Autotests

TEST Mercedes GLC Coupé: niets is wat het lijkt

Het gamma Mercedes SUV-modellen wordt nog een beetje breder met de komst van een coupéversie op basis van de GLC. De ingreep heeft duidelijk veel meer om het lijf dan de komst van een lagere daklijn…

| Gepubliceerd op 8 dec. 2016 | Leestijd: 4 min

De oorlog tussen Mercedes en BMW woedt feller dan ooit tevoren. Hoe moet je anders de beslissing van Mercedes interpreteren om modellen te gaan bouwen die je tot voor kort enkel in de catalogi uit München vond? Anderzijds is de komst van deze SUV coupé niet verwonderlijk want het merk met de ster hecht al geruime tijd erg veel belang aan het dynamische karakter van zijn producten. Deze GLC Coupé is niets meer of minder dan de anti-X4.

Vloeiend

Advertentie – lees hieronder verder

Om die reden kunnen we niet nalaten om ze met elkaar te vergelijken. Als we een coupé zien als het archetype van een sexy auto met volmaakte proporties en vloeiende lijnen, kunnen we slechts vaststellen dat deze GLC Coupé dichter bij de originele lezing staat dan zijn rivaal. Het is zo dat hij live zelfs beter overkomt dan op de foto’s. De zware vormen die we op de beelden meenden te zien, vertalen zich in werkelijkheid als een gespierd koetswerk met suggestieve, atletische vormen.
Binnenin zijn de veranderingen klein, tenminste op de plaatsen vooraan. De sfeer is typisch Mercedes en we zien een fraaie vormgeving met materialen die aangenaam zijn om aan te raken en het comfort is zeer overtuigend. Achteraan is de hoofdruimte iets beperkter maar voor de rest blijft het ruimteaanbod ongewijzigd. De koffer geeft eveneens 50 liter prijs en slikt “slechts” 500 liter. De schade blijft duidelijk beperkt.

Meeslepender karakter

We hadden het al eerder over de “suggestieve atletische vormen”. Het weggedrag is immers duidelijk anders dan dat van de gewone GLC. Dat komt omwille van het standaard gemonteerde sportonderstel en de specifieke afstelling van de 4Matic vierwielaandrijving. De coupéversie is voelbaar dynamischer en meeslepender om te rijden. Er kwam een flinke dosis extra rijplezier en deze versie is minder georiënteerd op gebruik als gezinswagen. Je merkt wel dat de wagen ongeveer 1.800 kg op de weegschaal zet en daarom kunnen we niet speken van een echt sportieve wagen. Maar hij doet zijn best en hij doet dat ook overtuigend genoeg zodat hij de titel coupé meer dan ooit verdient.

Besluit

Of je het concept al dan niet genegen bent, laten we in het midden. We kunnen enkel vaststellen dat de GLC waarmaakt waar hij voor staat. Hij oogt niet alleen sportiever, hij is het ook!

 

+

Vloeiende lijnen

Interieurruimte blijft behouden

Meeslepender rijgedrag vergeleken met de gewone GLC

 

Concept van een SUV Coupé is voer voor discussie

Aanzienlijk gewicht…

… net als de tarieven

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon