In 2011 verraste Renault iedereen met de lancering van de Twizy, een futuristische elektrische vierwieler ontworpen voor korte stadsritten. Omdat echte deuren ontbraken, toch in het begin van de lancering, was hij eerder geschikt voor warmere klimaten dan het onze. Hoewel hij vorig jaar stilletjes van de markt verdween, heeft Renault besloten een vervolg te brengen met een lichtjes aangepast concept.
Mobilize, het merk dat zich richt op nieuwe vormen van mobiliteit, neemt de fakkel over met producten die verkrijgbaar zullen zijn bij de Renault-dealers. Terwijl de veiligheidscel van de Twizy destijds ontworpen werd door Renault Sport en het accent lag op de verfijning van het chassis met zijn scherpe rijgedrag, is de vervanger nu vooral comfortabeler en homogener.
Tandem
De Mobilize Duo volgt het concept van de twee zitplaatsen achter elkaar, maar beschikt standaard over echte deuren, meer bepaald vleugeldeuren. In de stad is dit praktisch omdat je dichter bij andere voertuigen kunt parkeren en er geen risico is dat je bijvoorbeeld tegen een passerende fietser botst. Je kunt zowel links als rechts instappen, hoewel de aanwezigheid van de handrem een obstakel vormt. De bestuurdersstoel, die in het midden van de auto staat, is alleen in diepte verstelbaar en de plastic structuur uit één stuk is bedekt met een lichte schuimlaag. De achterbank, die bedoeld is voor occasioneel gebruik, is minder toegankelijk. Wie langer is dan 1,75 m zal zich daar niet echt op zijn gemak voelen, omdat de ruimte zo smal is en je je benen moet uitstrekken aan weerszijden van de voorstoel, wat een onaangename ‘opgesloten’ indruk geeft.
Advertentie – lees hieronder verder
Om zijn gewicht tot 506 kg te beperken, is de Duo volledig gemaakt van recycleerbare kunststof materialen die gemakkelijk vervangen kunnen worden als ze kapotgaan. Alle bedieningselementen, behalve de deuropeners, zijn gegroepeerd op het dashboard. Het ontwerp is geïnspireerd op de boomboxen, de grote radio’s die enorm succesvol waren in de jaren tachtig. Dit originele ontwerp is erg rationeel, net als de verwarmingsregelaar boven op het dashboard, die eenvoudig en doeltreffend is.
In vergelijking met de concurrentie onderscheidt de Duo zich met zijn standaard bestuurdersairbag en de optionele airconditioning. Hij heeft echter geen kofferruimte. Tassen of andere persoonlijke spullen moet je dus op de achterbank of aan weerszijden van de voorstoel plaatsen. Mobilize onderscheidt zich ook door zijn geconnecteerde diensten: via de app op je smartphone kun je de deuren openen en sluiten, de Duo lokaliseren of gegevens naar een wagenparkbeheerder sturen als het om een voertuig van een bedrijf gaat.
Twee versies
Net als de Twizy wordt de Duo verkocht in een versie met een maximumsnelheid van 45 km/u die toegankelijk is vanaf zestien jaar met een rijbewijs AM en in een versie met 80 km/u voor wie een rijbewijs B heeft. Die laatste konden we testen in het apocalyptische verkeer van het centrum van Rome. Dankzij de lengte van 2,43 m en de breedte van 1,30 m past de Duo overal in deze moeilijke omgeving. Zijn prestaties voldoen zeker om de klus te klaren. De geluidsisolatie van de Duo is fatsoenlijk tot ongeveer 65 km/u en de vering wordt niet te snel overweldigd, zelfs op kasseiwegen. Hij heeft een draaicirkel van 6,8 meter, waardoor hij volledig kan draaien tussen twee stoepranden.
Ongeacht de versie heeft de Duo met een NMC-batterij met 10,3 kWh die hem een WMTC-rijbereik geeft van 160 km (161 km voor de Duo 45). In de stad is het mogelijk om meerdere dagen te rijden zonder op te laden voor dagelijkse ritten. Mobilize biedt standaard een eenvoudige kabel van 3 meter voor aansluiting op een stopcontact. Als optie kun je kiezen voor een type 2 die je in een oplader kunt steken. Het duurt 3 uur en 50 minuten om van 20% naar 80% te laden met de standaardkabel, en 3 uur en 25 minuten met de type 2. De kabel zit verborgen onder een plastic klepje dat er te kwetsbaar uitziet om lang mee te gaan, en is weggewerkt in de voorbumper.
Conclusie
De Mobilize Duo wekt misschien niet dezelfde sympathie op als de Renault Twizy, maar de essentie blijft identiek, terwijl het comfort aan boord sterk verbeterde. Deze praktische en goed ontworpen vierwieler is duurder dan de Citroën Ami in de 45-versie (9.660 euro tegenover 7.990 euro), maar biedt meer veiligheid dankzij de airbag. De 80-versie met een prijs vanaf 11.217 euro is dan weer veel interessanter dan de concurrentie, waaronder de XEV Yoyo of de Microlino.
De Mobilize Duo 80 (2024) in cijfer
Motor: 1 elektromotor, 10 pk, NMC-batterij
Aandrijving: op de achterwielen
Versnellingsbak: enkele verhouding
L/b/h (mm): 2.434/1.298/1.456
Leeggewicht (kg): 506
Koffervolume (l): /
Batterij (kWh): 10,3
Topsnelheid (km/u): 80 km/u
Rijbereik (WMTC, km): 160
CO2: 0 g/km
Prijs: 11.217 euro
- Handig formaat
- Airbag standaard
- Praktische vleugeldeuren
- Kwaliteit van sommige kunststoffen
- Toegang tot de achterste plaats
- Geen verstelbare bestuurdersstoel
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be