Autotests

TEST BYD Seal U: Tesla Model Y in het vizier

BYD zet zijn veroveringstocht in Europa voort met de Seal U, een middelgrote elektrische SUV die zich meteen profileert als een ernstige concurrent van de Tesla Model Y.

Maxime Hérion Maxime Hérion | Gepubliceerd op 2 feb. 2024 | Leestijd: 6 min

Enkele maanden geleden verraste het Chinese merk BYD (Build Your Dreams) ons met de Seal, een overtuigende sedan die ontworpen is om de jacht te openen op de Tesla Model 3. Het is dan ook niet verbazend dat BYD er nu ook een SUV-versie van afleidt, de Seal U. Hoewel hij ‘Seal’ heet, werd hij ontwikkeld op een andere technische basis en is hij enigszins vergelijkbaar met de compacte SUV Atto 3.

Met een lengte van 4,79 m is de Seal U iets langer dan die laatste en hij heeft een compleet ander design. De Seal U is het geesteskind van Wolfgang Hegger, een voormalig ontwerper van de Volkswagen-groep, en heeft een X-vormige voorkant die doet denken aan de sedan. Het is misschien geen schoonheidskoningin, maar de BYD is aangenaam om naar te kijken dankzij het eenvoudige, elegante ontwerp.

Advertentie – lees hieronder verder

Seal U profil

Geslaagd interieur

Hoewel BYD een Chinese fabrikant is, zijn de producten gericht op de premiummarkt en niet bepaald goedkoop. Dat merk je zodra je de deur opent en het interieur binnenstapt, waar de materialen van uitstekende kwaliteit zijn. Het dashboard is vergelijkbaar met dat van de Seal sedan, met twee schermen: een eerste van 12,3 duim voor de instrumenten en een tweede van 12,8 of 15,6 duim voor het multimediasysteem. Zoals gebruikelijk bij BYD, is het scherm van het multimediasysteem draaibaar. Je kunt het dus in portret- of landschapsmodus plaatsen. Het panoramadak is standaard aanwezig en is elektrochromatisch om passagiers te beschermen tegen zonnestralen.

Seal U interieur

De zetels zijn van kunstleder, zitten comfortabel en zijn verwarmd en geventileerd. Vooraan kun je ze uitgebreid elektrisch verstellen. De binnenruimte is aanzienlijk, net als de kofferruimte, die standaard elektrisch opent. De kofferinhoud groeit van 552 tot 1.440 wanneer je de achterbank neerklapt. De Seal U is verkrijgbaar in twee uitrustingsniveaus: Comfort en Design. De Comfort-uitvoering moet het stellen met een klein centraal scherm en mist het head-updisplay en de twee inductieladers voor smartphones.

Seau U banquette

Twee batterijen

In de Seal U is de LFP-batterij (lithium-ijzerfosfaat) in blade-vorm, die in eigen huis geproduceerd wordt, geen structureel onderdeel van het platform, zoals dat wel het geval is in de Seal sedan. Afhankelijk van het gekozen uitrustingsniveau zijn er twee batterijcapaciteiten: 71,8 of 87 kWh, met een rijbereik van respectievelijk 420 of 500 km. Het zijn allebei voorwielaangedreven auto’s met dezelfde elektromotor voorin (217 pk met 330 Nm of 310 Nm voor de Comfort). Toch verschilt de maximale laadcapaciteit met gelijkstroom: 115 kW voor de Comfort en 140 kW voor de Design, wat weinig is vergeleken met de concurrentie. Opladen van 10 tot 80 procent duurt ruim veertig minuten. Beide versies hebben een driefasige boordlader van 11 kW. Alle Seal U-modellen hebben standaard een V2L-functie (vehicle-to-load), handig om elektrische toestellen op te laden of te gebruiken.

Seal U arriere

Brave huisvader

De Seal U zet iets meer dan twee ton op de weegschaal en is dus niet pijlsnel, maar dat verwachten we ook niet. De prestaties zijn behoorlijk, zonder te overdrijven, en het rijgedrag van de SUV is nogal braaf. De demping is bewust heel zacht afgesteld, wat resulteert in relatief grote koetswerkbewegingen in bochten. Daarom moet je rijden zoals een brave huisvader om de inzittenden niet ziek te maken. Het regeneratiesysteem regel je met een kleine hendel op de middenconsole, wat minder praktisch is dan bediening achter het stuurwiel. Dit is misschien wel de enige ergonomische misser van de Seal U. De BYD SUV is verkrijgbaar vanaf april dit jaar en kost 42.740 euro in de Comfort-uitvoering en 45.740 euro in de Design-versie. Alleen bepaalde koetswerkkleuren zijn optioneel. De garantie is zes jaar of 150.000 km geldig en een minimale batterijcapaciteit van 70 procent is acht jaar of 200.000 km gegarandeerd.

Seal U jante

Conclusie

De goed uitgeruste en degelijk gebouwde Seal U toont opnieuw hoe goed BYD zijn vak beheerst in veel opzichten. Hij wordt verkocht voor een correcte prijs (maar niet laag genoeg om te profiteren van de premie van 5.000 euro in Vlaanderen). Het rijgedrag is iets te lomp om de Tesla Model Y, zijn meest directe concurrent, te evenaren op het vlak van rijplezier.

Seal U console

De BYD Seal U Design in cijfers

Motor: 1 elektromotor, 218 pk en 670 Nm

Aandrijving: voorwielen

Versnellingsbak: enkele reductie, 1 versnelling

L/b/h (mm): 4.785/1.890/1.668

Leeggewicht (kg): 2.147

Koffervolume (l): 552 tot 1.440

Batterij (kWh): 87

0 tot 100 km/u (sec): 9,6

Topsnelheid (km/u): 175 km/u

Verbruik (WLTP, kWh/100 km): 20,5

Rijbereik (WLTP, km): 500

CO2: 0 g/km

Prijs: 45.740 euro

BIV: Vlaanderen: 0 euro, Wallonië en Brussel: 61,50 euro

Verkeersbelasting: Vlaanderen: 0 euro, Wallonië en Brussel: 83,95 euro

Ecomalus Wallonië: 0 euro

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Score van de redactie

Pluspunten

  • Afwerking, uitrusting
  • Comfort
  • Royale binnenruimte

Minpunten

  • Lomp weggedrag
  • Teleurstellende laadsnelheid
  • Slecht geplaatste bediening remregeneratie

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon