Autotests

TEST Mercedes E-Klasse: traditie en moderniteit

Is er nog ruimte voor een sedan met dieselmotor op de huidige automarkt? Dat probeerden we te achterhalen door met een Mercedes E-Klasse naar Zuid-Frankrijk te rijden.

Maxime Hérion Maxime Hérion | Gepubliceerd op 5 jan. 2024 | Leestijd: 5 min

In deze snel veranderende autosector lijken sommige modellen echter onveranderlijk. Dat is het geval voor de Mercedes E-Klasse, die standhoudt onder de enorme druk van SUV’s en elektrische modellen. De Duitse auto werd onlangs vernieuwd, maar bleef trouw aan haar eigen: het blijft een vierdeurse sedan of break, verkrijgbaar met verbrandingsmotoren en plug-inhybride aandrijflijnen. Sterker nog, hij is zelfs nog steeds beschikbaar met twee dieselmotoren, een brandstof die de afgelopen jaren onterecht is gedemoniseerd door Europese instanties. Ooit stond het model symbool voor de perfecte bedrijfswagen, een symbool van succes of zelfs de ideale stevige en comfortabele taxi. Is dat vandaag de dag nog steeds het geval?

Classe E arriere

Advertentie – lees hieronder verder

Perfecte afwerking

Om erachter te komen, hebben we een E-Klasse 220d geleend om naar Zuid-Frankrijk te rijden. Bij de laatste aanpassingen, heeft de sedan enkele upgrades gekregen: esthetisch gezien lijkt hij sterk op de S-Klasse en is hij veel verfijnder dan voorheen, dankzij details zoals de grote lichtsignatuur voor de achterlichten of de verzonken deurgrepen. Hoewel het model slechts 1,4 cm langer is geworden, lijkt hij veel imposanter dan voordien. Hij is elegant en klassiek aan de buitenkant, en heeft een indrukwekkend interieur. Zo kan die bijvoorbeeld worden uitgerust met de indrukwekkende MBUX Hyperscreen, een enorme display van 40 inch bestaande uit 3 schermen. De afwerking is bijna perfect en de ruimte vanbinnen is aanzienlijk (de wielbasis is met 2,2 cm toegenomen), net als de bagageruimte die een bruikbare capaciteit van 540 liter biedt. Zoals gebruikelijk bij Mercedes is de elektronica alomtegenwoordig en zit het MBUX-multimediasysteem boordevol functies en apps waarvan het nut vaak twijfelachtig is.

Classe E interieur

Gemaakt om comfortabel te rijden

Gemaakt om op snelwegen te cruisen, blijft de nieuwste generatie Mercedes E-Klasse trouw aan haar filosofie. Haar viercilinder dieselmotor met een vermogen van 197 pk en 440 Nm, geholpen door een milde hybridisering van 48V, draagt op gemak haar leeggewicht van 1.840 kg. Inmiddels zijn we de stilte van elektrische auto’s gewend, maar we vonden de E-Klasse nogal luidruchtig tijdens het versnellen. Wel is het model bijzonder comfortabel met de dikke zetels en zachte vering. Het nadeel is wel dat je niet echt het gevoel hebt dat je snel rijdt, wat kan leiden tot snelheidsovertredingen. Vervelend als je weet dat de Franse snelwegen vol staan met flitspalen… Je kunt op het gemak talrijke kilometers afleggen, en als er vermoeidheid optreedt, hoef je alleen de massagefunctie van de stoel te activeren om je weer helemaal op en top te voelen.

Classe E gamme

Een kameel!

We haalden een gemiddeld verbruik van 5,5 l/100 km, wat zeer goed is voor zo’n auto. Met een tank van 66 liter is de actieradius meer dan 1.000 km, wat fantastisch is voor een elektrisch model! De E-Klasse 220d wordt echter verkocht vanaf € 69.333, een behoorlijk stevig prijskaartje waar nog een aanzienlijk budget bij komt als je liever voor een meer uitgeruste auto gaat. Onze testauto kostte zelfs meer dan € 100.000, een waanzinnige prijs!

Classe E coffre

Conclusie

Waar het vroeger matig scoorde, onderscheidt de Mercedes E-Klasse zich vandaag door het feit dat het geen SUV is en nog steeds beschikt over verbrandingsmotoren die ongeëvenaard comfort bieden. Het Duitse model is uitnodigend en heeft nog een mooie toekomst voor zich, net als dieselmotoren op zich, die nog niet hun laatste woord hebben gezegd, ongeacht wat de Europese besluitvormers denken.

Classe E flanc

Mercedes E-Klasse 220d in cijfers

  • Motor: diesel, viercilinder, 1.993 cc, 197 pk, 440 Nm
  • Aandrijving: achterwielaandrijving (of 4Matic-vierwielaandrijving)
  • Versnellingen: automatisch, 9 versnellingen
  • Afmetingen (L/B/H in mm): 4.949 / 1.880 / 1.468
  • Leeggewicht (in kg): 1.840
  • Bagageruimte (in liter): 540
  • Acceleratie van 0 tot 100 km/u: 7,6 seconden
  • Maximale snelheid: 238 km/u
  • Gemengd verbruik WLTP (l/100 km): 4,9 – 5,7
  • CO2-uitstoot: 130-149 g/km
  • Prijs: 69.333 euro
  • Inschrijvingstaks:
  • Vlaanderen: € 839,89; Wallonië en Brussel: € 2.478 Verkeersbelasting: Vlaanderen: € 563,38; Wallonië en Brussel: € 486,02
  • Ecomalus Wallonië: € 0

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Score van de redactie

Pluspunten

  • Verzorgd comfort
  • Zuinigheid, autonomie
  • Heerst op de snelweg

Minpunten

  • Prijs
  • Vlakke sensaties
  • MBUX-bediening niet erg intuïtief

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon