De afgelopen maanden heeft de fabrikant SsangYong ernstige financiële moeilijkheden gekend. Het bedrijf stond op de rand van faillissement en werd bijna overgenomen door de Edison-groep, maar de deal ging op het laatste moment niet door. Toen kwam het Zuid-Koreaanse conglomeraat KG, die de controle overnam, de schulden schrapte en het merk op het nippertje van verdwijning redde. De overname zou gepaard gaan met een naamswijziging van het bedrijf naar KG Mobility, maar de nieuwe leiders van het bedrijf besloten om de naam te veranderen naar KGM. Hoe dan ook, de Torres symboliseert de heropleving van deze kleine Zuid-Koreaanse fabrikant, die zichzelf graag opnieuw wil uitvinden.
Leuke uitstraling
Terwijl de vorige modellen van SsangYong niet echt stijlvol waren (denk aan de Rodius, die echt een dieptepunt bereikte!), past de Torres in een nieuwe dynamiek. Deze 4,70 meter lange SUV is stijlvol en stoer, met een verticale voorkant, goed afgetekende wielkasten met kunststof bescherming, sterke lijnen aan de zijkanten en een achterklep met een uitsteeksel dat doet denken aan de reservewielen die vroeger aan de achterkant van 4×4’s stonden. Ook de dikke, grijsgelakte C-stijlen vallen op, en contrasteren met de rest van de carrosserie. De Torres lijkt op geen enkel ander voertuig in zijn categorie en dat is maar goed ook! Met zijn avontuurlijke uitstraling geeft het echt zin om te reizen…
Advertentie – lees hieronder verder
Premium
KGM had de ambitie om een ”premium” voertuig te creëren, wat SsangYong gewend was. Het volstaat om het interieur te bekijken om dit te beseffen, want de gebruikte materialen zijn zeer flatterend en de assemblages zouden sommige duurdere constructeurs jaloers maken. Op het dashboard zijn er weinig fysieke bedieningselementen te vinden, maar wel drie schermen: één voor het instrumentenpaneel, één voor het infotainmentsysteem en het laatste voor de airconditioningbediening. In deze nogal chique en “design” tweekleurige omgeving, is er geen gebrek aan smaak of ergonomie. Alles ligt perfect binnen handbereik, de meeste kunststoffen voelen “zacht” en aangenaam aan en de stoelen zijn zeer comfortabel. De ruimte aan boord is royaal, zowel voorin als achterin, net als de bagageruimte met een capaciteit van 703 liter, die bovendien kan worden uitgebreid tot 1.662 liter.
Eén aandrijvingsoptie
Naast de 100% elektrische EVX-versie wordt de Torres geleverd met slechts één benzinemotor: een 1,5-liter viercilinder turbocompressor met een vermogen van 163 pk en 280 Nm. Afhankelijk van de afwerking is de SUV beschikbaar met voorwielaandrijving of vierwielaandrijving, met een handgeschakelde of automatische 6-versnellingsbak. Van lichte hybridisatie is er echter geen sprake, want de Zuid-Koreaanse motor is nog niet omgebouwd volgens het principe van elektrificatie. Toch is hij bij stationair draaien zo stil dat het wel zo lijkt. Tijdens het rijden moet je echt tot het uiterste gaan om hem te horen en het geluidsniveau is ook niet storend. Ons testvoertuig was uitgerust met de automatische versnellingsbak, die zijn werk onopvallend doet. Met een leeggewicht van 1.500 kg is de Torres verre van licht en biedt hij geen spectaculaire prestaties. De motor en versnellingen blijken echter voldoende voor dagelijks gebruik. Het brandstofverbruik schommelde rond de 8,5-9 l/100 km op voornamelijk secundaire wegen.
Stevige ophanging
Het comfort aan boord van de Torres verslechtert gemakkelijk wanneer de weg minder uitnodigend wordt. KGM heeft gekozen voor een stevige ophanging om zijn voertuig een rigide gedrag zonder carrosseriebewegingen te geven. Hierdoor worden passagiers flink op de proef gesteld op ons wegennet, dat niet bijzonder goed onderhouden is. Hoewel de Torres een goed gevoel achter het stuurt geeft op bochtige wegen, had hij iets meer souplesse kunnen gebruiken, wat beter zou passen bij zijn uitstekende geluidsisolatie. Zijn prijskaartje maakt dit immers goed: vanaf € 36.490 met tweewielaandrijving en handmatige versnellingsbak. Een redelijke prijs ten opzichte van de concurrentie (Skoda Kodiaq, BMW X3 of Volvo XC60). Daarentegen wordt de versie met vierwielaandrijving, die bijna met “alle opties” wordt verkocht, veel duurder aangeboden: € 46.490.
Conclusie
Met de Torres laat KGM zien dat het dingen wil veranderen en weer succesvol wil worden. Het is een SUV met veel kwaliteiten, maar hij verdient een modernere en zuinigere motor. Voor de rest is het een gezinsauto en is de prijs zeer concurrerend.
De KGM Torres in cijfers
Motor: 4-cilinder turbobenzine, 1.497 cc, 163 pk en 280 Nm
Aandrijving: voorwielaandrijving of vierwielaandrijving
Versnellingsbak: automatisch, 6 versnellingen
L/l/h (mm): 4.700/1.890/1.710
Leeggewicht (kg): 1.498
Bagageruimtevolume (l): 703 tot 1.662
Van 0 tot 100 km/u (sec): 9,4
Maximale snelheid (km/u): 190 km/u
Gemengd WLTP-verbruik (l/100 km): 9,1
CO2: 194 g/km
Prijs: € 36.490
Inschrijvingstaks: Vlaanderen: € 2.874,66; Wallonië en Brussel: € 1.239
Verkeersbelasting: Vlaanderen: € 281,09; Wallonië en Brussel: € 271,39
Ecomalus Wallonië: € 500
- Leuke uitstraling
- Waardeerbare ruimte
- Flatterende afwerking
- Grote kofferbak
- Brandstofverbruik
- Hoge emissies
- Stevige ophanging
- Wazig beeld
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be