Ze durven bij DS! De verantwoordelijken van het jonge Franse merk lieten ons zo maar toe de e-Tense te testen … op de openbare weg, en dan nog in Parijs! We rijden richting Champs-Elysées en het dreigt meteen al mis te gaan: de wagen valt in panne. Onze Japanse collega was er net wat te stevig ingevlogen op de kasseien, iets wat de elektrische connecties niet zo apprecieerden. De technici lossen het euvel snel op, maar ze geven toch het advies vanaf dan die ondergrond te vermijden. Dan maar richting Versailles !
Ultralaag
De e-Tense concept car, die op het voorbije salon van Genève werd onthuld, is een prestatiegerichte GT aangedreven door twee elektromotoren. Het voertuig is 4,7 meter lang, maar niet hoger dan 1,3 meter en staat op gigantische 20”-velgen, met achteraan 305/30 ZR 20 rubbers. Een waarachtig monster op vier wielen waarin ik me uiterst voorzichtig laat glijden. De ingenieur naast me initialiseert het systeem opnieuw met zijn PC, en we zijn weg, in stilte…
Koetswerk in carbon
Een DS5 opent de weg en achter mij volgt een DS3. De eerste kilometers rijden we tegen een gezapig tempo. Het heeft geregend en de motoren sluizen toch 402 pk en 515 Nm koppel, dat direct beschikbaar is, naar de achterwielen. Oppassen geblazen dus, want ook de bodemvrijheid is zeer beperkt. De DS5 voert het ritme op. Ik druk het rechterpedaal dieper in. De respons is krachtig, zeer krachtig. Het meest verrassende is dat het gevoel aan het stuur eerder aanleunt bij een seriewagen dan een prototype. Goed, het interieur kraakt een beetje en de ophanging is zeer stug, maar de stuurinrichting is precies, de voortrein is reactief en het globaal evenwicht geeft vertrouwen. De 450 kg zware lithium-ion batterij werd onder de vloer geplaatst om het zwaartepunt laag te houden, en dankzij het koetswerk in carbon weegt de e-Tense toch niet meer dan 1,8 ton. We merken dat de remmen krachtig en progressief aangrijpen terwijl we de bochten aaneenrijgen onder de verbaasde blikken van de andere weggebruikers. DS beweert dat de sprint van 0 van 100 km/u in 4,5 seconden lukt, en dat willen we best geloven. Maar tegen dat ritme zal de wagen wel moeilijk het theoretische rijbereik van 310 km halen…
Advertentie – lees hieronder verder
Oog voor detail
Terug in het verkeer merken we dat de e-Tense geen achterruit heeft, maar dat een camera beelden naar de achteruitkijkspiegel aan boord stuurt. We zetten ook het FOCAL Utopia audiosysteem aan dat zeer goed tot uiting komt in het stille interieur. De meeste boordfuncties worden bediend via het aanraakscherm van een tablet, maar toch zijn we vooral onder de indruk van de afwerkingskwaliteit. Zo spendeerden de stoffeerders van het merk meer dan 800 werkuren aan de bekleding van de stoelen en het dashboard. En op de middenconsole werd zelfs messing geguillocheerd om een «Clous de Paris» motief te bekomen. Prestaties, technologie en verfijning zijn dus zeker aanwezig op dit buitengewone speeltje, dat wat sommige details betreft, een voorproefje geeft van wat de toekomstige modellen van het merk zullen brengen.
De e-Tense in cijfers
Motor : 100% elektrisch; 402 pk; 516 Nm
Aandrijving : achterwielen
L/l/h (mm) : 4.720/2.080/1.290
Leeggewicht (kg) : 1.800
0 – 100 km/u (sec.) : 4,5
Topsnelheid : 250 km/u (begrensd)
Autonomie : 310 km
+
Design
Prestaties
Weggedrag
Afwerkingskwaliteit
–
Gewicht (batterijen)
Comfort (stoelen)
Rijpositie
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be