De laatste tijd is er nogal wat veranderd voor Honda in Europa. Na de presentatie van de herziene Jazz lanceerde de constructeur daarop de nieuwe CR-V, snel gevolgd door de ZR-V. Met een totale lengte van 4,57 meter ligt die laatste in het gamma tussen de HR-V en de CR-V.
De styling van deze SUV is simpel en dynamisch, met amandelvormige koplampen en een aflopende daklijn. In zijn sportuitvoering is hij getooid met een grille met een honingraatpatroon die hem nog meer karakter geeft.
Op basis van het platform van de Civic deelt hij veel recente elementen, zoals het dashboard met centraal een 9” scherm. Alleen een opbergruimte op de middenconsole is specifiek voor de ZR-V en zeer praktisch voor kleine spullen.
Ook al zijn de materialen van goede kwaliteit met veel geschuimde kunststoffen, toch betreuren we het dat de sfeer aan boord erg sober is en een beetje vrolijkheid mist. De ruimte volstaat zowel voor- als achteraan, maar de kofferinhoud is met 390 liter niet bijzonder groot, en zakt zelfs tot 380 liter als de auto is uitgerust met de subwoofer
Advertentie – lees hieronder verder
Dynamisch
Net als de Civic is de ZR-V alleen leverbaar met een hybride motorisatie die bestaat uit een 2-liter verbrandingsmotor bijgestaan door twee elektromotoren. Het geheel ontwikkelt 184 pk en 315 Nm, wat volstaat om de SUV in iets minder dan 8 seconden van 0 naar 100 km/u te stuwen en te laten pieken op 173 km/u.
Met deze aantrekkelijke prestaties op papier keken we ernaar uit om deze Honda SUV ook uit te proberen.
Op de wegen rond Barcelona namen we het stuur van een Sport-versie van de ZR-V. Vanaf de eerste kilometers verrast de dynamiek van dit voertuig omdat de koetswerkbewegingen beperkt zijn en het chassis bijzonder goed geconfigureerd lijkt.
In werkelijkheid leunt het rijgedrag nauw aan bij dat van de Civic, wat eerder flatterend is voor een auto die hoog op zijn poten staat en een gewicht van bijna 1.600 kg op de weegschaal zet.
Gunstig verbruik
Het sterke punt van de ZR-V is zeker zijn mechaniek die zeer discreet functioneert dankzij het maximale gebruik van de elektrische component en een goede geluidsisolatie van het interieur.
Onderweg begin je al snel te spelen met de verschillende vertragingsmodi via de peddels achter het stuurwiel, die de remmen sparen en de batterij opladen. De aangename verrassing is dat het verbruik tijdens onze test stabiliseerde op 5,7 l/100 km, een zeer fraai resultaat op een afwisselend parcours met snelwegen en bochtige landwegen.
Conclusie
Honda is geen prijzenkraker, ook dit keer niet: de ZR-V wordt verkocht vanaf 41.750 euro, wat zeker niet goedkoop is. De zeer zuinige aandrijving, de verbazingwekkende rijdynamiek en de complete uitrusting moeten echter een cliënteel aanspreken dat op zoek is naar een origineel voertuig dat niet op elke straathoek te zien zal zijn.
Honda ZR-V: technische fiche
Motor: 2liter, 184 pk en315 Nm gecombineerd
Aandrijving: op de voorwielen
Versnellingsbak: automaat één verhouding
L/B/H (mm): 4.568 / 1.840 / 1.898
Leeggewicht (kg): 1.589 – 1.639
Koffervolume (l): 370 – 1.322
0 tot 100 km/u (sec.): 7,8
Topsnelheid: 173 km/u
Gem. verbruik WLTP: 5,7 l/100 km
CO2: 130 – 132g/km
Prijs: 41.750 – 46.300€
BIV: Vlaanderen: 75,84€; Wallonië en Brussel 495€
Verkeersbelasting: Vlaanderen: 122,57€; Wallonië en Brussel 167,9€
Ecomalus Wallonië: 0€
- Laag verbruik
- Rijdynamiek
- Complete uitrusting
- Hoge prijs
- Koffervolume
- Sober interieur
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be