Het is het laatst overgebleven symbool van een Amerikaanse auto uit een ander tijdperk, toen alle soorten van extravagantie nog mogelijk waren. De RAM TRX pick-up wordt niet meer geproduceerd en er zijn nog maar enkele exemplaren van de ‘Last Edition’ te koop in Europa. Hier is Hedin Automotive de distributeur en de Duitse firma KW Automotive importeert ze naar Europa en zorgt voor de homologatie.
Hoewel ze totaal niet passen op het oude continent, zijn deze auto’s behoorlijk succesvol in Europa. De klanten waarderen hun grote V8-motoren, sleepvermogen en zacht comfort. Maar zelfs in de Verenigde Staten is downsizing aan de orde, zelfs voor pick-ups, door de jacht op CO2-uitstoot. RAM’s hebben nu de V8 geruild voor een twin-turbo zescilinder-in-lijn, die veel discreter en minder dorstig is. Gedaan dus met dat typisch Amerikaanse gevoel.
Cultuur van overdaad
De RAM TRX is eerst en vooral een knap staaltje autotechniek. Met zijn lengte van 5,91 m, breedte van 2,23 m en hoogte van 2,05 m is hij absoluut enorm. Het is maar goed dat hij treeplanken heeft, anders zou het moeilijk zijn om aan boord te klimmen. Het interieur is erg ruim, met plaats voor vijf personen. De zetels zijn erg groot en comfortabel, de centrale armsteun heeft een XXL-formaat en achterin kun je de bank neerklappen tegen de scheidingswand. Er past bijna een luchtbed in, zo veel ruimte is er.
Advertentie – lees hieronder verder
Amerikaanse auto’s werden in Europa lang bekritiseerd om hun onnauwkeurige afwerking, maar ze worden steeds beter. Dat geldt ook voor de RAM, ook al is er nog steeds sprake van enkele harde kunststoffen. Het interieur is van hoge kwaliteit en de fysieke bedieningsknoppen zijn zo groot dat je zelfs met handschoenen kunt bedienen. Bovendien is de standaarduitrusting zeer rijk, met een compleet multimediasysteem, verwarmde zetels en airconditioning met twee zones.
Twee gezichten
Het hart van dit beest – of moeten we eerder gasfabriek zeggen? – is indrukwekkend. Het gaat om de beroemde Hellcat-motor, een 6.2 Hemi V8 die door een compressor van lucht wordt voorzien. Hij ontwikkelt een ongelofelijke 712 pk en 880 Nm, waarmee je overal geraakt. Gezien de grootte van de uitlaten belooft de TRX brute prestaties. Als hij ontwaakt, explodeert hij zoals een bommenwerper uit de Tweede Wereldoorlog.
De RAM TRX is viriel maar kan ook zachtaardig zijn als het rechterpedaal niet te hard wordt ingetrapt. De V8 gromt discreet mee, de versnellingsbak schakelt terug en de putten in de weg worden geabsorbeerd. Je hoeft alleen maar het gaspedaal in te trappen om de Hellcat wakker te schudden en de grote pick-up om te toveren in een razende dragster. De compressor huilt, de motor klimt in de toeren en je bereikt een andere dimensie. De RAM TRX is verrassend levendig en kan in 4,5 seconden van 0 naar 100 km/u accelereren. Voor een Amerikaanse auto is zijn wegligging behoorlijk, maar door zijn buitengewone breedte geeft hij natuurlijk de voorkeur aan brede open wegen boven bergpassen.
Dorstig monster
Op nat wegdek kun je echter maar beter voorzichtig zijn. Hoewel de RAM TRX een permanente 4×4 is, verloren de vier wielen bij vol accelereren meerdere keren hun grip, wat niet bepaald geruststellend is, zeker niet als je in een auto rijdt die leeg 2,9 ton weegt. De RAM kan een aanhanger van 3,5 ton trekken en voelt zich ook buiten de gebaande paden op zijn gemak dankzij de vele rijmodi, waarmee hij net zo snel is op modder of zand als op asfalt.
De pick-up staat op enorme 35-duimsvelgen met banden die rechtstreeks uit een militair voertuig lijken te komen. Hij geraakt overal dankzij de bodemvrijheid van 30 cm. Niets lijkt hem in de weg te staan, behalve zijn logge formaat, dat in sommige delen van het platteland een beperking is. Helaas is dat niet het enige probleem met de RAM TRX. Ten eerste moet je leven met een voertuig dat zonder blikken of blozen 24 tot 25 l/100 km benzine (SP 98) verbruikt en 17 l/100 km op de snelweg bij 120 km/u. Met een gemiddelde CO2-uitstoot van ongeveer 422 g/100 km zul je niet door Greta Thunberg worden uitgenodigd om Kerstmis te vieren. Een monster van dit formaat wekt niet per se de sympathie op van andere automobilisten, vooral niet in stedelijke gebieden. Dan is er nog het parkeren, dat op één normale parkeerplaats absoluut onmogelijk is. Tot slot is er nog de verkoopprijs van net geen 160.000 euro. Een bittere pil.
Conclusie
De RAM TRX is te gek. Het is een avonturier die eer betoont aan de ‘oldschool’ Amerikaanse auto. Hij is compleet over the top en zo uniek dat je ervan houdt … of hem haat. Alleen al voor zijn Hellcat-motor is de TRX de moeite waard, ook al voelt hij zich op sommige wegen in ons land niet op zijn gemak. God bless America!
De RAM TRX in cijfers
Motor: V8-benzine, 6.166 cc, compressor, 718 pk en 880 Nm
Aandrijving: op de vier wielen
Versnellingsbak: achttrapsautomaat
L/b/h (mm): 5.916 / 2.235 / 2.055
Leeggewicht (kg): 2.900
Koffervolume (l): /
0 tot 100 km/u (sec): 4,5
Topsnelheid (km/u): 155 km/u
Verbruik (WLTP, l/100 km): 18,6
CO2: 422 g/km
Prijs: 159.720 euro
BIV: Vlaanderen: 0 euro, Wallonië en Brussel: 0 euro
Verkeersbelasting: Vlaanderen: 185,72 euro, Wallonië en Brussel: 148,76 euro
Ecomalus Wallonië: 0 euro
- Fantastische motor
- Uitzonderlijke prestaties
- Terreinvaardigheden
- Comfort aan boord
- Ongeschikt formaat
- Ongelooflijk brandstofverbruik
- Prijs
- Bijna uitverkocht
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be