TEST Volvo C40: Het terrein ontginnen

Deze ‘coupé’-versie die afgeleid is van de XC40 heeft een belangrijke missie: de toekomst van Volvo inluiden en de weg openen naar nieuwe paradigma’s: andere industriële processen en een ander commercieel gedrag.

Gepubliceerd op 27 oktober 2021
Leestijd : 3 min

Deel

TEST Volvo C40: Het terrein ontginnen

De C40, die in Gent wordt geproduceerd naast de XC40 Recharge Twin waarmee hij zijn technische basis deelt, verzamelt de primeurs.

Hij is namelijk de eerste Volvo die uitsluitend elektrisch is, wat ook het geval zal zijn voor alle volgende modellen van het merk die vanaf nu worden gelanceerd.

Het is ook het eerste voertuig van het merk dat via internet kan worden besteld.

VolvoC40_inside

En tot slot, en dit is ook een primeur, is de interieurbekleding van de C40 volledig ledervrij. In de lanceringsversie komt er in de plaats van Nordico, een bekleding gemaakt van gerecycleerde materialen en gecertificeerde duurzame boselementen.

Advertentie – lees hieronder verder

Zweedse stijl…

VolvoC40_coffreavant

De C40 is een paar millimeter langer dan een XC40 dankzij de hertekende bumpers, en vooral 6 cm lager door de sterker aflopende daklijn. Die doet geen afbreuk aan het koffervolume dat praktisch blijft met zijn 413 liter (+31 liter vooraan), maar deze architectuur beperkt wel de hoofdruimte voor mensen van meer dan 1,80 meter. Achter het stuurwiel kijk je uit op het dashboard in een strakke, zeer “Zweedse” stijl én vooral op het multimediasysteem afkomstig van Google. Dat heeft zijn voor- en tegenstanders, maar we moeten toegeven dat de responsiviteit prima is en dat je zo meteen over Google Maps (+ de Google Assistent) beschikt zonder een verbinding met een smartphone hoeven te maken.

Krachtig maar gulzig

Volvo_c40

Onderweg kan deze C40 rekenen op een motor van 150 kW (204 pk) per as, of 408 pk in totaal. Het rijgedrag is daarmee efficiënt en gespierd, in 4,7 seconden van 0 tot 100km/u, maar toch weinig gericht op sportief rijden, ondanks de directere stuurinrichting. En dat merk je aan het verbruik: 20,7 tot 22,3 kWh / 100 km WLTP (en 22 kWh tijdens onze test). Dit is hoog voor het segment, deels vanwege een zeer bescheiden energie-optimalisatie die alleen een B-modus met inbegrip van een “One Pedal Driving”-functie biedt. Die is zeer aangenaam in de stad, maar vereist een zeer fijngevoelige rechtervoet om ermee een soepele rijstijl op na te houden.

Verder is er geen spoor van een voorspellend recuperatiesysteem (dat de regeneratie aanpast aan het reliëf en het verkeer) zoals bij sommige concurrerende modellen (Audi Q4 eTron, BMW iX3,enz.). Tot slot het budgetplaatje: de lanceringseditie van de C40 gaat voor € 62.150 BTWi de deur van de verdeler uit: een correcte prijs gezien het vermogen, de complete uitrusting en de geleverde diensten vergeleken met de concurrentie (onderhoud, ruitenwissers en remmen 3 jaar inbegrepen, evenals winterbanden).

Conclusie

Zonder leder, verkocht op internet en volledig elektrisch: ja, dit is de Volvo van de grote primeurs!

Volvo_c40f

De Volvo C40 in cijfers

Dubbele motor, elektrisch, 385 kW, 765 Nm

Vierwielaandrijving

Automatische versnellingsbak met één versnelling

L / B / H (mm) : 4.440 / 1.873 / 1.591

Leeggewicht (kg) : 2,207

Koffervolume (l) : 413+31

Batterij (netto kWh) : 75

Autonomie (km) : < 444

0 tot 100 km/u (sec) : 4,7

Topsnelheid : 180 km/u

Verbruik : 20,7-22,3 kWh/100km 

Prijs : € 62.150 BTW inbegrepen

Voor
  • Volledig elektrisch
  • Zonder leder
  • Correcte prijs
  • Verkocht op internet
Cons
  • Volledig elektrisch
  • Verkocht op internet

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Lees meer over
Door Nicolas Morlet Freelance journalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Volvo voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.

Testdrives
TEST BMW i5 Touring eDrive40 (2024): bedreigde soort?

Zelfs met zijn elektrische gamma houdt BMW vast aan zijn goede gewoontes. Na de i5 sedan is het nu de beurt aan de Touring-breakversie om de strijd aan te gaan, een uniek aanbod op de markt in afwachting van de A6 Avant e-tron. De juiste keuze?

Deze week 8 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.