In de marge van het autosalon van Genève werden we uitgenodigd voor een korte en exclusieve kennismaking met de eerste volledig elektrische Jaguar, de i-Pace. Jaguar stelt dat het om een SUV gaat, maar het is eerder een crossover want hij staat niet al te hoog op zijn poten. Hoewel hij niet meteen een klassiek SUV-silhouet heeft, blijkt hij uitermate praktisch.
Waarom geen compacter model?
Laat ons even beginnen bij het design. Met een lengte van 4,68 meter kan de i-Pace nog doorgaan voor een compacte crossover en in die zin is het niet meteen een concurrent voor de producten die Tesla vandaag op de Europese markt commercialiseert. Zoals u kan vaststellen, heeft deze Jaguar i-Pace een bijzondere look, want hij heeft karaktertrekken die eigen zijn aan het Britse merk, maar het design verraadt ook zijn elektrische aandrijving. Zo werd er bijzonder veel aandacht besteed aan de aerodynamica en ook de wielbasis is uitzonderlijk lang. De batterijen worden immers tussen de assen gemonteerd.
Op het eerste zicht lijkt de vormtaal erg emotioneel en wij vinden vooral de proporties een schot in de roos. Het zou nog interessanter zijn geweest, mocht Jaguar een compacte berline lanceren die de BMW 1-reeks, de Mercedes A-klasse en de Audi A3 het vuur aan de schenen zou leggen. Verder is het design ook rationeel, want de grote wielbasis zorgt voor een riante binnenruimte. De i-Pace biedt ruim plaats aan vier volwassen inzittenden en achteraan is meer dan voldoende beenruimte. We hebben het bewust niet over 5 volwassenen, omdat de centrale zitplaats minder comfortabel is omwille van de « transmissietunnel » die in dit geval totaal overbodig is. Door de elektrische aandrijving hoeft er ook geen grote motorisatie gemonteerd te worden en zelfs de brandstoftank is overbodig. Op die manier kan men de interieurindeling optimaliseren, waardoor bijvoorbeeld een koffer van 656 liter mogelijk wordt. Geen enkele klassieke SUV doet beter.
Advertentie – lees hieronder verder
Zoals Tesla
Om Tesla een beetje te jennen, stelt Jaguar zich niet tevreden met een zuiver elektrische aandrijving. De Amerikaanse constructeur maakt ook het verschil met software-updates voor de wagen, het infotainment en het energiebeheer. Eén en ander gaat automatisch en zonder fysiek contact, want de updates worden via mobiel internet geladen. Die technologie is niet langer een voorrecht van Tesla-rijders, want ook de i-Pace wordt er mee bedacht. Op het ritme van de technologische evoluties, zou de auto in de toekomst bijvoorbeeld extra autonomie kunnen krijgen.
De i-Pace zal ook worden uitgerust met Amazon Alexa. Dat is een persoonlijke assistent die gesproken opdrachten begrijpt en het systeem antwoordt ook via spraaktechnologie. Het is vergelijkbaar met Siri, dat bekend is bij Apple-gebruikers. De gebruiker kan – van op afstand – via zijn smartphone aan Alexa bijvoorbeeld vragen of de wagen goed is afgesloten, wat de laadstatus van de batterij is en of de autonomie nog volstaat om bijvoorbeeld naar het werk te rijden. Kortom, realiteit en sciencefiction lijken steeds meer op elkaar.
Los daarvan is het interieur van de Jaguar i-Pace niet bijzonder futuristisch, één en ander oogt zelfs klassieker dan dat van een Tesla. Het enige wat echt opvalt, is het tweede aanraakscherm dat onderaan in de centrale console werd geïntegreerd. Op dat scherm zit onder meer de bediening van de airco. Dat tweede scherm zagen we eerder al in de Range Rover Velar en zopas maakte het ook in de Audi A8 zijn opwachting. Het is dus relatief vernieuwend, maar niet echt futuristisch.
Twee motoren
Wij mochten op een afgesloten terrein al even rijden met de Jaguar i-Pace. Dit zijn alvast de technische specificaties. De i-Pace is uitgerust met een lithium-ion batterij die bestaat uit 432 cellen. De batterij zit onder de vloer van het interieur en ze voedt twee elektromotoren, één per as. Samen leveren ze een vermogen van 400 pk en 600 Nm aan trekkracht. De wagen is de facto een vierwielaandrijver, maar er bestaat geen fysieke verbinding tussen de voor- en de achteras. De verdeling gebeurt zuiver elektronisch in functie van de grip op de weg en de gekozen rijmodus. In gewone rijomstandigheden zal de achteras iets meer vermogen krijgen, wat obligaat is voor een sportieve wagen zoals een Jaguar.
De ingenieurs vertelden ons ook dat het navigatiesysteem rekening houdt met de topografie van het gekozen traject. Verder interpreteert het systeem ook de rijdata en de rijstijl van de vorige ritten om de autonomie en de laadstatus van de batterij zo nauwkeurig mogelijk in te schatten. Op die manier kan men de beschikbare energie zo efficiënt mogelijk benutten. Jaguar belooft een theoretisch rijbereik van 480 km, gemeten volgens de nieuwe WLTP-norm die een stuk realistischer is dan de tot nu toe gebruikte NEDC-meetmethode. Dit klinkt erg beloftevol, maar we moeten dit verifiëren aan de hand van een echte wegtest. Met een snellader kan men de batterij van de wagen in 45 minuten voor 80% opladen. Aan een wallbox voor thuisgebruik zal dit ongeveer 10 uur in beslag nemen.
Sportief
We stappen tot slot in de Jaguar i-Pace om te zien hoe hij het er in de praktijk vanaf brengt. De eerste indruk is vergelijkbaar met wat we eerder in andere elektrische modellen ervoeren. Het motorkoppel is onmiddellijk beschikbaar en dat merk van zodra je het gaspedaal aanraakt. Een motorkoppel van 600 Nm zorgt bovendien voor meer dan vlotte acceleraties. Tweede vaststelling: het samenspel tussen de twee elektromotoren werd oordeelkundig afgesteld, want de 600 Nm worden perfect op het asfalt gezet zonder dat de wielen doorspinnen. Hoewel onze testrit erg kort was, namen we toch enkele bochten aan een behoorlijk tempo. De Jaguar staat op 22-duimsvelgen en beschikt (optioneel) over een gestuurde pneumatische demping. Hij biedt een keurig weggedrag en je herkent duidelijk het vakmanschap dat we van deze constructeur gewend zijn. Het is ook belangrijk om te weten dat de positionering van de batterijen (ter hoogte van wielen) voor een zeer laag zwaartepunt zorgt en ook dat heeft een positieve invloed op het rijgedrag.
Besluit
De Jaguar i-Pace wil veel meer zijn dan een anti-Tesla, want het is bovenal een echte Jaguar. We zijn benieuwd of hij met een prijskaartje van € 78.990 even vlot zal verkopen als de Tesla S. Als wij mochten kiezen tussen een merkwaardig Amerikaans merk (dat tot op heden verlieslatend is) en deze fraaie Brit, zouden we geen seconde twijfelen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be