Autotests

TEST Toyota GR86: Bedankt!

Deze Toyota GR86 is een grote evolutie van de GT86 en daarom onze hartendief voor het jaareinde van 2021. Dat verdiende een testrit op de weg én op het circuit, voor een maximum aan sensaties, met een auto die helaas geen concurrenten meer heeft! De benaming GR komt van Gazoo Racing, de raceafdeling van Toyota.

Geschreven door Stéphane Lémeret | 07/01/2022

Ik begon al te wanhopen. Na drie tests van elektrische auto’s, de ene nog smakelozer dan de andere, vroeg ik me af of ik geen 4×4-school in Larzac ging openen! Toen kwam echter deze presentatie van de nieuwe kleine coupé van Toyota en ik verjongde meteen 20 jaar!

Ik hield al van de GT86, deze 2+2 uitgerust met een viercilinder-boxer en aangeboden tegen een relatief betaalbare prijs. Maar hoewel men van plan was om een krachtigere versie met een turbocompressor af te leiden, kwam daar nooit iets van in huis. Dus bleef ik een beetje op mijn honger zitten.

Het is dus uitstekend nieuws dat deze GR86 nu de GT86 gaat vervangen. Vooral dankzij de aanwezigheid onder de motorkap van een 2,4-liter-motor in plaats van de kleine 2 liter van zijn voorganger. Resultaat: 235 pk in plaats van 200 en 250 Nm in plaats van 205. En dat maximumkoppel wordt ook bij een veel lager toerental geleverd: bij 3.700 opm in plaats van 6.600 opm. En dat verandert heel wat…

Niet te veel, niet te weinig

Toyota GR86

Toyota nodigde ons uit in de omgeving van Barcelona om zijn nieuwe baby te testen. Een goed idee: aan mooie wegen en circuits is er geen gebrek in deze omgeving! De test begint op de gewone wegen, eerst als passagier. Daar merken we dat de cockpit nog steeds erg sober is, een beetje zoals in de sportwagens van de jaren ’60, maar uiteraard met alles wat nodig is voor de moderne bestuurder. Noodzakelijk maar niet overbodig: Toyota had het uitstekende idee om de ‘goede oude’ knoppen te behouden en ons niet te irriteren met beperkende en stresserende rijhulpmiddelen, met hun hinderlijke piepjes en remstoten.

Toyota GR86 interieur

De GR86 is een auto die zich laat rijden, en dat nooit in jouw plaats wil doen! Zelfs het ESP is volledig uitschakelbaar. Ik zal echter wijselijk wachten tot de circuittest voordat ik het volledig uitzet, ook al is het perfect droog is en bieden dat de Catalaanse wegen veel grip. Maar gezien de efficiëntie en de grip van deze machine is het overschrijden van de limieten op de openbare weg zeker niet aangeraden. Want wat ik nog niet heb verteld, is dat het weggedrag van de ‘86’ in dezelfde mate evolueerde als de motor. Dit is ook de charme van deze nieuwigheid: de motor is geëvolueerd zoals het hoort en al het andere is gevolgd zonder dat er te veel, noch te weinig aan is gedaan!

Evenwicht en zuiver rijplezier

Toyota GR86 circuit

Je kunt je niet eens voorstellen hoe goed deze test me heeft gedaan. Aan het stuur van deze auto hervond ik een plezier waarvan ik dacht dat het weg was, of dat het gereserveerd was voor duurdere auto’s zoals de BMW M240i die ook in dit magazine is getest. Deze GR 86 pikt bochten als een fluitje van een cent: zijn balans is perfect dankzij de achterwielaandrijving, de boxermotor die het zwaartepunt verlaagt en het werk van de ingenieurs. Want niet alleen heeft deze auto meer power dan zijn voorganger, daarnaast is hij 20 kg lichter en 50% stijver. 

En deze Japanners slaagden er zelfs in om het zwaartepunt 10 mm te verlagen. Dit alles maakt de GR 86 veel efficiënter dan de GT, terwijl hij ook speels en dynamisch is. De stuurinrichting is super en geeft een goed gevoel met de weg, vanuit een stoel die ideaal is geplaatst en het lichaam goed ondersteunt. Het geluid van de motor blijft heerlijk en zet aan om hoog in de toeren te gaan, terwijl dat gezien de souplesse van de mechaniek eigenlijk niet echt nodig is. Maar het is ook een gelegenheid om de precies schakelende manuele versnellingsbak te hanteren die steeds zeldzamer wordt. Onderweg overtuigen ook de remmen. Maar laten we toch eens kijken wat dit allemaal geeft op het circuit…

Meer, meer, meer!

Toyota GR86 road

Een laatste constatatie vooraleer we de zeer snelle omloop opgaan: na twee uurtjes rijden hebben we absoluut geen rugpijn. Het geluidsniveau van de motor is zeker een beetje hoog op de snelweg (Toyota GR wil lichte auto’s maken, dat moet ergens betaald worden…) maar voor de rest is het comfort inderdaad opmerkelijk. Welnu, de mogelijke passagiers op de achterbank zullen wellicht niet hetzelfde zeggen, want we hebben het hier over een 2+2. Maar dit heeft als voordeel dat een koffer met een correct volume (cijfers nog niet bekend) behouden blijft. Een grappig detail: in de persmap zegt Toyota dat deze koffer “volstaat voor 4 wielen, ideaal voor track days”. Dat zegt veel over de filosofie van de auto!

Toyota GR86 wiel jante

Ik doe een eerste rondje op het circuit met het ESP in de Sport-stand, maar in deze omstandigheden grijpt het te snel en te brutaal in. Eenmaal uitgeschakeld geniet ik volop van de balans van de GR86. Je zou bijna zeggen dat dit een auto met een middenmotor is, omdat de reacties zeer gezond zijn. De Toyota is zeer efficiënt, omdat hij echt overal heel snel kan gaan, maar toch voorspelbaar blijft. Ik zou zelfs iets té voorspelbaar zeggen, omdat hij in de eerste ronden ‘valse informatie’ gaf over zijn potentieel. Ik vertraagde dus te veel voor sommige bochten, vooral de snelste. Bij een bepaalde snelheid heb je het gevoel dat de limiet bereikt is… maar in feite is dat niet zo: je kan nog steeds 5 km/u sneller passeren. Het lijkt niet veel, maar dit is het verschil tussen een snelle ronde en een hele snelle ronde. 

Het is ook het verschil tussen een GT86 en een GR86: de nieuwe versie verlegt op alle vlakken de grenzen van het model, waardoor het nog leuker en spannender wordt.  Met dank aan Mr. Toyoda, de big boss aan wie we de nieuwe Toyota-generatie te danken hebben. In een tijd waarin de grote Europese constructeurs (met uitzondering van BMW met de 2 Reeks) zweren bij de elektrificatie en de leuke auto’s verwaarlozen, stelt de Japanse nummer 1 ons gerust met deze auto zonder concurrent! De prijs moet inderdaad redelijk blijven, rond de 35.000 euro btw. Bedankt!

Conclusie

We zouden allemaal een GR86 moeten kopen, al was het maar om Toyota te bedanken om weer zo’n machine aan te bieden…

GR86 emblem

Toyota GR86: technische fiche

Motor: viercilinder-boxer, benzine, 2.387cc ; 235 pk bij 7.000 t/min ; 250 Nm bij 3.700 t/min.

Aandrijving: op de achterwielen

Versnellingsbak: handgeschakeld 6 verhoudingen

L/l/H (mm): 4.265/1.775/1.310

Leeggewicht (kg): NB

Koffervolume (l): NB

Tank (l): NB

0 tot 100 km/u (sec.): 6,3

Prijs: € +/- 35.000 btw incl.

Vermogen: 234 pk

Topsnelheid: 226 km/u

Gem. verbruik: NB

CO2: NB

Score van de redactie

Pluspunten

  • Perfecte evolutie
  • Aangenamere motor
  • Aangename versnellingsbak
  • Ideale balans
  • Lichtheid
  • Ergonomie
  • Redelijke prijs

Minpunten

  • Geluidsisolatie kan beter

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook