Het was onvermijdelijk dat de nieuwe generatie Porsche Macan zijn verbrandingsmotoren zou vervangen door elektrische. De Macan staat op het modulaire PPE-platform (Premium Platform Electric), ontstaan uit de samenwerking tussen het bedrijf uit Stuttgart en Audi. Hij beschikt over een 800 volt-architectuur en een unieke NMC-batterij (nikkel-mangaan-kobalt) met een capaciteit van 100 kWh, of netto 95 kWh. Door het maximale laadvermogen van 270 kW kan de batterij in slechts 21 minuten van 10% tot 80% kan laden. De Macan heeft een boordlader van 11 kW, een vermogen dat je kunt verdubbelen in de (erg lange) optielijst.
Aerodynamica
Uiterlijk is de Macan aanzienlijk geëvolueerd, maar zijn silhouet is hetzelfde gebleven. De voorkant lijkt sterk op die van de Taycan, met matrix-led-koplampen. Porsche werkte hard aan de stroomlijn (Cx van 0,25) om hem zo efficiënt mogelijk te maken. Een actieve, verstelbare spoiler zorgt voor meer stabiliteit bij hoge snelheden, terwijl actieve luiken aan de voorkant ervoor zorgen dat de mechanische componenten gekoeld worden. Met een lengte van 4,78 m is de nieuwe Macan 5,8 cm langer dan zijn voorganger, 1,1 cm breder (1,94 m) en 1,6 cm hoger (1,62 m). In werkelijkheid is het vooral de wielbasis die profiteert van dit nieuwe platform, met een groei van 8,6 cm, goed voor een totaal van 2,89 m.
Advertentie – lees hieronder verder
Ruimte
De deuren hebben geen frame en geven toegang tot een interieur waarvan de sfeer doet denken aan de Taycan. De digitale instrumenten (12,6 duim) zijn vergelijkbaar met die van de elektrische sedan en de versnellingshendel bevindt zich ook rechts van het stuurwiel. In het midden van het dashboard vind je een scherm van 10,9 duim dat een multimediasysteem met Android bedient. Een derde scherm voor de passagier (10,9 duim) is optioneel. Tot slot is het head-updisplay met augmented reality bijzonder geslaagd. De gebruikte materialen zijn van goede kwaliteit, net als de assemblage. Vanbinnen is de beenruimte zowel vooraan als achteraan zeer goed. Porsche is ook de bagageruimte niet vergeten. Die heeft een inhoud van 540 liter, tegenover 488 liter voor de oude Macan. De laadkabels nemen natuurlijk ruimte in beslag in de frunk, die bijzonder ruim is (84 liter).
Levendig
Voorlopig is de Macan verkrijgbaar in vier versies, waarvan alleen de Macan een 360 pk sterke achterwielaandrijver is. Met twee elektromotoren ontwikkelen de Macan 4, Macan 4S en Macan Turbo respectievelijk 408, 516 en 639 pk. Wij kregen de kans om een proefrit te maken met het instapmodel van de Macan 4. Deze SUV kan in 5,2 seconden van 0 naar 100 km/u accelereren, ondanks zijn gewicht van 2.405 kg, en heeft een genereus koppel van 650 Nm om probleemloos in te halen. De SUV is zonder twijfel een krachtige auto. Zijn grootste troef is echter zijn onderstel, dat zo is afgesteld dat het een plezier is om ermee te rijden. De besturing is direct, een indruk die nog versterkt wordt door de sturende as (de wielen kunnen tot 5° draaien) van onze testwagen, die de auto nog levendiger maakt en parkeermanoeuvres vergemakkelijkt. Zonder te hard te zijn, biedt de PASM-luchtvering een goed compromis tussen comfort en dynamiek, zodat je niet echt het gevoel hebt dat je in een erg zware SUV zit.
Regeneratief remmen
De rijsensaties zijn op de afspraak en je hoeft niet hard te rijden voor een harmonieus gevoel op het asfalt. De expertise van Porsche op dit gebied merk je ook aan de remmen. Dit is een specialiteit van het Duitse merk. Porsche gelooft sterk in regeneratief remmen, dat tot 240 kW vermogen kan leveren en instelbaar is. Het stroomverbruik valt mee: gemiddeld 21 kWh/100 km op lange snelwegritten.
Conclusie
Het PPE-platform, dat we al konden ontdekken in de Audi Q6 e-tron, wordt goed benut door de Macan 4, die een van de leukste elektrische SUV’s van dit moment blijkt. Helaas is de rekening zoals gebruikelijk bij Porsche gepeperd en moet je je toevlucht nemen tot de lange optielijst om een goed uitgeruste auto te krijgen. Met een basisprijs van 88.100 euro kostte onze testwagen 129.606 euro met opties. Dat is een hoop geld...Le
De Porsche Macan 4 in cijfers
Motor: 2 elektromotor, 204 pk en 650 Nm, NMC-batterij
Aandrijving: op de vier wielen
Versnellingsbak: automatische eenversnellingsbak
L/b/h (mm): 4.784/1.938/1.622
Leeggewicht (kg): 2.405
Koffervolume (l): 540 à 1.348
Batterij (kWh): 100
0 tot 100 km/u (sec): 5,2
Topsnelheid (km/u): 220 km/u
Rijbereik (WLTP, km): 616
Verbruik (WLTP, kWh/100 km): 21
CO2: 0 g/km
Prijs: 88.100 euro
BIV: Vlaanderen: 0 euro; Wallonië en Brussel: 61,50 euro
Verkeersbelasting: Vlaanderen: 0 euro; Wallonië en Brussel: 100,98 euro
- Rijplezier
- Afwerking
- Laadsnelheid
- Prijs
- Standaarduitrusting
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be