Deze generatie van de Mazda CX-5 werd al in 2017 onthuld, maar nog steeds oogt deze Japanse crossover fris en monter. Bovendien heeft hij met zijn typische snuit, die gekenmerkt wordt door de grote grille en de scherpe lichtblokken, een duidelijk eigen karakter waarmee hij zich makkelijk van de concurrentie onderscheidt. Dat is ook wel nodig want de competitie in dit segment is hard en meedogenloos. Vandaar dat een nieuwe update echt aangewezen was.
Milde hybride
Uiterlijk veranderde er eigenlijk niets aan de Mazda CX-5 modeljaar 2023. Enkel wordt er een nieuwe koetswerkkleur ‘rhodium white’ aangeboden, die op de foto’s te zien. Verder werd de uitrusting uitgebreid en aangepast aan de tijd met onder meer een update van het multimediasysteem, een draadloze laadfunctie voor een smartphone, draadloos Apple CarPlay en Android Auto en nieuwe geconnecteerde diensten. Daarnaast kreeg de CX-5 nieuwe voorstoelen die nog steeds zeer lekker zitten, evenals extra uitvoeringen.
Advertentie – lees hieronder verder
Minstens zo belangrijk nieuws zit er onder de motorkap. Zo werden een mildhybride ondersteuning en cilinderuitschakeling geïntroduceerd op de benzineversies om de efficiëntie ligt te verhogen. Onze testwagen was de 194 pk sterke 2,5 liter e-Skyactiv in combinatie met een zestrapsautomaat en vierwielaandrijving. Dat is een cocktail die wat uit de band springt door zijn riante cilinderinhoud, maar nog steeds goed werk levert. De Japanners gaan er immers vanuit dat enkele cc’s meer beter renderen, wat zeker klopt. Alleen wordt die configuratie in Europa maar al te vaak fiscaal afgestraft.
In ieder geval schiet de CX-5 met deze aandrijving vinnig uit de startblokken en overtuigt hij vooral bij een soepele rijstijl. Als je het rechterpedaal te heftig bespeelt, heeft de automaat het namelijk wat moeilijk om het ritme te volgen en reageert hij nogal paniekerig. Maar goed, in de meeste omstandigheden voldoet hij en draagt hij duidelijk bij aan het rijcomfort. Ook de vierwielaandrijving zorgt voor een bonus met een feilloze tractie. Tegelijk blijft het verbruik best binnen de perken met een gemiddelde van een goede 8 liter per 100 km.
Ruim en comfortabel
De CX-5 biedt een ruim en comfortabel interieur, waardoor deze Mazda een ideale reisgezel voor het hele gezin is, aangezien ook de ruimte op de achterbank en in de koffer zeer goed meevalt. De bestuurder heeft uitzicht op een functioneel en overzichtelijk dashboard met een tweede centraal scherm, dat intussen een beetje gedateerd lijkt tegenover de grote volledig digitale displays die je in de recentste modellen terugvindt.
Ook aan de bediening merk je dat deze Mazda al wat ‘vlieguren’ achter de rug heeft, want die verloopt nog grotendeels via de draaiknoppen en de toetsen op de middenconsole en niet door aanraking van het scherm. Maar goed, dat is een kwestie van gewoonte en verloopt in de praktijk vlot genoeg.
BESLUIT
Met deze update kan de Mazda CX-5 er weer voor enige jaren tegen. De cocktail met de 2,5 liter benzinemotor, de automaat en de vierwielaandrijving levert een vinnige en vrij zuinige wagen met een degelijk en veilig rijgedrag op. Kortom, een trouwe reisgezel waarop je kan rekenen en die met een prijskaartje 45.890 euro nog betaalbaar blijft voor een breed publiek.
- Karaktervol voorkomen
- Ruim en comfortabel interieur
- Degelijk en veilig rijgedrag
- Reactie automaat
- Oubollige bediening infotainmentsysteem
- Grote cilinderinhoud fiscaal nadelig
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be