Met het verdwijnen van de Sharan, en bij uitbreiding het segment van de grote MPV’s, moeten gezinnen en taxibedrijven die op zoek zijn naar grote personenwagens noodgedwongen uitwijken naar afgeleide versies van bestelwagens genre Ford Tourneo Custom, Peugeot Traveller, Citroën SpaceTourer, enz. Volkswagen gooit het met de nieuwe Multivan over een andere boeg die het midden houdt tussen een grote bestelwagen en een MPV.
De jongste Multivan groeit 7 cm ten opzichte van de vorige generatie en meet 4,97 m, de lange versie voegt daar nog eens 20 cm aan toe. Ook de wielbasis nam met 12 cm toe, waardoor hij vloeiender oogt. Verder werd het dak tot 1,90 m verlaagd zodat je ongehinderd ondergrondse parkeergarages kan inrijden.
Hoewel het totaalplaatje nog steeds massief overkomt en vooral veel interieurruimte belooft, staan de achterlichten nu horizontaal, boven de brede achterklep. Tot nu toe werden die luchtunits verticaal gemonteerd omwille van de praktische voordelen bij de scharnierende achterdeuren van bestelwagens. Ook hier wordt duidelijk dat deze Multivan T7 op een ander clientèle mikt dan de Transporter waarvan (althans voorlopig) geen personenwagenafgeleide volgt. De Multivan wordt immers naast de Transporter, de Caravelle en de California T6.1 gepositioneerd.
Advertentie – lees hieronder verder
Onwaarschijnlijke modulariteit
Het interieur blijft ruim, ook qua hoofdruimte, en biedt ruim plaats aan zes passagiers die afhankelijk van de configuratie achterin plaatsnemen. De voornaamste troef van de Multivan is de modulariteit van het interieur. De stoelen kunnen naar elkaar toe worden gedraaid, en dankzij de centrale tafel kan het interieur ook als vergader- of speelruimte worden gebruikt die zowel jong als oud zal waarderen. Deze tafel is één van de speerpunten van het interieur. Ze is niet enkel multifunctioneel, maar biedt eveneens opbergvakken. De tafelunit kan men opklappen en kan via rails over de hele lengte van het voertuig verschuiven, het is bovendien de middenconsole tussen de voorste passagiers.
De Multivan heeft ook een volledig nieuw digitaal dashboard, zowel wat betreft de rij-informatie via de Digital Cockpit (10,25″) als voor de multimediatoepassingen en alle voertuigfuncties die via het centrale 10-inch scherm worden aangestuurd. De opgeruimde boordplank en het ontbreken van een centraal opgestelde versnellingspook maken nog meer ruimte vrij voor opbergvakken centraal in het interieur.
Personenwagengevoel
De afwezigheid van een versnellingspook illustreert de ingrijpende technische aanpassingen van de Multivan. Hij beschikt over een shift-by-wire automatische versnellingsbak die geen mechanische verbinding heeft met een schakelpook, wat de transmissie veel compacter maakt. Die telt zeven versnellingen in combinatie met de 1.5 TSI 150 pk en 2.0 TSI 200 pk benzinemotoren, of zes verhoudingen in het geval van de eHybrid plug-in hybrid, de topversie van het nieuwe model. Die laatste linkt een 1.4 TSI benzinemotor van 150 pk aan een elektromotor van 85 kW / 116 pk. Het systeemvermogen bedraagt 218 pk en 350 Nm, wat ruim volstaat om de grote MPV moeiteloos aan te drijven.
De belangrijkste meerwaarde van deze motorisatie is uiteraard de ‘zero-emission’ rijmodus, want hij kan tot 50 km (volgens de WLTP-norm) zuiver elektrisch rijden, een waarde die vrij realistisch lijkt. Uiteraard zijn er verschillende rijmodi beschikbaar, zo kan je bewust kiezen voor de elektrische modus, maar je kan ook de energie in de batterij te sparen voor later.
In elk scenario is het echter raadzaam te voorkomen dat de batterij volledig leeg raakt. Als dat gebeurt, blijkt de compacte 1.4 motor eerder lawaaierig en ook het vermogen is dan eerder krap voor de 2 ton zware wagen (onbeladen). Met lege batterij geniet je niet langer van het gulle rijplezier en de souplesse die de hybride aandrijflijn kenmerkt in combinatie met het aangename rijgedrag dat vergelijkbaar is met een personenwagen. Omdat hij op het MQB-platform wordt gebouwd, rijdt deze Multivan als een grote Golf. De rolneiging wordt zeer efficiënt gecontroleerd ondanks het zware gewicht en VW kiest niet eens voor een stugge demping. De directe besturing maakt het rijgevoel aangenaam en voorspelbaar, en zelfs verrassend boeiend voor een auto van dit kaliber.
Conclusie
Het nieuwe recept van de Multivan lijkt de perfecte match waarmee iedereen kan leven: professionals vinden een luxueuze shuttle om VIP’s te vervoeren en voor particulieren is het de ideale grote minivan die het comfort van een personenwagen biedt.
Volkswagen Multivan eHybrid: technische fiche
Motor: 4 cilinder, plug-in hybrid, 1.395 cc ; 218 pk tussen 4.900 en 6.500 t/m ; 350 Nm tussen 1.000 en 4.100 t/m
Aandrijving: op de voorwielen
Versnellingsbak : automaat zes verhoudingen
L/b/h (mm) : 4.973/1.941/1907
Leeggewicht (kg) : 2.120 kg
Laadvermogen (kg) : 848 kg
Koffer (l) : 763 – 4.005
Sleepvermogen (kg) : 2.000
Brandstoftank (l) : 45
Gemiddeld verbruik (l/100km) : 1,5 NEDC
CO2 (g/km) : nb
Prijs (€ excl. BTW) : €43.140,5
- Rijgedrag
- Ruimte en modulariteit
- Hedendaagse vormtaal
- Volledige uitrusting
- Efficiënte hybrid en fiscaal interessant
- Weinig aangename motor zodra de batterij leeg raakt
- Soms eerder complexe ergonomie
- Fors prijskaartje
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be