TEST Mercedes E-Klasse: traditie en moderniteit

Is er nog ruimte voor een sedan met dieselmotor op de huidige automarkt? Dat probeerden we te achterhalen door met een Mercedes E-Klasse naar Zuid-Frankrijk te rijden.

8 / 10
Gepubliceerd op 5 januari 2024
Leestijd : 3 min

Deel

TEST Mercedes E-Klasse: traditie en moderniteit

In deze snel veranderende autosector lijken sommige modellen echter onveranderlijk. Dat is het geval voor de Mercedes E-Klasse, die standhoudt onder de enorme druk van SUV’s en elektrische modellen. De Duitse auto werd onlangs vernieuwd, maar bleef trouw aan haar eigen: het blijft een vierdeurse sedan of break, verkrijgbaar met verbrandingsmotoren en plug-inhybride aandrijflijnen. Sterker nog, hij is zelfs nog steeds beschikbaar met twee dieselmotoren, een brandstof die de afgelopen jaren onterecht is gedemoniseerd door Europese instanties. Ooit stond het model symbool voor de perfecte bedrijfswagen, een symbool van succes of zelfs de ideale stevige en comfortabele taxi. Is dat vandaag de dag nog steeds het geval?

23c0021-014

Perfecte afwerking

Om erachter te komen, hebben we een E-Klasse 220d geleend om naar Zuid-Frankrijk te rijden. Bij de laatste aanpassingen, heeft de sedan enkele upgrades gekregen: esthetisch gezien lijkt hij sterk op de S-Klasse en is hij veel verfijnder dan voorheen, dankzij details zoals de grote lichtsignatuur voor de achterlichten of de verzonken deurgrepen. Hoewel het model slechts 1,4 cm langer is geworden, lijkt hij veel imposanter dan voordien. Hij is elegant en klassiek aan de buitenkant, en heeft een indrukwekkend interieur. Zo kan die bijvoorbeeld worden uitgerust met de indrukwekkende MBUX Hyperscreen, een enorme display van 40 inch bestaande uit 3 schermen. De afwerking is bijna perfect en de ruimte vanbinnen is aanzienlijk (de wielbasis is met 2,2 cm toegenomen), net als de bagageruimte die een bruikbare capaciteit van 540 liter biedt. Zoals gebruikelijk bij Mercedes is de elektronica alomtegenwoordig en zit het MBUX-multimediasysteem boordevol functies en apps waarvan het nut vaak twijfelachtig is.

23c0021-038

Advertentie – lees hieronder verder

Gemaakt om comfortabel te rijden

Gemaakt om op snelwegen te cruisen, blijft de nieuwste generatie Mercedes E-Klasse trouw aan haar filosofie. Haar viercilinder dieselmotor met een vermogen van 197 pk en 440 Nm, geholpen door een milde hybridisering van 48V, draagt op gemak haar leeggewicht van 1.840 kg. Inmiddels zijn we de stilte van elektrische auto’s gewend, maar we vonden de E-Klasse nogal luidruchtig tijdens het versnellen. Wel is het model bijzonder comfortabel met de dikke zetels en zachte vering. Het nadeel is wel dat je niet echt het gevoel hebt dat je snel rijdt, wat kan leiden tot snelheidsovertredingen. Vervelend als je weet dat de Franse snelwegen vol staan met flitspalen… Je kunt op het gemak talrijke kilometers afleggen, en als er vermoeidheid optreedt, hoef je alleen de massagefunctie van de stoel te activeren om je weer helemaal op en top te voelen.

Classe E gamme

Een kameel!

We haalden een gemiddeld verbruik van 5,5 l/100 km, wat zeer goed is voor zo’n auto. Met een tank van 66 liter is de actieradius meer dan 1.000 km, wat fantastisch is voor een elektrisch model! De E-Klasse 220d wordt echter verkocht vanaf € 69.333, een behoorlijk stevig prijskaartje waar nog een aanzienlijk budget bij komt als je liever voor een meer uitgeruste auto gaat. Onze testauto kostte zelfs meer dan € 100.000, een waanzinnige prijs!

2023-mercedes-e-11

Conclusie

Waar het vroeger matig scoorde, onderscheidt de Mercedes E-Klasse zich vandaag door het feit dat het geen SUV is en nog steeds beschikt over verbrandingsmotoren die ongeëvenaard comfort bieden. Het Duitse model is uitnodigend en heeft nog een mooie toekomst voor zich, net als dieselmotoren op zich, die nog niet hun laatste woord hebben gezegd, ongeacht wat de Europese besluitvormers denken.

Classe E flanc

Mercedes E-Klasse 220d in cijfers

  • Motor: diesel, viercilinder, 1.993 cc, 197 pk, 440 Nm

  • Aandrijving: achterwielaandrijving (of 4Matic-vierwielaandrijving)

  • Versnellingen: automatisch, 9 versnellingen

  • Afmetingen (L/B/H in mm): 4.949 / 1.880 / 1.468

  • Leeggewicht (in kg): 1.840

  • Bagageruimte (in liter): 540

  • Acceleratie van 0 tot 100 km/u: 7,6 seconden

  • Maximale snelheid: 238 km/u

  • Gemengd verbruik WLTP (l/100 km): 4,9 – 5,7

  • CO2-uitstoot: 130-149 g/km

  • Prijs: 69.333 euro

  • Inschrijvingstaks:

  • Vlaanderen: € 839,89; Wallonië en Brussel: € 2.478 Verkeersbelasting: Vlaanderen: € 563,38; Wallonië en Brussel: € 486,02

  • Ecomalus Wallonië: € 0

Voor
  • Verzorgd comfort
  • Zuinigheid, autonomie
  • Heerst op de snelweg
Cons
  • Prijs
  • Vlakke sensaties
  • MBUX-bediening niet erg intuïtief

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Maxime Hérion Journalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Mercedes voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.

Testdrives
TEST BMW i5 Touring eDrive40 (2024): bedreigde soort?

Zelfs met zijn elektrische gamma houdt BMW vast aan zijn goede gewoontes. Na de i5 sedan is het nu de beurt aan de Touring-breakversie om de strijd aan te gaan, een uniek aanbod op de markt in afwachting van de A6 Avant e-tron. De juiste keuze?

15 november 2024 8 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.