TEST Lotus Eletre S: de breuk

Lotus, dat nu eigendom is van de Chinese Geely groep, neemt een nieuwe start met de Eletre, een elektrische SUV die meer dan twee keer zo veel weegt als de overleden Elise. Heiligschennis?

9 / 10
Gepubliceerd op 23 februari 2024
Leestijd : 5 min

Deel

TEST Lotus Eletre S: de breuk

De puristen die deze recensie of test lezen, schreeuwen nu waarschijnlijk dat het schandalig is: Lotus, wiens filosofie “Light is Right” was, stelt nu de Eletre voor, een elektrische SUV van 2,6 ton die in China wordt geproduceerd. Alles verandert… en auto’s meer dan ooit. Tot voor kort produceerde het Britse merk sportauto’s voor een enthousiaste klantenkring. Het probleem was dat de verkoop recentelijk zeer beperkt was en de financiën niet rooskleurig waren. De verkoop aan de Chinese Geely-groep was een kans om Lotus te laten voortbestaan, maar er waren veranderingen nodig.

Het De verkoopcijfers van de industriële titaan uit het Middenrijk hebben niets te maken met die van Lotus. Daarom heeft het Britse merk, opgericht door Colin Chapman na de Tweede Wereldoorlog, zijn nieuwe onderzoeks- en ontwikkelingscentrum in China gevestigd. Het ontwerp van wat de Eletre zou worden, werd echter ontwikkeld in het Geely Design Studio in Coventry, Verenigd Koninkrijk.

LOTUS_ELETRE-S_SOLAR-YELLOW_DYNAMIC_3

Imposant maar aerodynamisch

Het Lotus team laat het verleden achter zich en komt met een grote SUV van 5,10 m lang en 2,23 m breed, met de klassieke achteruitkijkspiegels. De voorkant van de Eletre is ongetwijfeld het meest geslaagde deel van de auto, en is een eerbetoon aan de nieuwste sportmodellen van het merk. De lijnen van de Lotus zijn zeer aerodynamisch (Cx: 0,26), wat gunstig is voor het brandstofverbruik.

Advertentie – lees hieronder verder

Om de luchtweerstand te beperken en ondersteuning te bieden, worden de luchtstromen beheerd door luchtinlaten onder de koplampen, op de stijlen en de achterste heupen. Op de achterklep klapt een actieve spoiler uit afhankelijk van de snelheid van de auto, net als de lidar-sensoren in de voorste vleugels en op het dak, die semi-automatisch rijden mogelijk maken. De stijl van de Eletre is in ieder geval een groot succes, en de essentie van het prestigieuze merk is behouden gebleven.

Lotus-Eletre-hero-image_7

Luxe afwerking

Deze vrijheid in stijl komt ook tot uiting in het interieur, dat eruitziet als een conceptauto. Voor een auto die in China is geproduceerd, maakt de Eletre indruk met de kwaliteit van de afwerking en de gebruikte materialen. Het dashboard bestaat uit verschillende afzonderlijke delen en is visueel zeer slank. In het midden bevindt zich een groot scherm van 15,1 inch, terwijl de passagier ook kan genieten van een zeer dunne scherm voor hem of haar. Alles is bedekt met leer en suède, waardoor je het gevoel hebt dat je in een prestigieuze auto zit. De eerste SUV in de geschiedenis van Lotus is ook zeer ruim (het tegenovergesteld zou teleurstellend zijn voor een voertuig van dit formaat!) en de bagageruimte biedt ruim voldoende inhoud met 610 tot 688 liter, waar nog 46 liter kofferruimte bij kan komen.

LOTUS_ELETRE-S_SOLAR-YELLOW_INTERIOR_1

Niet om mee te lachen!

 Om te voldoen aan zijn prestigieuze reputatie, moet de Eletre een verleidelijke technische fiche hebben. Hij is gebaseerd op het SEA-S-platform van de Geely-groep, en geniet van een 800V-architectuur met snellere oplaadsnelheid. Dat komt goed uit, want het heeft een grote 112 kWh- batterij met een maximale vermogen van 350 kW, waardoor hij in 20 minuten 400 km kan opladen. De aangekondigde autonomie is 600 km WLTP, waarmee hij een van de best presteerders is op de maakt. De Eletre en de Eletre S zijn uitgerust met twee motoren, en ontwikkelen samen 603 pk. De R-versie is nog indrukwekkender, met een gecombineerd vermogen van 905 pk en een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 2,95 seconden. Beter dan veel minder comfortabele sportwagens.

LOTUS_ELETRE-S_SOLAR-YELLOW_DYNAMIC_5

Schijn bedriegt

De Eletre S die we konden testen, is opmerkelijk goed geïsoleerd en maakt geen enkele mechanisch geluid, een primeur in de geschiedenis van Lotus en een eigenaardigheid die een zeker gebrek aan gevoel doet vrezen bij het rijden. De aangename verrassing is echter dat zijn gigantisch gewicht grotendeels wordt gecompenseerd door een bijzonder goed gekalibreerde ophanging en vrij directe en nauwkeurige besturing. Met 603 pk onder de motorkap is de acceleratie van de Eletre S (0 tot 100 km/u in 4,5 seconden) indrukwekkend en kan gemakkelijk gevoelige passagiers misselijk maken! Er zijn verschillende rijmodi: Tour, Range en Sport. Terwijl de eerste twee duidelijk comfort en efficiëntie bevorderen met een ophanging die alle oneffenheden van de weg filtert, verandert de Sportmodus de Eletre in een zeer efficiënte sportwagen die aan de weg blijft plakken. Alleen hard remmen verraadt het gewicht van het voertuig…

Lotus-Eletre-hero-image_22

Conclusie

Voor Lotus was het een riskante gok om een elektrische SUV op de markt te brengen. Het is duidelijk dat het bedrijf de middelen heeft ingezet en een product heeft geproduceerd die zich kan meten met de besten in een nichemarkt, waar de budgetten ruim boven de grens van 100.000 euro liggen. Het is zeker dat puristen de Eletre nooit als een echte Lotus zullen beschouwen, maar zij kunnen zich troosten met het feit dat dit model het voortbestaan van het merk consolideert dankzij de goede verkoopcijfers. Het geeft het merk de financiële middelen om nieuwe sportwagens te ontwikkelen die, daar kunnen we zeker van zijn, even sensationeel zullen zijn om te rijden en even efficiënt als vroeger.

LOTUS_ELETRE-S_SOLAR-YELLOW_INTERIOR_2

De Lotus Eletre S in cijfers

 Motor: 2 elektrische motoren, gecombineerd vermogen van 603 pk en 710 Nm, lithium-ion batterij

Aandrijving: vierwielaandrijving

Versnellingsbak: automatische transmissie met één versnelling

L/b/h (mm): 5.103/2.019/1.630

Leeggewicht (kg): 2.595

Bagageruimte (l): 611

Batterij (kWh): 111,9

0 tot 100 km/u (s): 4,5

Maximale snelheid (km/u): 250 km/u

Autonomie (WLTP, km): 600

Verbruik (WLTP, kWh/100 km): 18

CO2: 0 g/km

Prijs: 123.090 euro

BIV: Vlaanderen: 0 euro; Wallonië en Brussel: 61,50 euro

Verkeersbelasting: Vlaanderen: 0 euro; Wallonië en Brussel: 97,68 euro

Ecomalus Wallonië: 0 euro

Voor
  • Behoud van de identiteit van Lotus
  • Aantrekkelijke binnen- en buitenpresentatie
  • Prestaties
  • Laadsnelheid
Cons
  • Groot gewicht
  • Hoge prijs
  • Onhandige grootte
  • Storende elektronische waarschuwingen

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Maxime Hérion Journalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Lotus voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.

Testdrives
TEST BMW i5 Touring eDrive40 (2024): bedreigde soort?

Zelfs met zijn elektrische gamma houdt BMW vast aan zijn goede gewoontes. Na de i5 sedan is het nu de beurt aan de Touring-breakversie om de strijd aan te gaan, een uniek aanbod op de markt in afwachting van de A6 Avant e-tron. De juiste keuze?

15 november 2024 8 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.