TEST Volkswagen Passat 1.5 TSI mHEV (2024): reismachine

Tegenwoordig zijn het vooral SUV’s die de verkoopstatistieken domineren. Dat weerhoudt sommige fabrikanten er echter niet van om nog steeds klassieke familiewagens aan te bieden, zoals de Volkswagen Passat. Net als voorheen is het een echte reismachine, zelfs met de 1.5 TSI-benzinemotor, die uiterst zuinig blijkt.

9 / 10
Gepubliceerd op 19 juli 2024
Leestijd : 8 min

Deel

TEST Volkswagen Passat 1.5 TSI mHEV (2024): reismachine

Een instituut: zo kan je de Passat binnen de Volkswagen-familie omschrijven. Het model werd in 1973 geïntroduceerd en heeft door de generaties heen miljoenen gezinnen gediend met zijn opmerkelijke veelzijdigheid, dankzij zijn buitengewoon ruime interieur. Deze familiale troeven, in combinatie met de algehele kwaliteit van het model (afwerking, breed scala aan motoren, etc.), hebben van de Passat een succesverhaal gemaakt, met meer dan 34 miljoen verkochte exemplaren. Niet niks. Onder deze omstandigheden was het moeilijk om het model op te geven en te vervangen door een SUV. Zo kwam er dus een negende generatie van de Passat, al zou dit wel eens de laatste kunnen zijn, want wellicht neemt de elektrische ID7 het stokje over. Een teken des tijds: Volkswagen produceert nu alleen nog maar de Variant-versie (break), aangezien de vraag naar sedans de afgelopen jaren aanzienlijk is afgenomen.

Qua techniek is de Passat gebaseerd op het nieuwe MQB Evo-platform, dat ook wordt gebruikt voor de jongste Tiguan en zijn zustermodel, de nieuwe Skoda Superb. Deze architectuur is een evolutie van de vorige en is vooral ontwikkeld om meer elektrificatie mogelijk te maken en tegelijkertijd de kosten te verlagen. Daardoor kan de Passat een grotere batterij huisvesten in zijn plug-in hybride versie (19,7 kWh) met een geschatte elektrische autonomie van 100 km. Ook de bekabeling kon verbeterd worden, waardoor je nu zelfs kan snelladen met gelijkstroom (50 kW), wat zeldzaam is.

VW7-1

Een kolossaal ruimte

Op het oog is de nieuwe Passat een evolutie van de vorige generatie, wellicht omdat zijn klantenbestand ook behoorlijk conservatief is. De vorm is echter gemoderniseerd met een meer gestroomlijnde neus. Eerste indruk: deze Passat Variant is groot, heel groot zelfs. Hij is 14 cm langer geworden en komt uit op 4,91 m. Dat is behoorlijk omvangrijk en zet hem op het niveau van een Audi A6 Avant. De wielbasis is ook met 5 cm toegenomen (naar 2,84 m), wat positief is voor de achterste inzittenden, die nog meer beenruimte krijgen. Het was al vorstelijk, en nu is het gewoonweg kolossaal. Ongeacht je lichaamsbouw zit je als een koning achterin, met een goed gevormde en zeer comfortabele achterbank. Voor grotere gezinnen met drie kinderen heeft dat een nadeel. De vorm van de bank is immers minder uitnodigend voor een derde passagier in het midden. Aan de voorkant is er natuurlijk ook voldoende ruimte. Zolang je dus met vier reist, reis je met de Passat in business class.

Advertentie – lees hieronder verder

Ook de koffer is vorstelijk groot, en dat is nog steeds het sterkste punt van de Passat. Vooral omdat de generatiewisseling een nieuwe vooruitgang met zich meebrengt: +40 liter, wat neerkomt op 690 liter (565 voor een A6 Avant). En als de rugleuningen worden neergeklapt, is er nog eens 140 liter extra beschikbaar, wat neerkomt op 1.920 liter. Zoek niet verder, er is geen betere. Oh ja, behalve binnen de familie: de Skoda Superb meldt precies dezelfde waarden.

15b4ab1c8e6b50955a9df3f99b7306ac-2098x1399-copie

Een nieuwe interface

Het interieur oogt bijzonder, vooral met het enorme centrale scherm (15 duim of 38 cm diagonaal), gericht op de bestuurder. Het systeem omvat alle functies op één pagina. Connectiviteit is standaard voor mobiele telefoons, met de dezer dagen onmisbare draadloze Apple Car Play- en Android Auto-protocollen. Er zijn heel veel menu’s, maar gelukkig zie je de voorkeurmenu’s bovenaan het scherm, zodat je de radio, navigatie, telefooninterface enzovoort sneller terugvindt. De snelkoppelingen kan je instellen op de bovenste en onderste stroken, die permanent worden weergegeven, en er is altijd directe toegang tot de aircobedieningen. Slim, want dat voorkomt onnodige handelingen op het scherm. De tellerpartij is eveneens volledig digitaal, met verschillende weergavemodellen (meters, navigatie, geminimaliseerd, enz.).

VW4-1

Als bestuurder merk je ook een andere verandering op: de versnellingspook staat nu achter het stuur, waardoor er ruimte vrij komt op de middenconsole. In gebruik is het echter niet zo’n succes, omdat het onderscheid tussen D en R niet altijd duidelijk is en je vaak de neiging hebt om per ongeluk de schakelaar op S (Sport) te zetten wanneer dat niet de bedoeling was. Daar komt nog eens bij dat alle ruitenwisserbedieningen op dezelfde hendel links zijn samengevoegd. Ook hier is de ergonomie minder goed dan voorheen, omdat je moet ‘spelen’ met de kleine knopjes. Wel goed is dat er opnieuw klassieke toetsen op het stuur staan in de plaats van de aanraakknoppen. Dit werkt veel effectiever.

VW6-1

Krachtige motor

Het motorengamma van de Passat is vereenvoudigd: aan de onderkant vinden we de 1.5 TSI met microhybridisatie (150 pk). Dezelfde motor zit ook in de plug-in hybride (204 of 272 pk), en tot slot is er de 2-liter diesel (150 pk). Vandaag de dag zal waarschijnlijk de 1.5 TSI-microhybride het grootste deel van de verkopen voor zijn rekening nemen, een model dat kan rekenen op zijn 4-cilinder met cilinderuitschakeling (2) bij lage belasting, om brandstof te besparen. Deze motor heeft redelijke verbruikscijfers: van 5,4 tot 6,0 l/100 km en van 124 tot 137 g/km CO2, afhankelijk van de gekozen versie (WLTP).

In het gebruik doet de 1.5 zijn werk: hij is soepel en discreet. Hij trekt ook moedig op vanaf de laagste toerentallen, dankzij zijn turbo met variabele geometrie, wat zeldzaam is op een benzinemotor. Maar je moet ook geen wonderen verwachten, want het beperkte koppel (250 Nm) weerhoudt hem er natuurlijk van om krachtige acceleraties te leveren, vooral als je beladen bent. Voor dagelijks gebruik is hij echter prima, ook al omdat hij zo stil en vrij van trillingen is. De DSG 7-versnellingsbak heeft ons daarentegen minder overtuigd, omdat hij af en toe schokt en ook traag reageert wanneer je bijvoorbeeld een rotonde op rijdt. Ook teleurstellend is het sponzige gevoel in het rempedaal, wat soms leidt tot wat rare remmanoeuvres door de niet-lineaire bediening. De respons van het pedaal is variabel, wat verwarrend is.

VW5-1

Het principe van de microhybridatie gaat vrij ver, in die zin dat de motor regelmatig wordt uitgeschakeld in afdalingen of tijdens het vertragen. Een werking die duidelijk de brandstofefficiëntie ten goede komt, aangezien onze 1.200 km lange test eindigde met een gemiddeld verbruik van 6 l/100 km. We kenden al de zuinigheid van de 1.5, maar de elektrificatie maakt het nog beter. Dat is de grote kracht van deze stationwagen: goeie prestaties met een mussendorst, en bovendien het rijbereik van een diesel, met een tankinhoud van 66 liter, die het mogelijk maakt om 1.100 km af te leggen. Helemaal top!

Onderweg blijft de Passat Variant zich onderscheiden door een goed uitgedokterde verhouding tussen comfort en dynamiek. Ondanks zijn formaat en de royale wielbasis, is hij best beweeglijk. De demping (elektronisch geregeld op ons testmodel en verstelbaar in 10 posities) absorbeert alle oneffenheden, zelfs met velgen van 19 duim. Sereniteit staat dus voorop. Maar het is niet saai, want de besturing is zowel soepel, precies als direct, waardoor deze stationwagen erg prettig is om te rijden op een bochtig parcours, zonder al te nadrukkelijk onderstuur.

Ook premiumprijzen?

De Passat is nooit goedkoop geweest en dat geldt ook voor deze negende generatie. De instapprijs is vastgelegd op 41.085 euro en voor die prijs krijg je airconditioning, een radio en een telefoonverbinding. Kortom, je zult door de opties moeten gaan om bijvoorbeeld navigatie (1.495 euro) of het opbergpakket voor de kofferbak (265 euro) te krijgen. Het is wellicht slimmer om te kiezen voor hogere uitrustingsniveaus, zoals de Style Business (46.175 euro), die handenvrije toegang, een elektrische kofferklep en automatische bagageafdekking, lederen stuurbekleding, een audiosysteem dat storende geluiden onderdrukt, enzovoort omvat.

VW3-1

Nog een woord over de rijhulpsystemen, waarvan de kalibratie niet helemaal geslaagd is. Zeker, de Europese voorschriften zijn niet de schuld van Volkswagen, maar de ingrepen van de verschillende systemen zijn meer dan brutaal, wat de bestuurder en zijn passagiers letterlijk doet schrikken. Tot het punt dat je denkt dat je een ongeluk hebt gehad. Werkelijk. Niemand betwist het feit dat het veiliger is om de auto af te remmen wanneer een ander voertuig nadert of wanneer je te dicht bij een ander voertuig komt tijdens het parkeren, maar in het geval van de Passat is de ingreep echt overdreven.

Conclusie

De Passat jaargang 2024 blijft zoals hij altijd is geweest, maar deze negende generatie verbetert op veel punten. Nog steeds gigantisch en dus veelzijdig, boekt hij vooruitgang op het gebied van comfort en rijplezier terwijl hij ook wint aan ingebouwde technologieën, met name met de nieuwe interface die compleet is en praktischer in gebruik door de personalisatiemogelijkheden. Een mooi staaltje van de kunst van het compromis, wat hem ook zo tijdloos maakt. Meer dan ooit is het een trouwe reisgezel, ook in deze instapversie 1.5 TSI die opmerkelijk zuinig is.

VW2-1

De Volkswagen Passat 1.5 TSI mHEV (2024) in cijfers

Motor: benzine, 4 cilinders, 1.498 cm3, 150 pk en 250 Nm, microhybride (batterij van 0,25 kWh)
Aancrijving: op de voorwielen
Versnellingsbak: gerobotiseerd met dubbele koppeling, 7 trappen (DSG)
L/b/h (mm): 4.920 / 1.850 / 1.500
Leeggewicht (kg): 1.572
Koffervolume (l): 690 – 1.920
0 tot 100 km/u (sec): 9,2
Topsnelheid (km/u): 222
Gemiddeld verbruik WLTP (l/100 km): 5,5 – 5,8
CO2: 125 – 132 g/km
Prijs: 41.085 euro
BIV Vlaanderen: 97,62 euro; Wallonië en Brussel: 123 euro
Verkeersbelasting Vlaanderen: 244,05 euro; Wallonië en Brussel: 340,03 euro
Ecomalus Wallonië: 0 euro

Voor
  • Ruimte en koffervolume
  • Comfort onderweg
  • Rijplezier
  • Zuinige 1.5 TSI
  • Rijbereik van een diesel
Cons
  • Ruwe en te opdringerige rijhulpsystemen
  • Sponzig rempedaal
  • Hoge prijs

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Volkswagen voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.

Testdrives
TEST BMW i5 Touring eDrive40 (2024): bedreigde soort?

Zelfs met zijn elektrische gamma houdt BMW vast aan zijn goede gewoontes. Na de i5 sedan is het nu de beurt aan de Touring-breakversie om de strijd aan te gaan, een uniek aanbod op de markt in afwachting van de A6 Avant e-tron. De juiste keuze?

15 november 2024 8 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.