Autotests

TEST Jaguar I-Pace EV400: focus op verfijning

De Jaguar I-Pace kreeg dit jaar een update die hem weer beter moet wapenen tegenover de almaar sterke concurrentie, met in de eerste plaats een betere connectiviteit en snellere oplaadmogelijkheden. Geeft dit deze sierlijke kat de extra boost die zij kan gebruiken?

Alain De Jong Alain De Jong | Gepubliceerd op 3 dec. 2022 | Leestijd: 6 min

De I-Pace zette in 2018 de elektrificatie in bij Jaguar, dat ook aankondigde vanaf 2025 nog enkel volledig elektrische modellen te willen verkopen. Intussen kreeg dit model alweer een update en dat is een goede gelegenheid om het nog eens onder de loep te nemen tegenover de groeiende concurrentie anno 2022.

Eerst en vooral blijf ik het vreemd vinden dat Jaguar de I-Pace als een SUV omschrijft. Want wie deze wagen voor het eerst ziet, denk meestal aan een sierlijke hatchback of misschien aan crossover met coupé-allures. Wellicht waren het commerciële motieven die tot deze typering hebben geleid, omdat elk voertuig met het label ‘SUV’ tegenwoordig als warme broodjes de deur uitgaat.

Advertentie – lees hieronder verder

Snelle kat

Goed, veel maakt het niet uit, want de I-Pace is nog steeds een fraaie verschijning met zijn forse en tegelijk elegante proporties, die benadrukt worden door de korte overhangen, de hoge achterpartij en de grote velgen (22” op de testwagen). Dit model straalt kracht en sprintvermogen uit, en weet dat ook te bieden.

De I-Pace beschikt over twee elektromotoren (op elke as één) die gezamenlijk 400 pk en 696 Nm op de vier wielen brengen. Daarmee lukt de spurt van 0 tot 100 km/u in slechts 4,8 seconden en is een topsnelheid van 200 km/u mogelijk.

Het spreekt voor zich dat het rechterpedaal best met de nodige zachtheid wordt behandeld, want de I-Pace is potentieel een raket op wielen die beter niet in handen van een onervaren bestuurder wordt gegeven. Wie wel over de nodige stuurvaardigheid beschikt, zal zeker de rijdynamiek en het goede rijgevoel van deze Jaguar weten te appreciëren, die bovendien ook nog zeer aangenaam klinkt voor een EV.

Actieradius valt tegen

De energie wordt geleverd door een lithium-ion batterij van 90kWh (85kWh netto) die een WLTP-rijbereik van 470 km zou moeten verzekeren. Dat lijkt prima, maar in de realiteit blijkt dat toch heel wat minder te zijn, ondanks het verbeterde accumanagement van deze recente update. Wij noteerden een actieradius van zo’n 350 km met een gemiddeld elektriciteitsverbruik van ongeveer 25 kWh per 100 km. Als de omstandigheden dan nog wat tegenzitten (zeer koud of warm weer) of je trapt deze elektrische kat stevig op zijn staart, slinkt die autonomie uiteraard nog verder en dan wordt het toch wel uitkijken waar je met de I-Pace heenrijdt zonder vooraf de laadmogelijkheden te checken.

Jaguar meldt dat deze EV400 van modeljaar 2022 ook snellere oplaadmogelijkheden biedt, maar die zijn nog steeds niet indrukwekkend en hinken achterop tegenover de beste concurrenten. Er is keuze uit laden tegen 11 kW aan wisselstroom thuis of tot 100 kW met gelijkstroom aan een snellader. Daarmee neemt het laden van 5 tot 80 procent van de accucapaciteit 45 minuten in beslag bij de I-Pace, terwijl vele andere wagens in dit segment (Porsche Taycan, Tesla Model S …) dat intussen in minder dan de helft van die tijd klaarspelen met laadvermogens van meer dan 200 kW. Kortom, op vlak van laadvermogen en rijbereik breekt de I-Pace nog steeds geen potten.

Vlotte connectiviteit

Aan boord van de Jaguar I-Pace zit je ruim en comfortabel in het voortreffelijk afgewerkte interieur, waarin het nieuwe Pivi Pro infotainmentsysteem opvalt dat we al kennen uit de andere recente modellen van de Jaguar Land Rover Groep. Dit maakt gebruik van een dubbel display op de middenconsole in combinatie met enkele klassieke draaiknoppen en toetsen, waarmee de bediening vlot en intuïtief verloopt. Verder blijft de grote kofferruimte (656-1453 liter) aangevuld met een frunk (27 l) in de snuit handig. Dat leidt echter tot een smalle achterruit, waardoor het zicht naar achter wat beperkt wordt. Maar gelukkig is er ook een camera voorzien.

Conclusie

Dan is er nog de prijs van minimum 82.075 euro, dat verder kan oplopen tot 97.175 euro voor de HSE topversie, zonder enige opties. Daarmee is duidelijk dat Jaguar de I-Pace in de top premiumsegmenten positioneert. Ondanks zijn vrij discrete voorkomen, hoort hij daar ook thuis rekening houdend met de sublieme afwerking en de bijzonder sterke prestaties. Alleen is dit rijplezier natuurlijk niet voor iedereen weggelegd.

De I-Pace EV400 in cijfers 

Motor: 2 elektromotoren, systeemwaarden 400 pk en 696 Nm  

Aandrijving: op de vier wielen

Versnellingsbak: automaat 

L/B/H (mm): 4.682/2.139/1.566

Leeggewicht (kg): 2.208

Koffervolume (l): 656-1453 (+ 27 frunk)

Batterij (kWh): 90

0 tot 100 km/u (sec.): 4,8

Topsnelheid (km/u): 200 km/u

Rijbereik WLTP (km): 470

CO2: 0 g/km

Prijs: 82.075€

BIV: Vlaanderen: 0€; Wallonië en Brussel 61,50€

Verkeersbelasting: Vlaanderen: 0€; Wallonië en Brussel 83,95€

Ecomalus Wallonië: 0€

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon