TEST Honda ZR-V: de SUV-versie van de Civic

Op basis van het platform van de Civic is de ZR-V een middelgrote gezinsgerichte SUV, die dankzij zijn hybride aandrijflijn rijdynamiek en zuinigheid mooi weet te combineren.

7 / 10
Gepubliceerd op 7 juli 2023
Leestijd : 3 min

Deel

TEST Honda ZR-V: de SUV-versie van de Civic

De laatste tijd is er nogal wat veranderd voor Honda in Europa. Na de presentatie van de herziene Jazz lanceerde de constructeur daarop de nieuwe CR-V, snel gevolgd door de ZR-V. Met een totale lengte van 4,57 meter ligt die laatste in het gamma tussen de HR-V en de CR-V.

De styling van deze SUV is simpel en dynamisch, met amandelvormige koplampen en een aflopende daklijn. In zijn sportuitvoering is hij getooid met een grille met een honingraatpatroon die hem nog meer karakter geeft.

439998_2023_Honda_ZR-V_e_HEV_Advance

Op basis van het platform van de Civic deelt hij veel recente elementen, zoals het dashboard met centraal een 9” scherm. Alleen een opbergruimte op de middenconsole is specifiek voor de ZR-V en zeer praktisch voor kleine spullen.

Ook al zijn de materialen van goede kwaliteit met veel geschuimde kunststoffen, toch betreuren we het dat de sfeer aan boord erg sober is en een beetje vrolijkheid mist. De ruimte volstaat zowel voor- als achteraan, maar de kofferinhoud is met 390 liter niet bijzonder groot, en zakt zelfs tot 380 liter als de auto is uitgerust met de subwoofer

Advertentie – lees hieronder verder

439984_2023_Honda_ZR-V_e_HEV_Advance

Dynamisch

Net als de Civic is de ZR-V alleen leverbaar met een hybride motorisatie die bestaat uit een 2-liter verbrandingsmotor bijgestaan door twee elektromotoren. Het geheel ontwikkelt 184 pk en 315 Nm, wat volstaat om de SUV in iets minder dan 8 seconden van 0 naar 100 km/u te stuwen en te laten pieken op 173 km/u.

Met deze aantrekkelijke prestaties op papier keken we ernaar uit om deze Honda SUV ook uit te proberen.

Op de wegen rond Barcelona namen we het stuur van een Sport-versie van de ZR-V. Vanaf de eerste kilometers verrast de dynamiek van dit voertuig omdat de koetswerkbewegingen beperkt zijn en het chassis bijzonder goed geconfigureerd lijkt.

In werkelijkheid leunt het rijgedrag nauw aan bij dat van de Civic, wat eerder flatterend is voor een auto die hoog op zijn poten staat en een gewicht van bijna 1.600 kg op de weegschaal zet.

439994_2023_Honda_ZR-V_e_HEV_Advance

Gunstig verbruik

Het sterke punt van de ZR-V is zeker zijn mechaniek die zeer discreet functioneert dankzij het maximale gebruik van de elektrische component en een goede geluidsisolatie van het interieur.

Onderweg begin je al snel te spelen met de verschillende vertragingsmodi via de peddels achter het stuurwiel, die de remmen sparen en de batterij opladen. De aangename verrassing is dat het verbruik tijdens onze test stabiliseerde op 5,7 l/100 km, een zeer fraai resultaat op een afwisselend parcours met snelwegen en bochtige landwegen.

439992_2023_Honda_ZR-V_e_HEV_Advance

Conclusie

Honda is geen prijzenkraker, ook dit keer niet: de ZR-V wordt verkocht vanaf 41.750 euro, wat zeker niet goedkoop is. De zeer zuinige aandrijving, de verbazingwekkende rijdynamiek en de complete uitrusting moeten echter een cliënteel aanspreken dat op zoek is naar een origineel voertuig dat niet op elke straathoek te zien zal zijn.

439973_2023_Honda_ZR-V_e_HEV_Advance

Honda ZR-V: technische fiche

Motor: 2liter, 184 pk en315 Nm gecombineerd

Aandrijving: op de voorwielen

Versnellingsbak: automaat één verhouding

L/B/H (mm): 4.568 / 1.840 / 1.898

Leeggewicht (kg): 1.589 – 1.639

Koffervolume (l): 370 – 1.322

0 tot 100 km/u (sec.): 7,8

Topsnelheid: 173 km/u

Gem. verbruik WLTP: 5,7 l/100 km

CO2: 130 – 132g/km

Prijs: 41.750 – 46.300€

BIV: Vlaanderen: 75,84€; Wallonië en Brussel 495€

Verkeersbelasting: Vlaanderen: 122,57€; Wallonië en Brussel 167,9€

Ecomalus Wallonië: 0€

Voor
  • Laag verbruik
  • Rijdynamiek
  • Complete uitrusting
Cons
  • Hoge prijs
  • Koffervolume
  • Sober interieur

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Maxime Hérion Journalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Honda voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.

Testdrives
TEST BMW i5 Touring eDrive40 (2024): bedreigde soort?

Zelfs met zijn elektrische gamma houdt BMW vast aan zijn goede gewoontes. Na de i5 sedan is het nu de beurt aan de Touring-breakversie om de strijd aan te gaan, een uniek aanbod op de markt in afwachting van de A6 Avant e-tron. De juiste keuze?

Deze week 8 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.