Autotests

TEST Lexus GS F: de anti-Lexus

Wie Lexus zegt, denkt aan stille hybridemodellen met een lage uitstoot en een piekfijn afgewerkt interieur. Maar wist je dat dit Japanse premiummerk ook hete scheurijzers verkoopt die meer aanleunen bij wat we van op-en-top Amerikaanse muscle cars gewoon zijn? In België dan nog? De GS F is zo'n model… Om dus maar meteen een deur in te beuken: de GS F is wel de allerduurste maar niet de mooiste of de best afgewerkte uitvoering van de GS. De cockpit van onze testwagen doet zelfs wat gedateerd aan, met name wat materiaalkeuze betreft. De boordplank bevat alvast één opvallend groot stuk plastic en lang niet alle stukken sluiten mooi op elkaar aan. Het is duidelijk dat deze Lexus niet op pure luxe inspeelt. De zeer sportief aandoende (rode!) voorzetels bevestigen die indruk alleen maar. Waarom we dit nog de “anti-Lexus” noemen? Omdat de GS F zowat alle normen overboord gooit. Hybride? Vergeet het maar! Onder de kap van deze berline ligt een 5 liter grote benzinemotor die 477 pk en 530 Nm koppel op de achterwielen loslaat. Niks turbo's of elektromotoren, gewoon een dikke atmosferische V8 die rommelt en gorgelt zoals het een achtcilinder betaamt. Zeer zeker leuk, maar ook haaks op het imago dat Lexus wil uitdragen. Het verwondert dan ook niet dat we met dit beest gemakkelijk 15l/100km en meer verbruiken. Da's een pak meer CO² dan de al erg stevige 260 g/km die Lexus afficheert. Daar tegenover staan dan weer dat we met een erg exclusieve auto onderweg zijn (wat wel mag voor € 104.970, maar toch) en dat de acceleratie er eentje is om duimen en vingers bij af te likken. We noteren 4,6 seconden voor het sprintje naar 100 km/u en toppen doet hij bij 270 km/u. Razendsnel dus, maar aangezien we niet over een turbo beschikken, moet je hoge toeren opzoeken om je haren recht te krijgen. Het probleem: dan ben je meteen héél opzichtig bezig voor voorbijgangers. Daarnaast heeft de 8-trapsautomaat moeite om de motor bij te benen. Echt uitnodigend werken die schakelpeddels achter het stuur dus niet, zeker als je voluit wil gaan. De PDK van Porsche in deze auto: we kunnen er enkel van dromen. Gelukkig ligt het stuurwiel prettig in de hand, houdt de GS F ten allen tijde goed de baan en kan je gecontroleerd spelen met het achterwerk. En wie het motorgeluid al impressionant vindt bij een laag toerental, moet maar eens doorstampen tot boven 4.000 tr/min. Dan barst de hel los… Conclusie De Lexus GS F is comfortabel, snel en een zeldzame verschijning in het straatbeeld. Alleen is zijn gigantische motorblok anno 2017 een beetje not done, of toch zeker voor een merk dat zichzelf graag een groen imago aanmeet. Al vinden we zijn grootste minpunt misschien toch de trage automaat … en natuurlijk het feit dat je zijn volle potentieel enkel op circuit kan benutten. En daarvoor, beste lezers, is er ander en beter speelgoed op de markt.

Joris Bosseloo Joris Bosseloo | Gepubliceerd op 5 mei 2017 | Leestijd: 1 min

Pluspunten 

Opzwepende, indrukwekkend klinkende V8

Advertentie – lees hieronder verder

Algemene wegligging

Een rariteit in België 

Minpunten

Trage achttrapsautomaat

Afwerking en materiaalkeuze niet op punt

Duur, dorstig en fiscaal compleet oninteressant

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon