In 2019 keerde het merk MG terug op de Belgische markt met de SUV ZS, een vrij goedkope elektrische auto (later ook verkrijgbaar in een verbrandingsversie) die wel enkele tekortkomingen had. Voor zijn tweede generatie heeft het Chinese merk, dat eigendom is van de SAIC-groep, orde op zaken gesteld met een nieuw model er op het eerste gezicht veel overtuigender uitziet. Met een lengte van 4,43 m is de ZS 11 cm langer dan zijn voorganger, waardoor hij er veel imposanter uitziet, met velgen van 16 tot 18 duim.
De ZS Hybrid+ staat op hetzelfde platform als de MG3 Hybrid+ en is duidelijk geïnspireerd op het uiterlijk van die laatste, met een groot radiatorrooster, slanke koplampen en een aflopende motorkap. De Chinese fabrikant verwijst ook nog wel naar het vorige model met de krachtige lijnen in de flanken en de wielkasten, die benadrukt worden met kunststof bescherming. Aan de achterkant heeft MG geprobeerd de auto dynamischer te maken met een schuinere achterruit, een nummerplaat op de achterklep en twee (valse) uitlaatpijpen geïntegreerd aan beide kanten van de bumper. Het resultaat is dat de ZS er veel minder goedkoop uitziet dan vroeger.
Drie uitrustingsniveaus
De nieuwe buitenkant komt ook de binnenkant van de ZS ten goede. Er is veel ruimte, vooral achterin waar de beenruimte veel royaler is dan vroeger. De algemene look van het interieur is ook verbeterd, met meer kwaliteitsmaterialen (zachte plastics, chroomaccenten enzovoort), maar er zijn nog altijd te veel harde kunststoffen. De digitale instrumenten staan op een scherm van 7 duim en het multimediasysteem heeft een centraal scherm van 10,25 of 12,23 duim.
Advertentie – lees hieronder verder
Standaard profiteert de ZS van een twaalf rijhulpsystemen onder de naam MG Pilot, waaronder adaptieve cruise control, dodehoekdetectie en een achteruitrijcamera. In de Standard-uitvoering is de ZS uitgerust met navigatie en Apple CarPlay/Android Auto, automatische koplampen en sleutelloze startfunctie. De tweede Comfort-versie voegt led-koplampen, lichtmetalen 17-duimswielen, een regensensor en sleutelloze toegang toe. De derde en hoogste Luxury-variant is voorzien van lichtmetalen 18-duimsvelgen, getinte ruiten, een 360°-camera, synthetisch lederen zetels en verwarmbare voorzetels met elektrische verstelling aan bestuurderskant.
Bekende motor
De aandrijflijn van de ZS Hybrid+ is ongewijzigd overgenomen van de MG3 Hybrid+: een 1.5 viercilinder benzinemotor (102 pk) gecombineerd met een elektrische aandrijflijn (136 pk). Samen levert dit 197 pk en 465 Nm op. De NMC-batterij (nikkel-mangaan-kobalt) met een capaciteit van 1,83 kWh, stelt de auto in staat om tot 60 km/u te halen in elektrische modus. Dankzij dit hybride systeem stoot de ZS tussen 113 en 115 g CO2/km uit, afhankelijk van de grootte van de wielen, en het gemiddeld WLTP-verbruik wordt geschat op 5 l/100 km.
Interessant verbruik
Langere bestuurders zullen betreuren dat de zitpositie te hoog is en dat de stuurkolom niet in de diepte verstelbaar is, wat onvergeeflijk is anno 2024. Voor de rest hebben we de goede rijsensaties herontdekt die we al in de MG 3 Hybrid+ konden ervaren. De motor is erg stil, zelfs tijdens het accelereren. Het vermogen is meer dan voldoende en het brandstofverbruik is zeer positief, met een gemiddelde van 5 l/100 km tijdens onze testrit. De ZS is comfortabel onder alle omstandigheden en is gemaakt om ontspannen te rijden.
Positief is dat deze auto ook betaalbaar is. De instapversie heeft een aantrekkelijke prijs van 25.285 euro. De Comfort-versie is verkrijgbaar vanaf 26.785 euro en de Luxury vanaf 29.285 euro. Ter vergelijking: de Dacia Duster hybride koop je vanaf 26.190 euro met drie jaar garantie, terwijl de MG zeven jaar of 150.000 euro gedekt is. Er is dus genoeg reden om te twijfelen…
Conclusie
MG pakt stevig uit met deze nieuwe ZS Hybrid+, waarvan de prestaties zeker overtuigen. Hij is ruim, haalt een goed afwerkingsniveau voor zijn prijs en verbruikt weinig met zijn hybride aandrijflijn. Voeg daar een behoorlijk uitrustingsniveau en aantrekkelijke prijzen aan toe, en je hebt een zeer goede concurrent voor de Dacia Duster, die op dit prijsniveau niet langer de enige speler op de markt is.
De MG ZS Hybrid + in cijfers
Motor: viercilinder benzine, 1.498 cc, 102 pk, elektromotor voorin (136 pk), gecombineerd vermogen 197 pk en 465 Nm, NMC-batterij
Aandrijving: op de voorwielen
Versnellingsbak: automaat met drie versnellingen
L/b/h (mm): 4.430/ 1.818 / 1.635
Leeggewicht (kg): 1.380 tot 1.420
Koffervolume (l): 443
0 tot 100 km/u (sec): 8,7
Topsnelheid (km/u): 168 km/u
Verbruik (WLTP, l/100 km): 5,0
CO2: 113 tot 115 g/km
Prijs: 25.285 euro
BIV: Vlaanderen: 232,01 euro, Wallonië en Brussel: 123 euro
Verkeersbelasting: Vlaanderen: 65,57 euro, Wallonië en Brussel: 323,27 euro
Ecomalus Wallonië: 0 euro
- Efficiënte hybride aandrijving
- Waar voor je geld
- Ruimte
- 7 jaar of 150.000 km garantie
- Stuur niet in diepte verstelbaar
- Te hoge voorzetels
- Nog te veel harde kunststoffen
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be