TEST Volkswagen ID.5 en ID.5 GTX: volwassenheid

De ID.5, sensueler gelijnd dan de ID.4, is het nieuwe wapen van Volkswagen om de bloeiende markt van elektrische SUV’s te veroveren. Wij gingen er al mee op stap.

Gepubliceerd op 5 november 2022
Leestijd : 4 min

Deel

TEST Volkswagen ID.5 en ID.5 GTX: volwassenheid

Toen Volkswagen enkele jaren geleden zijn energietransitie aankondigde, ontwikkelde de constructeur een modulair elektrisch platform waarop alle toekomstige modellen gebaseerd zouden worden. Dit MEB-platform werd speciaal ontwikkeld voor dit gebruik en kan uitgerust worden met een of twee motoren. De compacte ID.3 kreeg de zware taak om het in te wijden. Enkele kinderziektes (vooral met de software) vertraagden de lancering.

Het ID.-gamma onderscheidt zich meteen door een uitgesproken, modern design en een bewust sobere presentatie met tal van digitale bedieningselementen. Die laatste werden fel bekritiseerd door de autopers door hun weinig intuïtieve bediening. Met een deel van die opmerkingen werd al rekening gehouden in de ID.4, het tweede model van het gamma. Deze SUV deed al snel mee aan de ‘coupétrend’ en zo werd de ID.5 geboren. Door de gezondheidscrisis en het chiptekort gebeurde dat eerder in stilte.

VWID5

Interieur

Vreemd genoeg is de ID.5 iets langer (1,5 cm) dan de ID.4. Met een lengte van 4,59 meter en een hoogte van 1,61 meter zit hij in de middelmaat van de gezins-SUV’s. Dankzij de grote wielbasis van 2,77 meter, is het interieur zowel voorin als achterin erg ruim. Ondanks zijn vorm heeft het dak maar een beperkte invloed op de ruimte voor de passagiers op de achterbank.

Advertentie – lees hieronder verder

VWID56

Met een 5 centimeter lagere bodemvrijheid en een beperktere hoogte dan de ID.4, haalt de ID.5 een lager gemiddeld verbruik en een grotere autonomie. Voor de rest is alles identiek aan de ID.4 en baadt het interieur in het licht. De kofferinhoud van 589 liter is verre van belachelijk.

VWID58

Achter het stuur

De ID.5 die we konden testen, was uitgerust met de 204 pk sterke motor (een versie met 177 pk staat ook in de catalogus) en een batterij met 77 kWh, wat hem een ​​WLTP-rijbereik van 522 kilometer oplevert. De ID.5 rijdt zeer stil – zowel qua wieltreinen als windgeruis – en verschilt op dat vlak niet van de ID.4. De enkele motor heeft een koppel van 310 Nm die hem zeer soepel maakt en nooit een gebrek aan kracht heeft.

De ID.5 slaagt erin van 0-100 km/u te accelereren in 8,4 seconden en een topsnelheid van 160 km/u te halen. Hij verraste ons met zijn relatief laag gemiddeld verbruik van 16,5 kWh op gewone wegen en 21 kWh op snelwegen. Dat komt overeen met een rijbereik van respectievelijk 460 en 320 kilometer.

VWID52

Na deze test kregen we de kans om ook achter het stuur te kruipen van de ID.5 GTX, zeg maar de ‘GTI-versie’ van deze elektrische auto. Met twee elektromotoren ontwikkelt die 299 pk en 460 Nm, genoeg om van 0 naar 100 km/u te spurten in 6,3 seconden. De kracht is natuurlijk indrukwekkender dan in de ID.5 met 204 pk, maar het weggedrag is niet echt sportief te noemen. Daar zit het gewicht van 2,2 ton natuurlijk voor iets tussen. Met dezelfde accu (77 kWh) ligt het verbruik iets hoger en moet je er niet op rekening met een laadbeurt veel meer dan 400 km te rijden.

VWID54

Prijs

Volkswagen heeft geen mirakel kunnen verrichten met de prijs van de ID.5, die alleen beschikbaar is in de Pro Performance-afwerking met 204 pk vanaf 55.355 euro. De ID.5 GTX laat zijn prestaties en verleidelijke look nog duurder betalen en start bij 62.335 euro.

VWID57

Conclusie…

De ID.5 is sensueler dan de ID.4 en slaagt erin om zijn ruimte niet op te offeren voor zijn sportievere look. De middelste uitvoering met 204 pk lijkt perfect homogeen en geschikt voor professioneel gebruik. De ID.5 GTX liet ons wel een beetje op onze honger zitten omdat het prijsverschil niet echt gerechtvaardigd is.

DB2022AU00285_large

De Volkswagen ID.5 in cijfers

Gemiddeld WLTP-verbruik: 14,6 kWh/100 km

CO2: 0 g/km

Prijs: 55.355 euro

Belasting op inverkeerstelling (BIV): Vlaanderen: € 0, Wallonië en Brussel: € 61,50

Verkeersbelasting: Vlaanderen: € 0, Wallonië en Brussel: € 83,95

Ecomalus Wallonië: € 0

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Maxime Hérion Journalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Volkswagen voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.

Testdrives
TEST BMW i5 Touring eDrive40 (2024): bedreigde soort?

Zelfs met zijn elektrische gamma houdt BMW vast aan zijn goede gewoontes. Na de i5 sedan is het nu de beurt aan de Touring-breakversie om de strijd aan te gaan, een uniek aanbod op de markt in afwachting van de A6 Avant e-tron. De juiste keuze?

15 november 2024 8 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.