TEST Dacia Duster: een kwestie van timing

Wat u hier gaat lezen, zal u zeker verbazen. Maar weet daarbij wel dat ook wij erg verrast waren tijdens de testritten met deze Duster van de tweede generatie…

TEST Dacia Duster: een kwestie van timing

De eerste verrassing: de Dacia Duster is niet het bestverkochte model van het Roemeense merk, want deze eer moet hij laten aan de Sandero. Nochtans zorgde de Duster voor een waarachtige revolutie toen hij in 2010 zijn opwachting maakte in het SUV-segment. Niet zozeer met zijn design of zijn technologie, maar wel door zijn eenvoud… Hij bood gewoon het noodzakelijke en kon zo met een onklopbare prijs uitpakken.

Het resultaat : bijna één op vier Dacia-eigenaars rijden met een Duster! Het werd tijd… In 2016 stond hij in de Top 8 van bestverkochte SUV’s in België. Maar door de groei van dit segment – op de redactie krijgen we soms de indruk dat we nog enkel SUV’s testen – tuimelde hij terug naar de 17 e plaats in 2017. Hij was dus hoog tijd voor verandering en de lancering van de Duster II, die we in Griekenland konden testen.

Een identieke basis

Waarom in Griekenland? Daar was een bijzondere reden voor : op de GPS vind je er namelijk ontelbare onverharde wegen. Eerst al even iets over wat niet is veranderd aan deze nochtans compleet nieuwe Duster : de afmetingen (nagenoeg identiek), de assemblagefabriek in Roemenië (Pitesti), het chassis –ook al is het iets stijver, met een verder verfijnde ophanging – en de motoren. Hiervoor frissen we graag uw geheugen op : in de brochure staan de 1.6 (115 pk) en de 1.2 turbo (125pk, 4×4 optioneel) op benzine, naast de 1.5 diesel met 90 of 110 pk, waarvan de krachtigste verkrijgbaar is als 4×2 of 4×4, handgeschakeld of met een automaat.

Voor een eerste kennismaking kozen we voor de uitstekende voorwielaangedreven 1.2 turbobenzine. Meer kwaliteit en comfort In onze Prestige-uitvoering ter waarde van € 17.200 (het hoogste uitrustingsniveau) waren we vooral onder de indruk van het nieuwe lijnenspel, dat in de realiteit nog meer benadrukt lijkt dan op de foto’s. Geen enkel koetswerkpaneel werd van het oude model gerecupereerd.

Dankzij de nieuwe grille en de verder doorgetrokken lichtblokken, lijkt devoorpartij veel breder. De achterblokken zijn rechthoekiger, met centraal knipperlichten in de vorm van een kruis. Dit doet denken aan de Jeep Renegade, maar hier zijn de blokken een stuk groter. De hele wagen lijkt zo robuuster en vooral van betere kwaliteit.

Aan boord heerst een gelijkaardig gevoel: hier zijn de ontwerpers van een wit blad begonnen. Niets ontbreekt, de materialen zijn hoogwaardiger en het aanraakscherm, dat nu 74 mm hoger staat, is meer naar de bestuurder georiënteerd. De zetelbekleding kreeg ook een speciale behandeling om meer comfort te bieden en is bijzonder geslaagd. Dacia voorziet eveneens een lederen bekleding, maar vreemd genoeg zit je daarin niet zo lekker…


Details die alles veranderen

Eens comfortabel geïnstalleerd (ook achteraan met een echte centrale plaats die niet te veelwerd verhoogd), kunnen we genieten van de Duster in dynamische omstandigheden. Op dit vlak zorgen twee belangrijke veranderingen voor een metamorfose : de geluidsisolatie en de stuurinrichting. Die laatste is veel beter gekalibreerd, directer en minder kunstmatig. Dat zorgt op zich al voor een totaal andere Dacia Duster!

Met de 1.2 turbobenzine, die erg licht uitvalt (1.200 kg), is het zeer plezierig rijden met een verrassend levendig onderstel, dat zelfs goed op het gaspedaal (ja, ja) reageert. OK, op hellingen hapt deze motor soms wat naar adem, maar gezien de prijs kan je natuurlijk niet verwachten dat Renault een echte bom onder de motorkap zou plaatsen.

Nu we het toch over de motoren hebben, willen we meteen een woordje zeggen over de 1.5l met 110 pk: zijn koppel van 260 Nm is voortreffelijk maar hij produceert wel veel trillingen en valt ook vrij luidruchtig uit.

Een indrukwekkende filtering

We zeiden al iets over een ideaal off-road parcours. Wel dat kregen we inderdaad voorgeschoteld! En het kwam ook goed van pas om de voortreffelijke filtering van de ophanging van de Duster II te waarderen. Hoger gepositioneerde concurrenten kunnen er een voorbeeld aan nemen, zowel als 4×2 en 4×4 ! Hetzelfde geldt voor de vierwielaandrijving (verkrijgbaar vanaf 18.100€ op benzine) waarmee de SUV van Dacia indrukwekkende terreincapaciteiten voorlegt. Daarnaast werd ook de uitrusting verder uitgebreid met eenafdalingscontrolesysteem, een multiview camera, een vertrekhulp op hellingen en een dodehoekverklikker. Dit allemaal voor een prijs die varieert tussen amper 11.990 en 19.900 euro.


Verrassing!

In alle eerlijkheid is de Dacia Duster een zeer aangenaamste verrassing geworden. Hiermee komen we terug bij de misschien wat vreemde titel: “Een kwestie van timing”.
Gezien de voortreffelijke indruk die deze Duster op ons en al onze collega’s wist te maken, hadden we eigenlijk graag dit model wat eerder op de markt zien komen.

Besluit

Dezelfde prijs, maar met een kwaliteit en een uitrusting die er sterk op vooruit gingen: ja, de nieuwe Dacia Duster zou zeker tot de finalisten van de Auto van het Jaar 2018 behoord hebben. Maar aangezien hij net iets te laat werd gelanceerd, was dat jammer genoeg onmogelijk. Maar toch zijn we er zeker van dat hij nog beter zal scoren dan zijn voorganger…

+

Nog steeds onklopbaar qua prijs

Verbeterde kwaliteitsindruk

Geweldiige nieuwe stuurinrichting

Nieuwe uitrusting

Filtering ophanging

Kleiner koffervolume (445l, of 411 met 4×4)

Voelbare trillingen bij diesel/automaat

Automaat enkel op dieselversie

Dacia Duster TCe 125 technische fiche

Motor : 4-cilinder turbo met directe benzine-injectie ; 1.197cc ; 125pk bij 5.300tr/min ; 205Nm bij 2.300 tr/min

Aandrijving : voorwielen

Versnellingsbak : manueel, 6 versnellingen

L/b/h (mm) : 4.341/1.804/1.693

Leeggewicht (kg) : 1.200

Koffervolume (l) : 445

Tankinhoud (l) : 50

0 – 100 km/u (sec.) : 10,4

Prijs : € 16.100 BTWi

Vermogen : 125 pk

Topsnelheid : 177 km/u

Opg. gem. verbruik : 6,2 l/100km

CO2 : 138 g/km