TEST Jaguar XE & XF AWD: bergkatten

Met de komst van de vierwielaandrijving voor de XE en sinds kort ook op de XF, is voortaan het volledige Jaguar-gamma leverbaar met vierwielaandrijving. De Britse constructeur wil duidelijk de confrontatie aangaan met de Duitse tenoren, zelfs in de kleinste nichesegmenten.

Gepubliceerd op 1 september 2016
Leestijd : 4 min

Partagez

TEST Jaguar XE & XF AWD: bergkatten

Door onze vrij zachte winters zijn vierwielaangedreven berlines eerder zeldzaam in onze contreien. Op plaatsen waar we strengere winters kennen, zijn dergelijke modellen veel meer in trek. Deze vierwielaandrijvers zijn dus lang niet over alle markten gelijk verspreid maar in bergachtige of meer noordelijke streken worden er flink wat modellen met AWD verkocht. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Jaguar ons in het Oostenrijkse Tirol liet kennismaken met de XE en de XF AWD want uitgerekend hier rijden ook heel wat Audi Allroad- en de BMW xDrive modellen.

Eigen ontwikkeling

Net zoals de andere modellen uit het gamma gebruiken de XE en de XF een aandrijving die door Jaguar in eigen huis werd ontwikkeld. In normale omstandigheden reageert het systeem als een achterwielaandrijver. Als het nodig is, kan het in 165 milliseconden tot 50% van het aandrijfkoppel naar de vooras sturen. Een en ander wordt aangestuurd door het Intelligent Driveline Dynamics (IDD) systeem. Dit meet continu de tractie van elk wiel om na te gaan waar extra vermogen kan of waar het vermogen moet beperkt worden om de grip te optimaliseren. Er is ook een systeem dat rekening houdt met de ondergrond (AdSR)  om de wagen nog efficiënter te maken. Met de technologie van Land Rover’s Terrain Response-systeem kan AdSR de motorkarakteriestieken aanpassen en ingrijpen op mechanische elementen (gaspedaal, transmissie) en het elektronische stabiliteitscontrole van de wagen. Alles wordt automatisch aangepast zodat de auto onder alle omstandigheden zo efficiënt mogelijk reageert. Als bestuurder hoef je zelf niet langer een regen-, sneeuw- of ijzelprogramma te kiezen.

Karakter blijft behouden

Als je gaat rijden, merk je dat deze aandrijving heel wat voordelen biedt want de tractie blijft zelfs op een gehavend wegdek gegarandeerd. In bochten moet je al erg ver gaan, wil de grenzen opoeken. Dat merk je aan het zachtjes uitbreken van de achteras maar als je bij het uitsturen van de bocht verder accelereert, wordt één en ander meteen gecorrigeerd. De goede huisvaders zullen meteen gerustgesteld zijn door dit gevoel van veiligheid. Wie liever sportief rijdt, zal dan weer waarderen dat het systeem niet al te “Duits” ingrijpt. De dynamische kwaliteiten van deze Britse berlines blijven duidelijk overeind, met dank aan het uitstekende onderstel en de verfijnde afstelling die het midden houdt tussen comfort en stugheid. De 2.0 D Ingenium-dieselmotor van 180 pk en 430 Nm is de enige optie voor de XE AWD. Met deze motor kan je de sportieve kwaliteiten van deze berline niet optimaal benutten maar hij zorgt wel voor een bescheiden verbruik. Hij neemt genoegen met een normverbruik van 4,7 l/100 km (124g CO2/km), wat 0,5 l/100 km meer is dan bij de achterwielaandrijver. Jammer genoeg is deze diesel niet de stilste van de klas. De 3.0 V6 onder de motorkap van de XF zorgt wel voor een lyrische klank! Het motorvermogen blijft met 340 pk ( 450 Nm) ongewijzigd. Deze Jaguar laat zich sturen met de minste streling van het gaspedaal. De XF AWD is voortaan ook beschikbaar met dezelfde Ingenium-dieselmotor van zijn kleinere broertje. Gelukkig kan je hem eveneens bestellen met de 3.0 V6 Supercharged motor van 380 pk. Al deze motoren worden aan de uitstekende achttrapsautomaat gelinkt.

Advertentie – lees hieronder verder

Besluit

Dit AWD-systeem is meer dan ooit geslaagd. Het zorgt voor extra veiligheid  zonder afbreuk te doen aan de dynamische kwaliteiten van de Jag. Blijft de vraag of de meerkost van 2.600 euro en het extra verbruik gerechtvaardigd zijn wanneer je uw Jaguar in België gebruikt?

De XE 2.0D Ingenium AWD in cijfers

Motor : viercilinder turbodiesel, 1999cc; 180pk bij 4.000tr/min; 430Nm tussen 1.750 en 2.500tr/min.

Aandrijving : vierwielaandrijving

Versnellingsbak : 8-trapsautomaat

L/l/h (mm) : 4.672/2.075/1.416

Leeggewicht (kg) : 1.660

Koffervolume (l) : 455

Tankinhoud (l) : 56

0 – 100 km/u (sec.) : 7,9

+

Weggedrag

Compromis comfort/dynamisme

Aanvaardbaar verbruik

Luidruchtige motor

Afwerkingsdetails

Plaatsaanbod achterin

Prijs : 41.040 € BTWi

Vermogen : 180 pk

Topsnelheid : 225 km/u

Gem. verbruik : 4,7l/100km

CO2 : 123 g/km
 

De XF 3.0 Supercharged AWD in cijfers

Motor : V6 turbobenzine, 2.995cc; 340pk bij 6.500tr/min; 450Nm bij 4.500tr/min.

Aandrijving : vierwielaandrijving

Versnellingsbak : 8-trapsautomaat

L/l/h (mm) : 4.954/2.091/1.457

Leeggewicht (kg) : 1.760

Koffervolume (l) : 540

Tankinhoud (l) : 74

0 – 100 km/u (sec.) : 5,4 

+

Soepele en verfijnde motor

Dynamische kwaliteiten

Afwerkingsdetails

Gemeten verbruik

Prijs : 62.135 € BTWi

Vermogen : 340 pk

Topsnelheid : 250 km/u

Gem. verbruik : 8,6 l/100km

CO2 : 204 g/km

Andere motoruitvoeringen XF

XF AWD 2.0 D, 180pk, 4,9l/100km, 222km/h, 48.825 € BTWi

XF AWD 3.0 SC, 380pk, 8,6l/100km, 250km/h, 77.745 € BTWi

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Nicolas Morlet Freelance journalist

Partagez

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Jaguar voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.