Jeep is een automerk dat nog sterke emoties opwekt en een schare echte liefhebbers kent. Een Jeep staat voor avontuur op vier wielen, dat zich bij voorkeur ver naast de gebaande paden afspeelt op een terrein dat zelfs te voet amper toegankelijk is.
Dat beeld kleeft aan het hele gamma, hoewel verscheidene modellen of varianten intussen geen echte terreinploeteraars meer zijn. Denk maar aan de Compass of de Renegade die eerder in de categorie SUV of crossover vallen en ook qua afmetingen meer aan de Europese normen voldoen dan de reusachtige Wrangler.
Compacte hybride
Zeker de Renegade is een model dat mooi past in het populaire segment van compacte crossovers, die nu bijna allemaal uitpakken met een geëlektrificeerde aandrijving.
Met een lengte van 4,24 meter voldoet het koetswerk aan de Europese normen, maar weet het zich toch duidelijk te onderscheiden van zijn concurrenten door de typische Jeep-styling met de hoekige trekken en de ronde koplampen die je ook op de grotere modellen aantreft. Niet iedereen vindt dat design mooi, maar als dat wel jouw ding is, ben je er zeker van dat je met de Renegade niet opgaat in de grijze massa.
Advertentie – lees hieronder verder
Naast de krachtigere Renegade 1.3l 4X-e plug-inhybride met vierwielaandrijving (190 of 240 pk) vormt deze e-Hybrid een nieuwe bescheidenere variant in het gamma. Onder de motorkap schuilt een 130 pk sterke 1.5 liter turbobenzinemotor die volgens de Atkinson-cyclus functioneert en op een milde hybride ondersteuning kan rekenen.
Die wordt geleverd door een in de versnellingsbak geïntegreerde starter-generator, die een tijdelijke boost van 15 kW of 20 pk en 135 Nm koppel levert. De aandrijving gebeurt enkel op de voorwielen door een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling. De geregenereerde stroom wordt opgeslagen in een kleine batterij van 0,8 kWh, die toelaat elektrisch te vertrekken of te manoeuvreren of een extra boost tijdens de acceleraties te leveren.
Crossover voor de stadsjungle
Een sportieve laagvlieger is de Renegade e-Hybrid echter niet met een spurt van 0 tot 100 km/u in 10 seconden en een top van 191 km/u. Maar dat was nooit de ambitie van Jeep. Dit model is vooral een toegankelijke en trendy crossover voor de stadsjungle. En dat plaatje klopt wel voor wie houdt van het eigenzinnige design.
Daar voelt de Renegade e-Hybrid zich trouwens prima in zijn sas met zijn relatief beperkte buitenafmetingen, zijn lichte besturing en zijn comfortabele automaat. Daarbij valt ook het verbruik best mee, want tijdens de testrit bleek het WLTP-normverbruik van 5,7 l/100 km goed haalbaar. Op land- en snelwegen voel je dan weer dat de Renegade e-Hybrid best wat meer vermogen kan gebruiken om steeds vlot bij de snelste jongens aan te pikken. Maar wie er eerder een gezapige (en zuinige) rijstijl op nahoudt, zal zeker niet teleurgesteld zijn in deze bescheiden variant.
Stadsauto of beach car
De interieurruimte is vooraan riant voor dit wagensegment, met stoelen die een degelijk zitcomfort verzekeren. De zitruimte achteraan en het koffervolume van 351 liter behoren dan weer eerder tot de middenmoot.
Wel zeer leuk is dat je het avontuurlijke gevoel aan boord indien gewenst een flinke boost kan geven met het My Sky-dak, dat bestaat uit twee verwijderbare panelen die je in de koffer kan opbergen. Zo wordt je dagelijkse stadsauto in een handomdraai een hippe beach car, zeker in de Upland-versie die naast tal van extra’s ook stoere avontuurlijke stickers op het koetswerk krijgt.
Deze Upland-versie kost 35.530 euro, maar er is al een Renegade e-Hybrid verkrijgbaar voor 30.800 euro. Dit is een crossover die je vooral voor zijn charme en uitstraling koopt, want op geen enkel vlak (rijgedrag, uitrusting, afwerking, prestaties) blinkt hij uit, maar behoort hij wel tot de middenmoot.
Nu heeft dat ook zijn voordelen, want bijvoorbeeld de cockpit is nog niet volledig gedigitaliseerd zodat een groot deel van de boordfuncties nog bediend worden met klassieke knoppen. En dat blijkt toch handiger in de praktijk. Zo kan je de iets te opdringerige actieve rijstrookbewaking nog steeds eenvoudig met een knop op de middenconsole uitschakelen, terwijl je daar bij vele concurrenten diep in de menu’s voor moet gaan grasduinen.
Conclusie
Dit is een échte Jeep op Europees formaat voor wie een eigenzinnige en karaktervolle crossover wil: compact, vrij zuinig en vinnig genoeg om je vlot te verplaatsen dankzij de zelfopladende milde hybride aandrijving met automaat.
De Jeep Renegade e-Hybrid: technische fiche
Motor: viercilinder, benzine, turbo, 1.469cc ; 130 + 20 pk bij 5.500 t/min ; 240 + 55 Nm bij 1.500 t/min.
Aandrijving: op de voorwielen
Versnellingsbak: automaat met dubbele koppeling, 7 verhoudingen
L/B/H (mm): 4.236/1.805/1.684
Leeggewicht (kg): 1.495
Koffervolume (l): 351-1.297
Tank (l): 48
0 tot 100 km/u (sec.): 10,0
Topsnelheid: 191 km/u
Gem. verbruik WLTP: 5,7 l/100 km
CO2: 130 g/km
Prijs: 30.800€
BIV: Vlaanderen: 203,15€; Wallonië en Brussel: 495€
Verkeersbelasting: Vlaanderen: 215,11€; Wallonië en Brussel 271,39€
Ecomalus Wallonië: 0€
- Karaktervol voorkomen in typische Jeep-stijl
- Geschikte mild hybride aandrijving voor stadsomgeving
- Ruimte en comfort vooraan
- Vrij slome prestaties
- Op alle vlak middenmoter
- Rijdynamiek
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be