TEST Volvo V40 Cross Country T4: made in Belgium

Het V40-gamma onderging een mid-career update. Dat was een gedroomde gelegenheid om nog eens een echte Belgische wagen te testen!

Gepubliceerd op 12 januari 2017
Leestijd : 4 min

Deel

TEST Volvo V40 Cross Country T4: made in Belgium

Volvo, Belgisch? Inderdaad, dat is het gevolg van de hedendaagse industrie zonder grenzen. Het is namelijk goed mogelijk dat de Fiat die u vandaag bestuurt helemaal niet uit Italië komt, dat uw Peugeot buiten Frankrijk werd gebouwd, net zoals uw iPhone enkel Amerikaans van concept is… Kortom, de Volvo V40, net als de Cross Country die we hier voorstellen, werd wel degelijk in Göteborg ontworpen, maar het waren Belgische handen die de hoogstaande assemblage in de Volvo-fabriek in Gent verzekerden. Dit is trouwens één van de laatste autoproductiesites in ons land, samen met Audi Brussels. Daarom mogen we dus wel degelijk van een Belgische auto spreken, niet!?

Thor

Het V40-gamma werd dus opgefrist. En wat levert dat op? Op esthetisch vlak werd de voorzijde lichtjes bijgewerkt met een nieuwe bumper, een zogenaamd concave grille waarop het nieuwe Volvo-logo prijkt, en uiteraard nieuwe koplampen. Als optie op de meeste V40-versie, maar standaard op onze Cross Country, hebben de led-dagrijlichten de typische vorm die de “Hamer van Thor” werd gedoopt. Inderdaad, net als de superheld van Marvel, maar vooral zoals in de Noordse mythologie…

Verder onderscheidt de V40 Cross Country zich nog steeds door zijn dakrails met een look van geborsteld aluminium, de schorten en de onderzijden van de bumpers in zwart geribbeld plastic, en de “metalen” bodembescherming. En ook door de symbolisch met … 1,1 cm verhoogde bodemvrijheid.

Verder veranderde er niets. Het motorenaanbod blijft ongewijzigd met benzinekrachtbronnen van 150 tot 245 pk (1,5 liter voor de 150 pk automaat, 2 liter voor de rest), en de diesels, allemaal 2 liters tussen 120 en 190 pk. Buiten de diesel met 120 pk, zijn alle motoren beschikbaar met een automaat, met 6 of 8 verhoudingen naargelang het vermogen. En verrassend genoeg spreekt men wel van een Cross Country met een “off-road” look, maar wordt enkel de benzineversie met 190 pk met vierwielaandrijving aangeboden. Deze motor heet T4, zoals in onze testwagen die echter geen integrale aandrijving had.

Advertentie – lees hieronder verder

Traditie

Het imago van Volvo rust sterk op zijn verhoogde breaks met vierwielaandrijving. Herinner dat Volvo veel eerder op dit idee kwam dan Audi met zijn Allroads. Kortom, het is eigenlijk een traditie die het Zweedse merk verder wil uitbuiten, zeker in deze tijden waarin de markt gek is van alles wat op een SUV of Crossover lijkt.

Het resultaat is eens te meer zeer overtuigend. Eerst en vooral valt de kwaliteit van het interieur op, waarmee Volvo zonder meer de titel van premium merk waard is. Daarnaast is er de kwaliteit en het comfort van de zetels, evenals de rijpositie, die geïnspireerd is door de zorg van het merk voor veiligheid en een bijdrage aan de actieve veiligheid levert. En net die actieve veiligheid is “de kers op de taart”.

Opgelet, de V40 heeft niet het chassis van een Ford Focus of een Peugeot 308. Aan het stuur voel je niet dezelfde drang om los te gaan en de wagen te temmen. Maar nog steeds dwingt de kleine Zweed ontzag af en weet hij zijn bestuurder te plezieren. En naast het chassis maakt ook de T4-motor de wagen interessant. Hij heeft echt niet veel nodig om volledig los te barsten. In een tijd waarin de 1.6 turbo’s de plak zwaaien, doet het echt deugd om de gezwindheid en souplesse van een 2 liter terug te vinden!

Conclusie

Met zijn “principiële” facelift wint de V40 Cross Country vooral aan uitstraling. Daarmee blijft de compacte Zweed een aanrader.


+

Pittige en soepele motor

Premium kwaliteit

Efficiënt rijgedrag

Veilige wagen

Samenspel motor-automaat perfectioneerbaar

Ergonomie van multimediasysteem

Verbruik van de 2 liters

De V40 Cross Country T4 in cijfers

Motor : 4-cilinder turbobenzine, 1.969cc, 190pk bij 4.700tr/min, 300Nm tussen 1.300 en 4.000tr/min

Aandrijving : voorwielen

Versnellingsbak : 8-trapsautomaat

L/l/h (mm) : 4.370/2.041/1.458

Leeggewicht (kg): 1.559

Koffervolume (l) : 324

Tankinhoud (l) : 62

0 – 100 km/u (sec.) : 7,1

Prijs : 32.850€ BTWi

Vermogen : 190 pk

Topsnelheid : 210 km/u

Gem. verbruik : 5,6 l/100km

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Laurent Zilli Onafhankelijke schrijf- en redactieprofessional

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Volvo voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.

Testdrives
TEST BMW i5 Touring eDrive40 (2024): bedreigde soort?

Zelfs met zijn elektrische gamma houdt BMW vast aan zijn goede gewoontes. Na de i5 sedan is het nu de beurt aan de Touring-breakversie om de strijd aan te gaan, een uniek aanbod op de markt in afwachting van de A6 Avant e-tron. De juiste keuze?

15 november 2024 8 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.