TEST Volkswagen ID.Buzz: Flower e-Power

Het VW-busje is een absolute cultwagen. Hoe zit het met zijn elektrische opvolger? Wij gingen na wat de ID.Buzz te bieden heeft.

7 / 10
Gepubliceerd op 17 maart 2023
Leestijd : 4 min

Deel

TEST Volkswagen ID.Buzz: Flower e-Power

De elektrische transitie betekent dat ons transport de volgende jaren geleidelijk aan op geëlektrificeerde voertuigen zal overschakelen. Bij de personenwagens en fietsen is de overgang al ingezet. Maar weldra moeten ook vrachtwagens, busjes en vrijetijdsvoertuigen aan de stekker.

Volkswagen is een voortrekker op vlak van elektrificatie en biedt binnen de ID-familie reeds een uitgebreid gamma elektrische modellen aan. Daaronder ook de ID.Buzz, de elektrische tegenhanger en/of opvolger van het iconische VW-busje, dat officieel Multivan heet. Die hype begon met de T1 die in 1950 werd gelanceerd en de volgende decennia bekendheid verwierf als ‘hippiebusje’ of ‘surfersbusje’. Kan de ID.Buzz deze saga verderzetten?

BUZZ_5507-3

X-factor 10!

Mede door de goede marketing van Volkswagen legt het publiek meteen de link tussen het originele VW-busje en de ID.Buzz. Zeker met de opvallende decoratie van onze testwagen met verwijzingen naar de flower power en surf scene krijg je zeer veel sympathieke reacties onderweg. Maar ook de gewone versie met een koetswerk in twee kleuren in de stijl van de oerversie blijft een blikvanger die bij veel mensen in de smaak valt. Kortom: de x-factor is aanwezig!

Advertentie – lees hieronder verder

BUZZ_5509

Festival car: zeker!

Met een kampeerbusje de festivals afschuimen hoort er nog steeds bij. De decoratie van onze testwagen zet meteen al de toon om er een feestje van te maken. En bovendien heeft hij ook nog wat extra uitrusting aan boord die op deze uitstapjes zeker van pas zal komen. Bovenop een ruimte met een kookvuur, een afwasbak en opbergvakken, is namelijk een vouwbed geplaatst om de nachten comfortabel door te brengen. Goed, dit is nog geen mini-mobilhome als een California, maar voor een weekendje uit of een roadtrip is deze uitrusting zeker voldoende en een meerwaarde.

VW_5505

Globe trotter: goed plannen

De ID.Buzz beschikt over een elektromotor van 204 pk en 310 Nm, die toelaat er een vlot tempo op na te houden en het rijden zeer aangenaam maakt. De accu werd in de vloer geplaatst, zodat hij geen interieurruimte inneemt en er aan boord meer dan voldoende plaats is voor vijf personen en hun bagage.

BUZZ_5504

Met een capaciteit van 77 kWh wordt een WLTP-rijbereik van 425 km aangekondigd, maar in de realiteit kom je aan zo’n 350 km. Uiteraard wordt die actieradius sterk bepaald door je rijstijl. Als je rustig over de snelweg zoeft tegen 100 km/u haal je dat moeiteloos. Maar voer je het tempo op, dan zie het aantal beschikbare kilometers snel slinken. Het feit dat de ID.Buzz eigenlijk even gestroomlijnd is als een huisgevel en bijna 2,5 ton weegt, is natuurlijk geen troef op de autosnelweg…

Noteer echter wel dat snelladen kan tegen 170 kW, zodat je mits een goede planning van je route wel vlot grotere afstanden kan afleggen. Zolang je natuurlijk in de beschaving blijft waar voldoende laadstations aanwezig zijn. Een trip in onherbergzame en afgelegen streken zit er daarom nog niet in met de ID.Buzz.

BUZZ_5506

Betaalbaar: niet echt…

De ID.Buzz verandert van eigenaar voor minstens 60.699 euro. Dat is een flinke investering, die voor de meeste privérijders onhaalbaar blijft. En aangezien dit een nieuw model is, kan je ook het nog vergeten om voor een habbekrats een tweedehands exemplaar op de kop te tikken zoals dat lang kon met de klassieke VW-busjes.

BUZZ_5503

Conclusie

Zeker qua imago en uitstraling is de ID.Buzz een waardige opvolger van het iconische VW-busje. Maar de toegankelijkheid en veelzijdigheid laat nog te wensen over. Gezien zijn prijs blijft deze elektrische bus inderdaad een luxeproduct die bovendien niet echt geschikt is om de wereld rond te reizen door de (nog) gebrekkige laadinfrastructuur.

BUZZ_5511-2

Volkswagen ID.Buzz: technische fiche

Motor: 1 elektromotor, 150 kW (204 pk) en 310 Nm

Aandrijving: op de achterwielen

Versnellingsbak: automaat met 1 verhouding

L/b/h (mm): 4.712/1.985/2.212

Leeggewicht (kg): 2.471

Koffervolume (l): 1.121-2.205

Batterij (kWh): 77

0 tot 100 km/u (sec.): 10,2

Topsnelheid: 145 km/h

Rijbereik (WLTP, km):  425

CO2: 0 g/km

Prijs: 60 699 euro

Belasting op inverkeerstelling: Vlaanderen: 0€, Wallonië en Brussel: 61,50€

Verkeersbelasting: Vlaanderen: 0€, Wallonië en Brussel: 83,95€

Ecomalus Wallonië: 0€

Voor
  • Uitstraling en imago
  • Interieurruimte en afwerking
  • Vlotte prestaties in stilte
Cons
  • Hoge prijs
  • Beperkte actieradius voor een globetrotter

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Alain De Jong journalist, tekstschrijver, communicatiespecialist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Volkswagen voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.