DFSK is dus een Chinees automerk dat sinds november vorig jaar in België wordt ingevoerd door OneAutomotive, een Antwerps familiebedrijf dat al 45 jaar gespecialiseerd is in autodistributie. Er zich bewust van dat het tegenwoordig bijzonder moeilijk is om nog een plaats onder de zon te veroveren met enkel benzinemotoren in het gamma, heeft deze kleine importeur een verstandige keuze gemaakt: hij biedt voor al zijn modellen een bi-fueloptie aan. Zelfs twee, want de klant kan kiezen voor LPG of CNG (aardgas). Ons testvoertuig was uitgerust met deze laatste, veel modernere oplossing: de DFSK Glory, een 7-zits gezins-SUV die alle clichés weerlegt.
Aangename verrassing
Ver van het beeld van Chinese brol dat men nog kan hebben, en achter een koetswerkontwerp dat misschien een beetje te generisch is, zorgt de Glory voor een zeer goede verrassing zodra je je aan boord plaatsneemt. Want vanbinnen vinden we een look die zeker past bij de Europese smaak, en vooral een hoogwaardige afwerking die verbaast, zeker gezien de gehanteerde prijzen. Wat de uitrusting betreft, is het daarentegen op zijn Chinees. Met een multimediasysteem met een 10” touchscreen, 360°-camera’s, een zeer degelijk kunstleder, elektrische stoelen, een automatische airco of zelfs cruise control, is de Glory inderdaad zeer goed uitgedost. Toegegeven, niet alles is perfect. We ontdekten bijvoorbeeld dat het infotainmentsysteem een beetje verfijning en intuïtiviteit mist. Er is bijvoorbeeld nog steeds een verschil in “culturele benadering” om de menu’s te ontworpen. Om nog competitiever te zijn, zou de Glory ook wat extra rijhulpmiddelen verdienen, maar wees gerust, het belangrijkste is er. En op dit vlak is het soms beter overdaad te vermijden om de controle te kunnen behouden.
Advertentie – lees hieronder verder
Comfortabel
Conform zijn missie als gezinswagen biedt de DFSK Glory vrij ruime en knusse zitplaatsen achterin. Het exacte koffervolume werd niet meegedeeld, maar we schatten het op bijna 500 liter in de configuratie met 5 zitplaatsen. Natuurlijk, als je de twee extra stoelen (standaard) gebruikt, is dit niet langer het geval. Maar het goede nieuws is dat deze extra zitjes niet alleen symbolisch zijn. Voor een korte rit kunnen volwassenen er zelfs krampvrij plaatsnemen.
Nog even terug naar de koffer, want daar werd in de dubbele bodem een deel van de CNG-apparatuur ondergebracht, waaronder de gastank met een capaciteit van 17 kg. Onze Glory kwam net van de boot en kreeg nog snel een gasinstallatie gemonteerd om zo snel mogelijk beschikbaar te zijn voor de testritten. Dat is misschien de reden waarom sommige afwerkingsdetails wat te wensen overlieten. Niets cruciaals aan de installatie zelf, maar bijvoorbeeld wel enkele minder flatterende wiggen om de koffervloer te bevestigen. Dit genoteerd zijnde, is het natuurlijk best mogelijk dat de voertuigen bij de dealers beter afgewerkt zijn.
Goede huisvader
Onder de kap bevindt zich een 1,5-liter benzinemotor van 145 pk, gecombineerd met een CVT-automaat. Zoals bij alle CNG-systemen gebeurt het starten op benzine en schakelt de motor na een paar seconden automatisch over naar het gas, zonder dat dit merkbaar is. Qua prestaties mag je niet te veeleisend zijn. De Glory is eerder een braaf voertuig dat als een goede huisvader bestuurd moet worden. Zo geniet je optimaal van het comfort dat zeker aan de Europese normen voldoet, net als het rijgedrag dat als efficiënt en veilig omschreven kan worden. Het enige minpunt is het verbruik, dat nooit ver onder de 9l/100km zakt, zelfs bij een gezapige rijstijl. We danken de invoerder dan ook hartelijk voor de keuze van de bi-fuel-optie, omdat die de brandstofrekening aanzienlijk verlaagt. En zo wordt trouwens ook de uitstoot gunstig beïnvloed, want terwijl de Glory op benzine is gehomologeerd met 222 gram CO2/km, tikt de CNG-versie af op 198 gram CO2/km.
Reeds een concurrent…
En dan nog de prijs: 23.990 alles inbegrepen voor de DFSK Glory benzine die overigens wordt gedekt door een totale garantie van 5 jaar, zonder kilometerbeperking. De Glory CNG kost 27.680 euro. Voor een 7-zits SUV die zeer comfortabel is volgens de Europese verwachtingen, is dat echt een zeer goede prijs. Alleen is er hier al lang een rivaal, waarvan de prijzen minstens zo scherp zijn en die een betere kwaliteitsindruk biedt: de SsangYong Korando, ook verkrijgbaar in een CNG-versie. Daartegenover stelt DFSK zijn 7 zitplaatsen als grote troef voor. De lijst met dealers is te vinden op www.dfsk-motors.be.
Conclusie
De DFSK Glory is de enige 7-zits SUV voorzien van de lovenswaardige aardgastechnologie. En aangezien hij zich op geen grote fouten laat betrappen, moet je zeker niet aarzelen als je zo’n type voertuig wil of nodig hebt!
DFSK Glory CNG: technische fiche
Motor: 4-cilinder benzine/aardgas, 1.499cc; 145pk bij 6.000 t/min.; 210Nm bij 4.000 t/min.
Aandrijving: naar de voorwielen
Versnellingsbak: CVT-automaat
L/b/h (mm): 4.680/1.845/1.715
Leeggewicht (kg): 1.585
Koffervolume (l): n.b.
Tankinhoud (l): 60
0 tot 100 km/u (sec.): n.b.
Topsnelheid (km/u): 190
CO2 (g/km): 222 (LPG/CNG : 198)
Prijs (€): 23.990
- Ruim en degelijk afgewerkt interieur
- Algemeen comfort
- Aantrekkelijke full-option prijs
- Totale garantie van 5 jaar, zonder kilometerbeperking
- Zwakkere prestaties
- Verfijningsdetails (multimediasysteem)
- Vrij hoog verbruik (maar met CNG is dat niet zo erg)
- Minder concurrentieel dan een SsangYong
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be