Autotests

TEST Porsche 911 GTS: Sportieve elegantie

We maakten onlangs kennis met de Porsche 911 GTS, de recentste variant van 992-generatie, in het gloednieuwe Porsche-testcentrum in Franciacorta, nabij Milaan. Hij sméékte om een stevige rit en dat is exact wat we hem gegeven hebben.

Geschreven door Benoît Galand | 21/10/2021

Deze “GTS” is verkrijgbaar in alle drie de 911-types, met twee- of vierwielaandrijving (Targa alleen in 4WD). De Porsche 911 GTS houdt het midden tussen de Carrera S en de GT3 en wil elegantie en sportiviteit combineren. Maar slaagt hij hierin ook?

Qua design onderscheidt de GTS zich vooral door de zwarte afwerking, zowel in het interieur met Alcantara Race-Tex voor de stoelen, het stuurwiel en de onderkant van het dashboard, als aan de buitenkant met elementen in satijnzwart: de spoilerlip, de centrale moer van de velgen, het GTS-logo of het ventilatierooster op de motorkap achteraan. Dit satijnzwart is ook te vinden op de typische rolbeugel van de Targa. Verder zijn de twee uitlaatpijpen chroomzwart. En standaard is elke GTS  uitgerust met het Sport Design Package.

Porsche 911 GTS

De belangrijkste evolutie is natuurlijk te vinden onder de motorkap met de 3.0 liter flat-6 turbo die zijn vermogen ziet toenemen van 450 (Carrera S) naar 480 pk en zijn koppel met 20 Nm. Deze verbetering is onder andere te danken aan een toename van de turbodruk en de verhoging van de compressieverhouding tot 10,2:1. In cijfers vertaalt zich dit in een verbetering van 3/10 seconde op de 0-100 km/u, die nu in 3,3 seconden lukt.

Porsche 911 GTS

Noteer ook dat de GTS standaard steeds is uitgerust met de PDK 8-bak, maar als gratis optie is er eveneens een manuele zevenbak met een specifieke kleine pook beschikbaar.

Targa

We mochten achter het stuur van een Targa 4 GTS kruipen op een route van 160 km met afwisselend snelwegen, een stadsrit en enkele bergwegen. Het is steeds plezierig om in de stad met lage snelheid in een 911 te rijden. De geluidsisolatie van de cabine is hier wat beperkter, waardoor het geluid van de boxermotor nog prominenter is.

Porsche 911 GTS

In de Targa zorgt een klein mobiel aerodynamisch element net boven de voorruit dat de “tocht” in het interieur beperkt blijft. Het is efficiënt, al levert de hoge positie wel extra windgeruis op.

Targa

Zodra de weg vrij is, kan de Targa 4 GTS zijn kracht, souplesse en tractie laten spreken om enthousiast bochten te pikken. Het remvermogen is toereikend aangezien de GTS de grote schijven (408 en 380 mm) van de 911 Turbo overneemt. Ook het PASM (Porsche Active Suspension Management) wordt van de krachtigere Porsche 911 ingepikt. Nooit betrapten we de Targa GTS op een slechte of onverwachte reactie. De GTS is onverstoorbaar, handelbaar, efficiënt en snel, en biedt zowel een gevoel van veiligheid als van sportiviteit, terwijl er ook een ongelooflijk comfortniveau behouden blijft. Opdracht geslaagd!

Maar dan rest nog de vraag welke sensaties de GTS op een circuit kan bieden. Op dus naar het nieuwe experience center van Franciacorta om te flirten met de grenzen van deze auto. Op deze 2,5 km lange baan met afwisselend langzame en snellere bochten, prachtige sequenties en stevige remzones, namen we dit keer plaats in de coupéversie van de GTS met een 10 mm verlaagde ophanging. Ook hier valt op hoe vreselijk efficiënt en makkelijk hij stuurt vergeleken met de oudere generaties van de 911.

Porsche 911 GTS

Aan het stuur van de tweewielaangedreven GTS, uitgerust met het light weight package, lijkt alles eenvoudig: de precisie van de vooras is indrukwekkend en laat toe heel snel terug op het gas te gaan. Iets te veel optimisme vertaalt zich dan weer in de tussenkomst van het PSM, waarbij enkele kleine vermogensbeperkingen nodig zijn om de auto weer te stabiliseren.

In de Carrera 4 GTS zonder het lichtgewicht pakket krijg je een heel ander gevoel aan het stuur: hier is de vooras iets zwaarder en ondervind je zelfs een uitgesproken onderstuur als je te snel de bocht ingaat, maar de tractie blijft fenomenaal en de acceleratie is vlekkeloos.

Porsche 911 GTS

Een paar rondjes in een Carrera 4 GTS met het light weight package en dus de directionele achteras overtuigde ons ook van het nut van deze optie, met een veel wendbaardere en assertievere Carrera 4 GTS als resultaat.

Conclusie

De Porsche 911 Carrera GTS weet de synthese te maken tussen de Carrera S en een exclusievere GT3… ook al bestaat er nu een Touring-versie van. Hij is elegant, comfortabel en vreselijk efficiënt, zodat hij het toevoegsel ‘Gran Turismo Sport’ zeker verdient.

Porsche 911 GTS

Porsche 911 Carrera GTS: technische fiche

Motor: 6-cil., turbo, 2981 cc ; 480 pk bij 6.500 t/min ; 570 Nm bij 2300-5000 t/min

Aandrijving: naar de achterwielen

Versnellingsbak: PDK met 8 verhoudingen

L/B/H (mm): 4533/1852/1301

Leeggewicht (kg): 1545

Tank (l): 64

Gem. verbruik (l/100km): 10,7

CO2 (g/km): 244 (WLTP)

Prijzen in België (BTW incl.) :

911 Carrera GTS: 144.631 €

911 Carrera GTS Cabriolet: 159.151 €

911 Carrera 4 GTS: 152.617 €

911 Carrera 4 GTS cabriolet: 167.137 €

911 Targa 4 GTS: 167.137 €

Score van de redactie

Pluspunten

  • Verfijnde afwerking
  • Algemeen zeer efficiënt
  • Rijgemak

Minpunten

  • Verleidelijke en dure optielijst
  • Windgeluid op de Targa
  • Beperkt uiterlijk onderscheid

Deel dit artikel

Lees meer over

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook