Autotests

TEST Renault Koleos: een andere filosofie

De nieuwe Koleos werd in Zuid-Korea ontwikkeld en hij heeft een totaal andere persoonlijkheid dan zijn kleinere broertjes, de Captur en de Kadjar. We maken een profiel van deze Renault SUV die de zaken duidelijk anders aanpakt. 

Maxime Pasture | Gepubliceerd op 24 aug. 2017 | Leestijd: 7 min

We moeten even terug naar 2008 om ons de eerste generatie Koleos te herinneren. In die periode was Renault nog een beetje op zoek naar een eigen maar vooral een homogene vormtaal die doorheen het hele gamma liep. Vandaag staat Laurens van den Acker aan het hoofd van de designafdeling en je herkent een Renault meteen. In die zin zouden we kunnen stellen dat deze tweede generatie Koleos een Talisman is die wat hoger op zijn poten staat! Het imposante radiatorrooster en de C-vorm in de lichtunits maken duidelijk dat het om een Renault uit het topgamma gaat.

Inzetten op koetswerkdesign

Advertentie – lees hieronder verder

Het spreekt voor zich dat ook de Espace een plaats verdient in het Renault-topgamma. Beide modellen hebben immers proporties die erg vergelijkbaar zijn en in die zin zijn het ook concurrenten. De Koleos zorgt echter voor differentiatie omdat hij niet wordt geleverd met zeven zitplaatsen. Ondanks dat is hij 15 cm langer geworden waardoor de passagiers achterin verwend worden met veel ruimte. Anderzijds is de Koleos niet erg hoog (-4 cm) en hij is ook niet breder geworden. Het klinkt misschien wat tegenstrijdig maar de nieuwe generatie Koleos oogt wel degelijk imposanter dan zijn voorganger. Niet onbelangrijk, want die look is het voornaamste verkoopargument.

Made in Korea

Ook in Zuid-Korea doet dit model het goed want daar is de Koleos al enkele maanden op de markt. Hij valt er bijzonder in de smaak omwille van de massieve vormgeving en de chroom elementen! Het is evenmin verwonderlijk dat zij hem vroeger hebben want hij wordt er als Renault Samsung verkocht. Hij komt overigens uit dezelfde fabriek als de Amerikaanse versie van de Nissan X-Trail en dat is een rechtstreekse concurrent. Het enige probleem is dat Zuid-Koreanen tuk zijn op hypercomfortabele wagens – die bijna gaan wiegen – om in alle comfort lange afstanden te overbruggen. Er moest dus aan de demping gesleuteld worden om deze Koleos ook in Europa te kunnen lanceren…

Diesel of… diesel

De motorkeuze zorgt meteen voor een verrassing. Want, hoewel de dieselmotor vandaag allerminst populair is, zet Renault volledig in op diesel. De enige beschikbare motoren zijn de 1.6 dCi met 130 pk en de 2.0 dCi van 175 pk . Volgens Renault kiest 85 % van de Europese SUV-klanten in het D-segment voor een dieselmotor… Vervolgens mochten de ingenieurs het onderstel naar de Europese wensen afstellen. Ons verdict? Er is duidelijk beterschap maar het koetswerk gaat in bochten fel overhellen, zelfs iets te fel… De motoren presteren dan weer erg vlot; de 1.6 heeft met 320 Nm voldoende trekkracht en is erg interessant voor de leasingmarkt. De 2.0 (380 Nm) maakt iets meer kabaal en is vooral geschikt voor mensen die het sleepvermogen van 2 ton (enkel in combinatie met de manuele versnellingsbak) willen benutten. Renault levert als accessoire ook een gemotoriseerde trekhaak die automatisch uitklapt met een druk op de knop (in de kofferruimte). Erg praktisch allemaal, net als de automatische kofferklep. Renault heeft de deuren ook zo ontworpen dat de passagiers hun broekspijpen niet vuil maken bij het instappen.

Gebrek aan « dat beetje extra»

De Zuid-Koreaanse smaak wat betreft luxe kennende, was ik een beetje bang voor de afwerking van het interieur. Ik was echter aangenaam verrast dat zelfs vanaf de basisversie de gebruikte kunststoffen erg degelijk aanvoelen. Op de Initiale Paris topversie blijft alles echter op hetzelfde niveau. De lay-out van de versnellingspook en een aantal bedieningsorganen (zoals bijvoorbeeld de snelheidsregelaar) is duidelijk beter dan bij sommige andere Renault-producten. En als we het dan toch over versnellingsbakken hebben, kunnen we meteen meegeven dat de nieuwe X-Tronic automaat bijzonder soepel schakelt. Op vlak van veiligheid en rijhulpmiddelen voorziet de constructeur onder meer noodremhulp, rijstrook- en dodehoek assistent. Deze uitrusting is eerder karig en we zien geen wereldschokkende zaken…

Besluit

De nieuwe Koleos getuigt duidelijk van persoonlijkheid omwille van zijn design en hij heeft enkele handige details. Hij laat niet meteen steken vallen maar hij kan evenmin het verschil maken met zijn rivalen in dit bijzonder competitieve segment. Wat dat betreft, is dit een beetje een gemiste kans…

 

+

Elegant design

Handige details (koffer, koetswerkranden, trekhaak)

Ruimte passagiers achteraan

–                                                                  

Rijgeluiden

Weinig “Europees” onderstel

Interieurmaterialen zijn quasi identiek, ongeacht het afwerkingsniveau

De Renault Koleos Energy dCi 175 X-Tronic in cijfers

Motor : 4-cilinder turbodiesel met directe injectie ; 1.995cc ; 177pk bij 3.750tr/min ; 380Nm bij 2.000tr/min

Aandrijving : voorwielen

Versnellingsbak : 7-trapsautomaat

L/b/h (mm) : 4.672/1.843/1.673

Leeggewicht (kg) : 1.615

Koffervolume (l) : 573

Tankinhoud (l) : 60

0-100 km/u (sec.) : 9,3

Prijs : € 37.850 BTWi

Topsnelheid : 202 km/u

Opg. gem. verbruik : 5,5 l/100 km

CO2 : 146 g/km

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon