Autotests

TEST Peugeot 508 PSE Hybrid: voor ‘sportieve huisvaders’

Een plug-in hybride auto is meestal in de eerste plaats ontworpen om zuinig te functioneren, maar kan soms ook sterke prestaties neerzetten en heel wat rijplezier bieden. Dat bewijst de 360 pk sterke Peugeot 508 PSE Hybrid.

Geschreven door Alain De Jong | 26/04/2022

De ‘PSE’ in de typebenaming van de hybride 508 staat voor ‘Peugeot Sport Engineered‘. Dat is het label waarmee het Franse merk binnen de Stellantis Groep tegenwoordig zijn krachtigste en sportiefste modellen tooit. Het is in zekere zin de GTI van de huidige twenties, die een cleanere ondertoon voert om politiek correcter over te komen, zoals dat dezer dagen is vereist.

Wellicht waren de ingenieurs van Peugeot zeer blij dat ze zich nog eens volledig mochten laten gaan in de sportieve ontwikkeling van een seriewagen. Wat uiteraard steeds zeldzamer wordt, omdat anno 2022 een laag verbruik en connectiviteit de belangrijkste factoren zijn geworden in het lastenboek van een nieuw model.

Advertentie

Peugeot 508 PSE Hybride Pour les pères de famille sportifs

Natuurlijk heeft Peugeot een sportief verleden in de racerij en zal het merk weldra ook opnieuw deelnemen aan de uithoudingsraces met de 9X8. En dat willen de Fransen ook graag uitstralen in het gamma met enkele pittige en sportieve versies van de modellen die het PSE-label zullen dragen. De 508 Hybrid kreeg de primeur.

De krachtigste Peugeot

Als basis werd logisch de gekende plug-in hybride versie van de 508 genomen die 225 pk produceert. Daarmee ga je uiteraard geen stenen uit het wegdek trekken bij de acceleraties, dus kreeg die aandrijving een stevige upgrade om de sportieve ambities waar te maken.

In de 508 PSE Hybrid is de combinatie van de 1,6 liter benzinemotor met twee elektromotoren goed voor een systeemvermogen maar liefst 360 pk en 520 Nm, wat van deze plug-in hybride meteen het krachtigste model uit het Peugeot-gamma maakt. De aandrijving wordt gekoppeld aan een achttrapsautomaat en door de 113 pk sterke elektromotor op de achteras beschikt de 508 PSE Hybrid meteen over vierwielaandrijving, zodat de tractie in alle omstandigheden verzekerd blijft.

Peugeot 508 SW PSE

Uiteraard zet de 508 PSE Hybrid met die power zeer pittige prestaties neer met een spurt van 0 naar 100 km/u in 5,2 seconden, terwijl de topsnelheid op 250 km/u is begrensd, wat nog steeds voldoende is om tegen een hoog tempo over de Duitse Autobahn te scheren. Noteer hierbij dat er op de oplaadbare batterij van 11,8 kW ook 42 km zuiver elektrisch gereden kan worden.

Strak door de bocht

Maar in de 508 PSE Hybrid gaat het over meer dan enkel een berg power om snelle sprints neer te zetten. De ingenieurs bogen zich eveneens over het onderstel om deze berline of break – er is keuze uit beide versies – strak door de bocht te laten sturen en voldoende stopvermogen te bezorgen. Daarvoor staat de 508 lager in de veren, nam de spoorbreedte toe, werden extra stabilisatorstangen voorzien en 20” velgen met Michelin Pilot Sport 4S rubbers en grotere remschijven gemonteerd.

peugeot 508 SW PSE

Het is een cocktail die werkt, want de 508 PSE Hybrid gaat er ondanks zijn gewicht van ruim 1.750 kilogram als een schicht van door, stuurt zeer strak door de bocht en gaat vervolgens krachtig in de ankers. Dit is inderdaad een fijne sportieve gezinswagen voor de liefhebbers.

De keerzijde van de medaille in het dagelijks gebruik is natuurlijk dat de vrij stugge ophanging in combinatie met de sportieve banden met een laag profiel het rijcomfort wat beperken op onze slechte en hobbelige wegen. Al kan je dat de Peugeot moeilijk verwijten, maar het is nu eenmaal de realiteit in België.

.

Dure vogel

Peugeot 508 PSE Hybride Pour les pères de famille sportifs

Dan er is nog het prijskaartje dat 68.900 euro bedraagt voor de berline en 70.900 euro voor de break. Dat is heel wat voor een Peugeot, die in deze versie zeker rijkelijk is uitgerust en sterke prestaties neerzet, maar zeker niet het imago heeft van de concurrenten van de Duitse premium merken. In Vlaanderen vallen de belastingen voor deze plug-in hybride met een CO2-uitstoot van 46 g/km best mee, maar in Brussel en Wallonië wordt de volle pot aangerekend.

Tenslotte zal de liefhebber misschien ook wat meer uiterlijk vertoon willen, want nu herken je deze ‘exclusieve’ 508 PSE Hybrid eigenlijk enkel aan de grotere luchthappers en de spoilervinnetjes met gele accenten in de voorpartij en de diffuser achteraan.

Peugeot 508 PSE

Conclusie

De Peugeot 508 PSE Hybrid is een sportieve, polyvalente gezinswagen die pittige rijsensaties aan dagelijks rijgenot weet te koppelen, al moeten daarvoor wel enkele concessies op vlak van comfort gedaan worden. En voor wat, hoort wat, want aan deze snelle hybride hangt een stevig prijskaartje.

Peugeot 508

De Peugeot 508 PSE Hybrid (360 pk) in cijfers

Motor: Plug-in hybride: 1,6 liter benzine turbomotor + elektromotor ; 360pk en 520 Nm

Aandrijving: op de vier wielen

Versnellingsbak: automaat 8 verhoudingen

L/B/H (mm): 4.750/1.859/1.403

Leeggewicht (kg): 1.764

Koffervolume (l): 487/1.537

Tank (l): 43

0 tot 100 km/u (sec.): 5,2

Topsnelheid: 250 km/u

Gem. verbruik WLTP: 2,0 l/100 km

CO2: 46 g/km

Prijs: 68.900€

BIV: Vlaanderen: 46,23€; Wallonië en Brussel 4.957€

Verkeersbelasting: Vlaanderen: 160,39€; Wallonië en Brussel 296,60€

Ecomalus Wallonië: 0€

Score van de redactie

Pluspunten

  • Sterke prestaties

  • Scherp stuurgedrag

  • Handige én snelle gezinswagen

Minpunten

  • Veercomfort op onze slechte wegen

  • Hoge prijs

  • Discreet voor sportief topmodel

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook