De Volkswagen Combi is een klassieker. In 1947 kwam Ben Pon, de importeur van het merk in Nederland, met het idee van een klein, compact en smal voertuig op basis van een Kever-chassis op de proppen. De bedoeling was om een bestelbus in te zetten voor leveringen in de straten van Amsterdam. Op basis van een schets op een stuk papier ontwikkelde VW daarop de Kombinationenwagen (multifunctioneel voertuig), bijgenaamd de Combi (of Kombi).
De eerste exemplaren werden in 1950 geproduceerd en waren meteen een groot succes. Eenvoudig, gebruiksvriendelijk en veelzijdig, werd de Combi de absolute lieveling van professionele en later ook particuliere klanten. In de loop der jaren kreeg hij verschillende gedaanten en werd hij voor talloze doeleinden gebruikt.
Vanaf het einde van de jaren tachtig werd de luchtgekoelde motor geleidelijk vervangen door een watergekoelde. Naarmate hij comfortabeler werd, veranderde zijn naam in Transporter en verkocht VW hem als bedrijfsvoertuig, als personenwagen en als een kampeerwagen. Die laatste heette California, de term die de fabrikant vandaag nog steeds gebruikt voor zijn meest ‘avontuurlijke’ modellen. Zo heb je naast de T6 California de Grand California en de Caddy California.
Back to basics
Voortbouwend op de populariteit van de eerste drie generaties van de Combi, presenteerde Volkswagen enkele jaren geleden een studiemodel met de naam ID. Buzz, rustend op het nieuwe elektrische platform van de Duitse groep.
Advertentie – lees hieronder verder
Met zijn neo-retro look en tweekleurige lak die doet denken aan de T1, de eerste Combi die in 1950 op de markt kwam, stal hij de show op diverse autoshows.
Het goede nieuws is dat Volkswagen eindelijk besloten heeft om het busje in serieproductie te nemen, met zijn officiële presentatie op de planning van volgend jaar. Tot dan moeten we het stellen met foto’s van dit gecamoufleerde exemplaar.
100% elektrisch
De ID. Buzz “2022” zal zijn onderstel en aandrijflijn met de rest van het eveneens 100% elektrische ID-gamma delen. De autonomie met de 77 kWh-batterij onderin zou zo’n 500 km moeten bedragen.
Meer technische kenmerken werden nog niet bekendgemaakt, maar reken er maar op dat de prestaties gelijkaardig zullen zijn met die van de andere ID’s. Het zal in ieder geval een van de langstverwachte comebacks van de afgelopen jaren zijn.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be