Volkswagen wil het dieselgate-schandaal van 2015 helemaal doen vergeten en stort zich volop op elektrische modellen om zijn toekomst in het autolandschap veilig te stellen. Het ID-gamma van het Duitse automerk wordt dan ook langzaam maar zeker groter. Eerst was er de ID.3, gevolgd door de ID.4 en de ID.5, en binnenkort wordt het rijdende ‘Flower Power’-symbool bij uitstek nieuw leven in geblazen met de ID.Buzz, die dus eveneens over een 100% elektrische aandrijving zal beschikken.
Kortom, er waait een frisse wind bij VW, dewelke kracht wordt bijgezet door een nieuwe designtaal en een veel modernere interieurpresentatie dan voorheen. Maar er is meer aan de hand.
Drastische beslissing
Een recent Financial Times-interview van Arno Antlitz, financieel directeur van Volkswagen, heeft zopas voor aardig wat ophef gezorgd. De man kondigde immers aan dat de fabrikant zich vanaf nu voornamelijk op de productie van voertuigen uit het topgamma, die als meer rendabel worden beschouwd, zal concentreren. Een nieuwe strategie die ertoe moet leiden dat de verkoop van 60% van de modellen met een verbrandingsmotor binnen 8 jaar wordt stopgezet.
Advertentie – lees hieronder verder
Het doel is simpel: minder produceren maar meer geld te verdienen. Antlitz voegde eraan toe dat VW zijn aanbod, dat momenteel meer dan 100 voorstellen in Europa bevat (alle modellen en motorvarianten samengenomen), gaat beperken.
“Vereenvoudiging van een modellengamma is geen nieuw fenomeen,” aldus Jean-Marc Ponteville, woordvoerder van Volkswagen in België. “Driedeursmodellen verdwijnen en de automatische versnellingsbak wordt steeds populairder. De kans is zelfs groot dat manuele transmissies binnen enkele jaren gewoonweg niet meer beschikbaar zullen zijn. Daarnaast kiezen mensen steeds vaker voor optiepakketten in de plaats van een uitrusting à la carte.” En ook: “De Golf vertegenwoordigt meer dan 60% van de verkoop in ons land.”
De industrie verandert
Dat Volkswagen deze weg op gaat, is enigzins verrassend want het is altijd een volumemerk geweest dat zo veel mogelijk wilde verkopen, zelfs als dat betekende dat er grote kortingen op de stock moesten worden gegeven. Met deze beslissing sluit de Duitse firma zich trouwens aan bij andere autobouwers zoals Jaguar en Audi, die ook beide besloten hebben om zich op een rijker cliënteel te richten.
“Elektrificatie zal de kaarten herschikken en de manier waarop we consumeren, veranderen. Bij Volkswagen voorziet het Trinity-project, dat in 2026 het levenslicht zal zien, in één enkel platform voor al onze toekomstige modellen,” sluit Jean-Marc Ponteville af. “Elektrificatie moet ons in staat stellen om elk model een specifiek karakter, een specifieke identiteit en specifieke prestaties te geven. Klanten hoeven dus niet te vrezen voor eenmansworst.”
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be