TEST Ford Ranger MS-RT: Een pick-up om mee te racen?

In afwachting van de opvolger over iets meer dan een jaar (zie hiernaast), wil de Ford Ranger zijn positie als onbetwiste leider in het pick-up-segment consolideren. Daarom komen er speciale series bij de vleet, waaronder deze verbazingwekkende MS-RT die zich vooral richt op een gebruik … op de weg.

7 / 10
Gepubliceerd op 28 januari 2022
Leestijd : 2 min

Deel

TEST Ford Ranger MS-RT: Een pick-up om mee te racen?

Op 10 jaar tijd is de Ford Ranger gestegen van een marktaandeel van 4% naar… 45% in zijn segment! Een succes dat hij vooral te danken heeft aan de speciale reeksen waar de klanten bijzonder dol op zijn. Vier nieuwe reeksen komen het assortiment verrijken: de Wolftrack, vooral gericht op professioneel gebruik, de Stormtrack als chique off-roader en een Special Edition van de fantastische Raptor. Maar de meest verbazingwekkende is ongetwijfeld de MS-RT-versie.

Ford_ranger_msrt

Dynamisch

Deze Ranger MS-RT werd bijgeschaafd door het M-Sport team, de rallypartner van Ford. De bredere flanken en de nieuwe bumper versterken de look en de sfeer aan boord is volledig zwart, met specifieke stiknaden en logo’s. Maar bovenal zijn het chassis en de ophanging aangepast. De Ranger MS-RT is daarmee minder rolgevoelig in de bochten, de besturing is nauwkeuriger en dankzij de Michelin-wegbanden is de grip verbeterd terwijl het rolgeluid afnam. 

ranger_back

Advertentie – lees hieronder verder

Alhoewel deze Ranger niet aan de wetten van de fysica kan ontkomen – vooral bij het remmen – kunnen de bochten toch veel sneller genomen worden dan met de andere modellen. Vooral omdat de 10-trapsautomaat de motor vlot in de toeren laat klimmen… in de mate van het mogelijke voor een 2.0l diesel van 213 pk, die identiek is aan de andere Rangers. Het voertuig blijft niettemin uitgerust met alle offrroad-technologie (sperdifferentieel, afdalingsassistent…) om zo een uitzonderlijke uitstap naast het asfalt nog steeds toe te laten.

Conclusie

Ranger_inside

De Ranger MS-RT is verrassend dynamisch voor een pick-up en vooral een echt collector’s item. Het meest exclusieve model in het gamma is echter voorzien van een prijskaartje van … 52.945€ exclusief BTW. Dat is bijna 2.500€ meer dan een Raptor!

Ford Ranger MS-RT: technische fiche 

Motor: viercilinder, turbodiesel, 1.996cc ; 213pk bij 3.500 tr/min ; 500Nm bij 1.750-2.000 tr/min.

Aandrijving: naar de vier wielen

Versnellingsbak: automaat 10 verhoudingen

L/B/H (mm): 5.335/1924/1837

Leeggewicht (kg): 2.211

Laadvermogen (kg): 1.059

Laadvolume (l): nb

Max. trekvermogen (kg): 3.500

Tank (l): 80

Gem.verbruik (l/100km): 9,4

CO2 (g/km): 246 

Prijs (€ BTWi): 23.111

Voor
  • Gespierde stijl

  • Verrassend dynamisch rijgedrag

  • Nog steeds top offroad-capaciteiten

Cons
  • Zeer hoge prijs

  • Exclusiviteit gegarandeerd

  • Geen aangepaste motor/versnellingsbak

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Nicolas Morlet Freelance journalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Ford voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.

Testdrives
TEST BMW i5 Touring eDrive40 (2024): bedreigde soort?

Zelfs met zijn elektrische gamma houdt BMW vast aan zijn goede gewoontes. Na de i5 sedan is het nu de beurt aan de Touring-breakversie om de strijd aan te gaan, een uniek aanbod op de markt in afwachting van de A6 Avant e-tron. De juiste keuze?

15 november 2024 8 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.