Autotests

TEST Peugeot 308 Hybrid: GTI of GT van de toekomst?

Onder zijn moderne en ‘oorlogszuchtige’ uiterlijk verbergt de nieuwe Peugeot 308 een krachtige plug-in hybride aandrijflijn die een gecombineerd vermogen van 225 pk claimt. Genoeg om er een GTI van te maken? Of is er meer aan de hand?

Geschreven door David Leclercq | 22/05/2022

SUV’s zijn (nog?) geen alleenheersers in autoland. Hoewel dit segment het grootste deel van de huidige markt in handen heeft, bestaan er nog steeds multifunctionele hatchbacks zoals de Peugeot 308. Deze bestseller is een nieuwe generatie ingegaan en de ontwerpers kozen voor een sportievere, meer technologische benadering.

De bedoeling hiervan is om deze Franse auto naar een hoger niveau te tillen, wat zijn rentabiliteit moet doen toenemen. Op papier lijkt alles alvast aanwezig om de verleidingsoperatie te laten slagen: een vernieuwde en agressieve look, een betere afwerkingskwaliteit, uitrusting van topklasse en… plug-in hybride motoren. MotorEN dus, want het gamma telt niet één maar twee oplaadbare hybrides: de eerste met 180 pk en de tweede met 225 paarden. We waren geen klein beetje benieuwd om te ontdekken of deze laatste versie de ideale mix vormt tussen sportiviteit en ecologie. Lees even mee.

Advertentie

Wit blad

Zoals je kan zien, breekt het design van de Peugeot 308 nogal abrupt met het verleden. Dit model is altijd van de conservatieve soort geweest, maar daar is duidelijk verandering in gekomen. Je zou kunnen zeggen dat deze auto letterlijk zijn klauwen toont (kijk maar naar de dagrijverlichting!).

Peugeot 308

De 308 is ook een stuk groter geworden. Zijn lengte ging er met 12 cm op vooruit (tot 4,37 m), terwijl hij 2 cm lager is. Ook nam de wielbasis met 5,5 cm toe, waardoor er binnenin meer plaats is, met name op de achterbank. Daar is voldoende hoofdruimte, al blijft de beenruimte een beetje beperkt. Gelukkig zit je voorin nagenoeg perfect, onder meer dankzij de orthopedisch ondersteunende zetels (van de GT Pack-uitvoering).

De koffer dan? Die is kleiner in de plug-in hybride omdat de batterij ettelijke liters verovert. In totaal spreken we over 412 liter voor de traditionele 308 zonder elektrohulp en 361 liter voor de ‘Hybrid’. Da’s niet bijzonder veel, en dus zijn we blij dat er ook een 308 break (SW) wordt verkocht.

L’hybridation rechargeable de la Peugeot 308 est-elle vraiment la meilleure ?

(Te) groot gat

Het dashboard is eveneens een groot verschil met vroeger. Het is origineel gelijnd en in één woord indrukwekkend, gespekt met materialen die kwaliteit uitstralen. Peugeot heeft trouwens van de gelegenheid gebruik gemaakt om zijn iCockpit te verfijnen, die nu voorzien is van een groter, panoramischer centraal scherm, evenals van een heleboel opbergvakken waaronder een gsm-sleuf met inductie-oplader. Goed nieuws is dat, al vinden we het jammer dat het ‘gat’ in kwestie eerder aan de grote kant is. Onze smartphone schoof tijdens het rijden immers van links naar rechts, waardoor het toestel dus niet meer gecentreerd was op de laadzone en dus… niet meer oplaadde.

L’hybridation rechargeable de la Peugeot 308 est-elle vraiment la meilleure ?

Het instrumentarium is volledig digitaal en kan uiteraard worden aangepast door de bestuurder, die traditiegewijs uitkijkt op een klein stuurwiel. Dit laatste is zoals vroeger erg aangenaam om te bedienen, maar het verstoort – althans in ons geval, ook zoals vroeger – het zicht op de tellers. Ook dat is natuurlijk spijtig, want we moesten het stuur tot op de knieën laten zakken om alles deftig te kunnen aflezen.

De interface zelf is gelukkig vrij logisch te bedienen en de ontwerpers hebben er goed aan gedaan om de meest gebruikte functies (airco, enz.) met directe toetsen te laten bedienen. Peugeot krijgt ook een pluim in de hoed voor de connectiviteit die de draadloze Android Auto– en Apple CarPlay-protocollen naad- en draadloos uitvoert: de symbiose gebeurt onmiddellijk en perfect.

Hoe rijdt de nieuwe 308 Hybrid?

L’hybridation rechargeable de la Peugeot 308 est-elle vraiment la meilleure ?

Het verschil in vermogen tussen de 180 en 225 pk sterke varianten is uitsluitend te danken aan de afstelling van de 1,6-liter benzinemotor, die 150 dan wel 180 pk levert. Het mechanisch pakket verenigt traditionele elementen: de verbrandingsmotor, een automatische versnellingsbak met 8 verhoudingen (eEAT8), een elektrische motor van 110 pk en een lithium-ionbatterij van 12,4 kWh die een puur elektrische autonomie van 59 km belooft. Dat is voor alle duidelijkheid volgens de WLTP-berekeningen, die ook gewag maken van een gemiddeld verbruik van amper 1,2 l/100 km (en een CO2-uitstoot van slechts 24 g/km). Het belangrijkste hieraan is dat deze Peugeot dankzij die lage opgegeven waarden aan de standaard voldoet om hem nog tot 2023 100% fiscaal aftrekbaar te maken voor vrije beroepen, bedrijven en zelfstandigen.

We zeggen het er maar meteen bij: de aangekondigde 59 km in elektrische modus afleggen, zal in de praktijk niet lukken. In het echte leven blijft de elektrische actieradius immers beperkt tot ongeveer 40 km (ook als je je uiterste best doet), wat natuurlijk niet slecht is (en wat zou moeten volstaan aangezien de meerderheid van de Europeanen niet meer dan 40 km per dag afleggen). Reken voor het opladen op twee uur en tien minuten met een laadpaal van 7,4 kWh, het maximaal toelaatbare vermogen. Wie een huishoudelijk stopcontact gebruikt, moet dubbel zo lang geduld oefenen.

Peugeot 308

Wie regelmatig oplaadt maar niet de mogelijkheid heeft om een hele snelwegroute op één lading af te leggen, kan het verbruik van de 308 Hybrid wel echt behoorlijk laag houden. Wij zijn er in ieder geval in geslaagd om tijdens de testperiode een gemiddelde van 3,8 liter/100 km te laten optekenen. En zelfs als batterij helemaal niet wordt gebruikt, blijft de 308 Hybrid relatief zuinig, met een gemiddelde van net geen 6 l/100 km (of 7 l/100 km in meer ‘extreme’ verkeersomstandigheden).

Of hij ook echt sportief is?

Jazeker, maar misschien niet op de manier waar je nu aan denkt. De 308 Hybrid biedt verschillende rijmodi: elektrisch, hybride en sport. In die laatste setting wordt de hybridisatie enkel ingezet om het vermogen te versterken. Met 225 pk en 360 Nm (gecombineerd) onder de kap heb je dan meer kracht ter beschikking dan je nodig hebt en gaat deze auto ook echt stevig vooruit. Toch mag je niet de vergelijking met een GTI van weleer maken, want de 308 is meer een GT: snel en comfortabel, maar nooit bruut.

L’hybridation rechargeable de la Peugeot 308 est-elle vraiment la meilleure ?

Waar Peugeot wel iedereen mee zal charmeren, is met het onderstel van de nieuwe 308. Het merk bewijst hiermee nog maar eens dat het over de nodige knowhow beschikt, want deze auto is zeer aangenaam om te besturen én erg wendbaar, terwijl zijn ophanging progressief is en zacht genoeg om de inzittenden doeltreffend te ‘beschermen’ tegen oneffenheden van het wegdek, zelfs met grote 17-inch wielen in de romp. En aangezien er ook voldoende werk in geluidsisolatie werd gestoken, kunnen we wat het rijgedrag betreft absoluut geen kritiek verzinnen.

Conclusie

De Peugeot 308 Hybrid is gebouwd voor succes. Hij scoort niet alleen met zijn zuinigheid en weggedrag maar ook met zijn kwaliteitsindruk. Wie bovendien voor de 225 pk sterke versie kiest, zal een aanzienlijk prestatieniveau ontdekken, helemaal in de geest van GT’s. Peugeot heeft met andere woorden zijn doel bereikt, al staat daar tegenover dat klanten een grote prijs moeten betalen. Deze auto kost immers meer dan… 45.000 euro! Akkoord, de 180 pk opwekkende variant is 7.000 euro goedkoper, maar da’s nog steeds duur voor een Franse middenklasser…

Peugeot 308 Hybrid 2022

Peugeot 308 Hybrid 225: specificaties

Motor: plug-in hybride ; 1.598 cc turbobenzinemotor (180 pk/225 Nm) + elektromotor (110 pk/320 Nm) + 12,4 kWh lithium-ion batterij

Gecombineerd vermogen en koppel: 225 pk en 360 Nm

Aandrijving: voorwielaandrijving

Versnellingsbak: 8-traps automaat

L/B/H (mm): 4367/1859/1441

Rijklaar gewicht (kg): 1.608

Koffervolume (l): 361/1,271

Inhoud brandstoftank (l): 40

0 tot 100 km/u (sec.): 7,5

Topsnelheid: 235 km/u

Brandstofverbruik WLTP: 1,2 l/100 km

CO2: 26 g/km

Prijs: 45.300 euro

BIV: Vlaanderen: 46,23€; Wallonië en Brussel: 2.478€

Jaarlijkse verkeersbelasting: Vlaanderen: 123,04€; Wallonië en Brussel: 296,60€

Ecomalus Wallonië: 0€

Score van de redactie

Pluspunten

  • Zeer aangenaam en efficiënt rijgedrag
  • Zuinig
  • Hoge kwaliteitsindruk

Minpunten

  • Duur
  • Relatief kleine koffer
  • Beperkt zicht door het stuurwiel

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook