 Reeks bestaat, nvdr).

Hoe zit dat met die halfgeleiders?

halfgeleider elektronische chip

De tekorten aan halfgeleiders (elektronische chips) heeft al voor veel leveringsproblemen gezorgd. Tal van klanten moeten dan ook ettelijke maanden langer wachten op de levering van de nieuwe auto die ze hebben gekocht.

Dit zorgde al voor een explosie van prijzen op de tweedehandsmarkt en voor een biedingsstrijd tussen de merken onderling, wat meteen ook verklaart waarom de absolute topmerken met relatief kleine oplages (Lamborghini, Bentley, Ferrari enz.) nog steeds als zoete broodjes verkopen. Hun cliënteel kijkt immers niet op een dollar, een euro of een yen meer of minder. Zij kopen maar al te graag dure chips op om die vervolgens door te rekenen, iets wat volumemerken zich veel minder kunnen permitteren.

Toch kijkt men hoopvol naar de toekomst. Op Europese schaal werd namelijk een plan uitgedokterd om het probleem rond de halfgeleiders op te lossen. Meer daarover lees je in dit artikel.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon