TEST KGM Torres: een frisse wind

Eindelijk verlost van financiële problemen, keert de Zuid-Koreaanse fabrikant KGM (voorheen SsangYong) terug met een nieuwe SUV die de verleidingskaart speelt. Met de Torres wil het bedrijf concurreren met enkele sterke eigenschappen van populaire modellen.

7 / 10
Gepubliceerd op 1 maart 2024
Leestijd : 4 min

Deel

TEST KGM Torres: een frisse wind

De afgelopen maanden heeft de fabrikant SsangYong ernstige financiële moeilijkheden gekend. Het bedrijf stond op de rand van faillissement en werd bijna overgenomen door de Edison-groep, maar de deal ging op het laatste moment niet door. Toen kwam het Zuid-Koreaanse conglomeraat KG, die de controle overnam, de schulden schrapte en het merk op het nippertje van verdwijning redde. De overname zou gepaard gaan met een naamswijziging van het bedrijf naar KG Mobility, maar de nieuwe leiders van het bedrijf besloten om de naam te veranderen naar KGM. Hoe dan ook, de Torres symboliseert de heropleving van deze kleine Zuid-Koreaanse fabrikant, die zichzelf graag opnieuw wil uitvinden.

ssangyong_torres_44

Leuke uitstraling

Terwijl de vorige modellen van SsangYong niet echt stijlvol waren (denk aan de Rodius, die echt een dieptepunt bereikte!), past de Torres in een nieuwe dynamiek. Deze 4,70 meter lange SUV is stijlvol en stoer, met een verticale voorkant, goed afgetekende wielkasten met kunststof bescherming, sterke lijnen aan de zijkanten en een achterklep met een uitsteeksel dat doet denken aan de reservewielen die vroeger aan de achterkant van 4×4’s stonden. Ook de dikke, grijsgelakte C-stijlen vallen op, en contrasteren met de rest van de carrosserie. De Torres lijkt op geen enkel ander voertuig in zijn categorie en dat is maar goed ook! Met zijn avontuurlijke uitstraling geeft het echt zin om te reizen…

ssangyong_torres_24

Advertentie – lees hieronder verder

Premium

KGM had de ambitie om een ​​”premium” voertuig te creëren, wat SsangYong gewend was. Het volstaat om het interieur te bekijken om dit te beseffen, want de gebruikte materialen zijn zeer flatterend en de assemblages zouden sommige duurdere constructeurs jaloers maken. Op het dashboard zijn er weinig fysieke bedieningselementen te vinden, maar wel drie schermen: één voor het instrumentenpaneel, één voor het infotainmentsysteem en het laatste voor de airconditioningbediening. In deze nogal chique en “design” tweekleurige omgeving, is er geen gebrek aan smaak of ergonomie. Alles ligt perfect binnen handbereik, de meeste kunststoffen voelen “zacht” en aangenaam aan en de stoelen zijn zeer comfortabel. De ruimte aan boord is royaal, zowel voorin als achterin, net als de bagageruimte met een capaciteit van 703 liter, die bovendien kan worden uitgebreid tot 1.662 liter.

ssangyong_torres_71

Eén aandrijvingsoptie

Naast de 100% elektrische EVX-versie wordt de Torres geleverd met slechts één benzinemotor: een 1,5-liter viercilinder turbocompressor met een vermogen van 163 pk en 280 Nm. Afhankelijk van de afwerking is de SUV beschikbaar met voorwielaandrijving of vierwielaandrijving, met een handgeschakelde of automatische 6-versnellingsbak. Van lichte hybridisatie is er echter geen sprake, want de Zuid-Koreaanse motor is nog niet omgebouwd volgens het principe van elektrificatie. Toch is hij bij stationair draaien zo stil dat het wel zo lijkt. Tijdens het rijden moet je echt tot het uiterste gaan om hem te horen en het geluidsniveau is ook niet storend. Ons testvoertuig was uitgerust met de automatische versnellingsbak, die zijn werk onopvallend doet. Met een leeggewicht van 1.500 kg is de Torres verre van licht en biedt hij geen spectaculaire prestaties. De motor en versnellingen blijken echter voldoende voor dagelijks gebruik. Het brandstofverbruik schommelde rond de 8,5-9 l/100 km op voornamelijk secundaire wegen.

ssangyong_torres_82

Stevige ophanging

Het comfort aan boord van de Torres verslechtert gemakkelijk wanneer de weg minder uitnodigend wordt. KGM heeft gekozen voor een stevige ophanging om zijn voertuig een rigide gedrag zonder carrosseriebewegingen te geven. Hierdoor worden passagiers flink op de proef gesteld op ons wegennet, dat niet bijzonder goed onderhouden is. Hoewel de Torres een goed gevoel achter het stuurt geeft op bochtige wegen, had hij iets meer souplesse kunnen gebruiken, wat beter zou passen bij zijn uitstekende geluidsisolatie. Zijn prijskaartje maakt dit immers goed: vanaf € 36.490 met tweewielaandrijving en handmatige versnellingsbak. Een redelijke prijs ten opzichte van de concurrentie (Skoda Kodiaq, BMW X3 of Volvo XC60). Daarentegen wordt de versie met vierwielaandrijving, die bijna met “alle opties” wordt verkocht, veel duurder aangeboden: € 46.490.

ssangyong_torres_3

Conclusie

Met de Torres laat KGM zien dat het dingen wil veranderen en weer succesvol wil worden. Het is een SUV met veel kwaliteiten, maar hij verdient een modernere en zuinigere motor. Voor de rest is het een gezinsauto en is de prijs zeer concurrerend.

ssangyong_torres_62

De KGM Torres in cijfers

 

Motor: 4-cilinder turbobenzine, 1.497 cc, 163 pk en 280 Nm

Aandrijving: voorwielaandrijving of vierwielaandrijving

Versnellingsbak: automatisch, 6 versnellingen

L/l/h (mm): 4.700/1.890/1.710

Leeggewicht (kg): 1.498

Bagageruimtevolume (l): 703 tot 1.662

Van 0 tot 100 km/u (sec): 9,4

Maximale snelheid (km/u): 190 km/u

Gemengd WLTP-verbruik (l/100 km): 9,1

CO2: 194 g/km

Prijs: € 36.490

Inschrijvingstaks: Vlaanderen: € 2.874,66; Wallonië en Brussel: € 1.239

Verkeersbelasting: Vlaanderen: € 281,09; Wallonië en Brussel: € 271,39

Ecomalus Wallonië: € 500

Voor
  • Leuke uitstraling
  • Waardeerbare ruimte
  • Flatterende afwerking
  • Grote kofferbak
Cons
  • Brandstofverbruik
  • Hoge emissies
  • Stevige ophanging
  • Wazig beeld

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Maxime Hérion Journalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.

Testdrives
TEST BMW i5 Touring eDrive40 (2024): bedreigde soort?

Zelfs met zijn elektrische gamma houdt BMW vast aan zijn goede gewoontes. Na de i5 sedan is het nu de beurt aan de Touring-breakversie om de strijd aan te gaan, een uniek aanbod op de markt in afwachting van de A6 Avant e-tron. De juiste keuze?

15 november 2024 8 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.