Autotests

TEST Toyota Yaris GRMN: Marketingstunt

Racestrepen, daar houdt de GRMN alvast van. Wij zijn iets minder fan, eerlijk gezegd, en niet alleen van de strepen maar ook van de rest van de vormgeving. Deze auto is duidelijk puur bedoeld voor échte liefhebbers van het merk die meer aandacht hebben voor de inhoud dan voor de looks.

Joris Bosseloo Joris Bosseloo | Gepubliceerd op 18 mei 2018 | Leestijd: 5 min

Racestrepen, daar houdt de GRMN alvast van. Wij zijn iets minder fan, eerlijk gezegd, en niet alleen van de strepen maar ook van de rest van de vormgeving. Deze auto is duidelijk puur bedoeld voor échte liefhebbers van het merk die meer aandacht hebben voor de inhoud dan voor de looks.

Die inhoud, daar zorgt een 1.8-liter benzinemotor gekoppeld aan een mechanische compressor voor. Het voordeel van zo’n compressor is dat hij sneller in werking treedt dan een turbo en dus vanaf een lager toerental voor spektakel zorgt. Lotus gebruikt de combinatie al jaren, Toyota is dan ook leverancier van de bewuste 2ZR-motor. Daarnaast werd natuurlijk ook bespaard op gewicht (de wielen…), geïnvesteerd in de ophanging en de remmen (4 zuigers vooraan!), werd het chassis stijver gemaakt én kwam er een zeer welkom differentieel met beperkte slip tussen de voorwielen. Voor ondergetekende doet deze Toyota een beetje denken aan een oude, vervlogen liefde in de vorm van een Honda Integra Type R.

Advertentie – lees hieronder verder

Snel? Snel genoeg…

Wie alles uit de kan haalt, sleurt 212 pk (aan 6.800 tr/min) en 265 Nm koppel (4.800 tr/min) uit het viercilinderblok. In een 1.135 kg wegende Yaris levert dat – voor wie met bliksemsnelheid met de opvallend leuke, verstevigde manuele zesbak overweg kan – een 0-100-sprinttijd van 6,3 seconden en een topsnelheid van 230 km/u op. Stevig, niet sensationeel, maar wel goed genoeg om tot de top van zijn klasse te behoren. Clio RS- en de Fiesta ST-eigenaars zijn gewaarschuwd.

Tijdens het optrekken, waarbij je tot 6.800 toeren mag halen, klinkt deze Yaris eigenlijk exact zoals het hoort: sportief, puur maar vooral niet te luid. Mooi in verhouding dus met het geleverde koppel en vermogen! Trop is nooit goed en al zeker niet voor een auto die voor niet-kenners een hoog Johnny-gehalte heeft.

Niet voor basketters

Zelfs voor deze redacteur, 180 cm verticaal gemeten en dus niet opvallend groot, is de ideale zitpositie vinden een schier onmogelijke opdracht gebleken. Te dicht, te krap, een onvoldoende verstelbaar stuur, het is altijd wat. Dat neemt natuurlijk niet weg dat de kuipjes prima steun bieden, ook al staan ze te hoog opgesteld en dit dan nog wegens homologatieredenen met betrekking op de airbags. Daarnaast missen we een de ‘racy’-sfeer die in zo’n scheurijzertje hoort. Op de achterbank hadden rode stiksels bijvoorbeeld niet misstaan, bijvoorbeeld.

Vergeet de rest

Het grote verkoopsargument van de Yaris GRMN is zijn rijgedrag, niet zijn prestaties op papier. De achterspoiler zorgt voor meer stabiliteit op het rechte stuk en dankzij het Torsen-differentieel en de fantastische remdosering daagt hij je uit om helemaal op de limiet te rijden. Het stuur, dat overigens een opmerkelijk aangename velgdikte heeft (niet té), durft bij stevig optrekwerk wel aardig wat weerstand te bieden, maar zo hoort het ook. Wie zich even rallypiloot wil wanen, moet deze Toyota zeker eens proberen. Als je daar ooit de kans toe krijgt.

Conclusie

Toyota vroeg bij ons € 30.700 voor de Yaris GRMN en daar alle exemplaren verkocht zijn, was dat niet te veel gevraagd. Waarom we dan toch nog een exemplaar uitgeleend gekregen hebben? Omdat dit een marketingauto is, een imagobooster die aan moet tonen waartoe het merk (nog steeds) in staat is. Tot heel wat, is mogen blijken…


Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Score van de redactie

Pluspunten

  • Verbluffend rijgedrag
  • Karaktervolle motor
  • Verhouding gewicht/vermogen
  • Remmen
  • Dagelijks inzetbaar

Minpunten

  • Al uitverkocht
  • Verbruik kan (heel) hoog oplopen
  • Zitpositie

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon
Back top icon