TEST Mercedes G 500: het tijdperk van de rede?

De Mercedes G-Klasse is 45 jaar na zijn debuut nog altijd een succes. Onlangs werd hij hertekend en kreeg hij een nieuwe zescilindermotor in de plaats van de V8.

9 / 10
Gepubliceerd op 1 november 2024
Leestijd : 4 min

Partagez

TEST Mercedes G 500: het tijdperk van de rede?

Sinds 1979 is het een vaste waarde. De Mercedes G-Klasse maakt deel uit van de autogeschiedenis en de jaren lijken er geen vat op te hebben. Hij werd in 2018 volledig opnieuw ontworpen, maar zijn hoekige lijnen zijn weinig veranderd. En dat is maar goed ook. Dit jaar kreeg hij een kleine facelift, voornamelijk om hem technologisch weer bij de tijd te brengen. Esthetisch gezien is alleen de grille veranderd en die heeft nu vier horizontale lamellen in plaats van drie vroeger.

De voorbumper is lichtjes hertekend rond de luchtinlaten, de 20-duimsvelgen zijn nu standaard, de achteruitrijcamera is verplaatst naar boven de nummerplaat en de achterkant heeft een kleine spoiler om de aerodynamica van de auto te verbeteren, wat met door de koetswerkvorm van een baksteen niet bepaald zijn sterkste punt is.

24C0080_009

Beter zicht in het terrein

Mercedes wilde vooral het interieurcomfort aanpakken door de geluidsisolatie te verbeteren. Voorts zien we hetzelfde dashboard, geflankeerd door een groot scherm van 12,3 duim. Het MBUX-multimediasysteem van de laatste generatie maakt zijn opwachting, net als een inductielader en het nieuwe Burmester-geluidssysteem.

Advertentie – lees hieronder verder

De G-Klasse heeft nu een handsfree sleutelfunctie en de ‘offroadcockpit’, die in het midden van het dashboard geïntegreerd werd, omvat alle offroadfuncties, waaronder de verbazingwekkende ‘transparante motorkap’ waarmee je dankzij de 360°-gradencamera onder de auto kunt kijken, zodat je veel gemakkelijker over hindernissen kunt manoeuvreren.

24C0103_041

Bijna alles kan

Van een auto die minstens 137.214 euro kost, mag je een hoge afwerkingsstandaard verwachten. En die krijg je ook. Het interieur van de G-Klasse is een beschermende cocon van topmaterialen, zoals leder, houten inzetstukken en Alcantara. Onze testwagen werd geleverd in de Manufaktur-afwerking, die een breed scala aan opties biedt voor elke smaak, maar alleen als je het je kunt veroorloven, want de eindafrekening kan erg hoog oplopen.

De magie van de G-Klasse is intact gebleven, met zijn grote deurgrepen met drukknoppen, het typische geluid van de deuren die je echt moet dichtslaan (anders sluiten ze niet goed) en het hoge koetswerk waardoor je echt aan boord moet klimmen.

Classe G 4

Licht geëlektrificeerde aandrijflijnen

Deze facelift gaat gepaard met een aangepast motorengamma, dat nu voorzien is van milde hybrides met 48 volt. De G 500 benzine heeft een 3.0 twin-turbo V6 die 449 pk en 560 Nm koppel ontwikkelt. De in de versnellingsbak geïntegreerde elektromotor geeft de 4×4 tijdelijk een boost van 20 pk en 200 Nm extra koppel.

De G 63 AMG blijft ongewijzigd, met zijn V8 met turbo die 585 pk en 850 Nm produceert. De dieselversie G 450 d heeft een V6 met 367 pk en 750 Nm. Alle motoren zijn gekoppeld aan de 9G-TRONIC automatische versnellingsbak.

Classe G 5

Terug in de pas

De Mercedes G 500 is ingetogener dan vroeger en is gemakkelijker in dagelijks gebruik. Je kunt hem nog altijd een te grote draaicirkel verwijten, vooral bij het manoeuvreren. Maar in de loop der jaren is het rijcomfort van de G-Klasse verbeterd. We hadden kunnen vrezen dat het verdwijnen van de V8 zou betekenen dat veel van de charme van de auto zou verdwijnen, maar dat is niet het geval.

De V6 heeft meer dan genoeg kracht, zijn geluid is opwindend en bovenal verbruikt hij veel minder brandstof. Verwacht echter geen wonderen. We zaten gemiddeld nog altijd rond de 12,5 liter, maar dat is al een paar liter minder dan met de V8. Wat zijn terreinvaardigheid betreft, heeft de G-Klasse niets van zijn talenten verloren en geraakt hij echt overal dankzij zijn drie mechanische differentiëlen, zijn onafhankelijke voorwielophanging met dubbele wishbones en zijn starre achteras. Het is alleen jammer dat de meeste klanten nooit een wiel in de modder zullen zetten en hem liever gebruiken als SUV-koning van het asfalt…

24C0080_035

Conclusie

De nieuwe generatie van de G 500 is de gulden middenweg, die rationeler en veel minder opzichtig is dan de G 63 AMG. Deze facelift geeft hem een prettige V6-motor en een betere geluidsisolatie, wat geen overbodige luxe is gezien de prijs van de auto. De G-Klasse blijft een iconische auto die unieke sensaties biedt. Wij vonden hem geweldig!

24C0080_029

De Mercedes G 500 (2024) in cijfers

Motor: V6 benzine, 2.999 cc, 1 elektromotor (20 pk), 449 pk (+20) en 560 Nm (+200)
Aandrijving: op de vier wielen
Versnellingsbak: negentrapsautomaat (9G-TRONIC)
L/b/h (mm): 4.863 / 1.984 / 1.976
Leeggewicht (kg): 2.490
Koffervolume (l): 640
0 tot 100 km/u (sec): 5,4
Topsnelheid (km/u): 210 km/u
Verbruik (WLTP, l/100 km): 10,9 – 12,3
CO2: 248 – 281 g/km
Prijs: 137.214 euro
BIV: Vlaanderen: 12.594,1 euro, Wallonië en Brussel: 4.957 euro
Verkeersbelasting: Vlaanderen: 3436,54 euro, Wallonië en Brussel: 2374,94 euro
Ecomalus Wallonië: 2.500 euro

Voor
  • Prestige, unieke uitstraling
  • Zeer geslaagde V6
  • Verbeterde geluidsisolatie
  • Presentatie interieur
Cons
  • Zeer hoog budget
  • Moeilijke besturing
  • Lastige toegang tot interieur
  • Minder ruim dan hij lijkt

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Maxime Hérion Journalist

Partagez

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Mercedes voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.

Testdrives
TEST BMW 120 (2024): rijplezier verzekerd?

De nieuwe generatie BMW 1 Reeks wil gelijke tred houden met de Audi A3 en Mercedes A-Klasse, met nieuwe afgeronde lijnen, een vereenvoudigd motorenaanbod en meer technologie. Maar is BMW’s Freude am Fahren nog altijd aanwezig?

25 oktober 2024 9 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.