VW bouwt al heel lang reisbusjes. Voor de eerste moeten we helemaal teruggaan naar 1953, toen de eerste T1’s door Westfalia onder handen werden genomen. Dat was zo’n groot succes dat de uitrusting drie jaar later in de VW-catalogus werd opgenomen. In de daaropvolgende “combi”-generaties is de technologie telkens blijven evolueren, werd er verder nagedacht over de materiaalkeuze en ging het comfort naar boven. Het Volkswagen-busje is dan ook uitgegroeid tot een regelrecht icoon. Een statement, bijna.

Eind jaren negentig kwam Westfalia in handen van Daimler en Volkswagen zette het avontuur op eigen houtje voort op basis van tientallen jaren ervaring. De T5’s en ook de T6 California deden het goed in de verkoop en dat kwam vooral dankzij hun veelzijdigheid, waardoor ze eigenlijk geen concurrentie hadden. VW begon zich wel te realiseren dat een deel van het klantentenbestand aan het vergrijzen was. Die groep ging meer en meer op zoek naar een comfortniveau dat de California niet kon bieden. De oplossing hiervoor? Een grotere en vooral ook comfortabelere ‘van’. Zo kwam de Grand California tot stand.

Gran Canaria!

Om deze nieuwkomer onder de beste omstandigheden te kunnen testen, heeft VW geen moeite gespaard. Het merk nodigde een groep journalisten, waaronder uw dienaar, uit voor een driedaagse roadtrip op het eiland Gran Canaria. Aangekomen op de luchthaven van Las Palmas, waar de voertuigen op ons wachtten, waren we unaniem verrast door de royale afmetingen van deze machine. Gebaseerd op de Crafter is de Grand California maar liefst 6 meter lang, bijna 3 meter hoog en ook 2 meter breed. En voor wie dat nog niet volstaat, wordt er ook een versie met een verlengde wielbasis aangeboden die 6,80 meter lang is. Akkoord, in vergelijking met een conventionele camper blijven de afmetingen van deze Volkswagen redelijk, al is dat niet per se slecht nieuws.

GC

Rollend huis

Bij het openen van de grote zijdelingse schuifdeur wordt een klein opstapje elektrisch verlengd om de toegang aan boord te vergemakkelijken. Daar treffen we een tweezitsbank met uitzicht op een intrekbare tafel en voorzetels die 180° kunnen draaien. De sfeer in deze Grand California is best bijzonder te noemen. Hij staat qua aankleding dichter bij de eerste klasse van de luchtvaartmaatschappij van de Emiraten dan bij een typische mobilhome die vaker dan zou mogen van zeer kitscherig nephout is voorzien.

GC int

Aan de linkerzijde vinden we een zeer complete kitchenette, inclusief een compressiekoelkast (zeer efficiënt!), twee kookplaten op gas en een spoelbak met een kraan.

kitchen

En dan hebben we het nog niet eens over de badkamer gehad. Deze is helemaal van plastic en uitgerust met een chemisch toilet, een opklapbare wastafel en een douche. Heel veel bewegingsruimte heb je natuurlijk niet, en al zeker niet als je erg groot bent, maar alles is aanwezig. Slapen doe je overigens achteraan in een  tweepersoonsbed. Dat is hoog opgesteld zodat er voldoende opbergruimte overblijft. Onze lener was ook voorzien van een intrekbare ligplaats boven de cockpit, voldoende voor twee kinderen of voor een volwassene. Een kleine ladder zorgt hier voor toegang.

Camper

Alles is er

Met een volle koelkast, gekleed in een korte broek en een t-shirt, was het tijd om onze reis in te zetten. We ontvluchtten de kuststeden, meestal bezocht door Britse of Duitse toeristen, en trokken het binnenland in. Raam open, elleboog erdoor… We genoten van elke kilometer. De 2-liter turbodiesel met 177 pk in de aanslag volstaat voor deze kolos en zijn automatische versnellingsbak laat je toe om alleen met het sturen bezig te zijn. Het landschap veranderde snel, net als het reliëf. Bovendien hadden we tijd zat (een zeldzaamheid tijdens een perspresentatie) en dus werd zo nu en dan haltgehouden om volop te kunnen genieten van het spectaculaire uitzicht. Volkswagen heeft werkelijk aan alles gedacht: twee tuinzitjes en een tafel zijn geïntegreerd in de achterdeuren en we vinden zelfs een soort van luifel in de zijkanten van de Grand California. Na de snelle installatie ervan moesten we enkel nog een koud drankje uit de koelkast toveren. Heerlijk…

Avontuurlijk!

Ondanks zijn indrukwekkende afmetingen kan je met de Volkswagen overal naartoe, zolang je zijn ongewone hoogte maar niet vergeet. Doe je dat wel, loop je het risico om takken van bomen te strelen onderweg. Zijn wegligging is zeer goed en alle lichaamsbewegingen blijven controleerbaar. Na een paar honderd kilometer bereikten we een natuurreservaat aan de voet van een meer, ons nachtelijk uitwijkpunt. In deze idyllische omgeving was het moeilijk om de roep van een aperitiefje en vervolgens een stevige barbecue met Canarische culinaire specialiteiten te weerstaan. Voldaan maar ook stevig afgekoeld (de nachten zijn erg koud!), sloot ik de deur van mijn tijdelijke “appartement”. Een warme douche later was het tijd om het bed te proberen. Dat ligt zeker comfortabel, al is het voor onze 1m86 toch een beetje nipt. Anderzijds genoten we binnenin volop van de knappe achtergrondverlichting met instelbare kleuren. Vroeg in de ochtend maakten we dan van de gelegenheid gebruik om de verwarming te testen, die door middel van een digitaal display kan worden ingesteld. Op gas, elektriciteit wanneer het voertuig is aangesloten op 220V, of op diesel als hij draait. Zeer snel en efficiënt, hebben we gemerkt. En ook het interieur met witgelakt laminaat en met een doordachte ergonomie, ligt erg zacht op het netvlies. Opslagplaatsen zijn overal verspreid, net als lampen, stopcontacten en USB-poorten. En dan zijn er nog de goede ventilatie, de zonwering van de ramen… Een topper, deze VW.

VW

Aangezien het weer meezat, maakten we gebruik van de vele mogelijkheden van het eiland om een beetje te sporten (mountainbiken, klimmen, deathride afdaling, etc.), om vervolgens verder richting het zuiden te trekken. De adembenemende landschappen volgden elkaar alweer op en onze laatste nacht was zelfs nog koeler dan de eerste. Geen probleem natuurlijk: deze bus is gemaakt om zoveel mogelijk zelfvoorzienend te zijn. Denk maar aan het grote waterreservoir en de batterij die door zonnepanelen op het dak wordt opgeladen. Eerlijk, het was moeilijk afscheid nemen van de Grand California.

Conclusie

De VW Grand California is een succes op vele niveaus. Alleen jammer van dat krappe bed en van zijn dure aankoopprijs.

GC2

De VW Grand California 600 in cijfers

Motor: 4 cilinders, diesel, turbo, 1.968 cc; 177 pk bij 3.600 tpm; 410 Nm bij 1.500 tot 2.000 tpm.

Aandrijving: voorwielaandrijving

Versnellingsbak: 8-trapsautomaat

L/b/h (mm): 5.986/2.040/2.971 (tot 3.094)

Leeggewicht (kg): 3.014

Tankinhoud (l): 75

Prijs: +/- 58.500€ incl. BTW

  • Interieurinrichting
  • Algemeen comfort
  • Weggedrag
  • Krappe bedden
  • Groot en hoog
  • Hoge prijs
Score van de redactie : (4,5/5)