De puristen die deze recensie of test lezen, schreeuwen nu waarschijnlijk dat het schandalig is: Lotus, wiens filosofie “Light is Right” was, stelt nu de Eletre voor, een elektrische SUV van 2,6 ton die in China wordt geproduceerd. Alles verandert… en auto’s meer dan ooit. Tot voor kort produceerde het Britse merk sportauto’s voor een enthousiaste klantenkring. Het probleem was dat de verkoop recentelijk zeer beperkt was en de financiën niet rooskleurig waren. De verkoop aan de Chinese Geely-groep was een kans om Lotus te laten voortbestaan, maar er waren veranderingen nodig.
Het De verkoopcijfers van de industriële titaan uit het Middenrijk hebben niets te maken met die van Lotus. Daarom heeft het Britse merk, opgericht door Colin Chapman na de Tweede Wereldoorlog, zijn nieuwe onderzoeks- en ontwikkelingscentrum in China gevestigd. Het ontwerp van wat de Eletre zou worden, werd echter ontwikkeld in het Geely Design Studio in Coventry, Verenigd Koninkrijk.
Imposant maar aerodynamisch
Het Lotus team laat het verleden achter zich en komt met een grote SUV van 5,10 m lang en 2,23 m breed, met de klassieke achteruitkijkspiegels. De voorkant van de Eletre is ongetwijfeld het meest geslaagde deel van de auto, en is een eerbetoon aan de nieuwste sportmodellen van het merk. De lijnen van de Lotus zijn zeer aerodynamisch (Cx: 0,26), wat gunstig is voor het brandstofverbruik.
Advertentie – lees hieronder verder
Om de luchtweerstand te beperken en ondersteuning te bieden, worden de luchtstromen beheerd door luchtinlaten onder de koplampen, op de stijlen en de achterste heupen. Op de achterklep klapt een actieve spoiler uit afhankelijk van de snelheid van de auto, net als de lidar-sensoren in de voorste vleugels en op het dak, die semi-automatisch rijden mogelijk maken. De stijl van de Eletre is in ieder geval een groot succes, en de essentie van het prestigieuze merk is behouden gebleven.
Luxe afwerking
Deze vrijheid in stijl komt ook tot uiting in het interieur, dat eruitziet als een conceptauto. Voor een auto die in China is geproduceerd, maakt de Eletre indruk met de kwaliteit van de afwerking en de gebruikte materialen. Het dashboard bestaat uit verschillende afzonderlijke delen en is visueel zeer slank. In het midden bevindt zich een groot scherm van 15,1 inch, terwijl de passagier ook kan genieten van een zeer dunne scherm voor hem of haar. Alles is bedekt met leer en suède, waardoor je het gevoel hebt dat je in een prestigieuze auto zit. De eerste SUV in de geschiedenis van Lotus is ook zeer ruim (het tegenovergesteld zou teleurstellend zijn voor een voertuig van dit formaat!) en de bagageruimte biedt ruim voldoende inhoud met 610 tot 688 liter, waar nog 46 liter kofferruimte bij kan komen.
Niet om mee te lachen!
Om te voldoen aan zijn prestigieuze reputatie, moet de Eletre een verleidelijke technische fiche hebben. Hij is gebaseerd op het SEA-S-platform van de Geely-groep, en geniet van een 800V-architectuur met snellere oplaadsnelheid. Dat komt goed uit, want het heeft een grote 112 kWh- batterij met een maximale vermogen van 350 kW, waardoor hij in 20 minuten 400 km kan opladen. De aangekondigde autonomie is 600 km WLTP, waarmee hij een van de best presteerders is op de maakt. De Eletre en de Eletre S zijn uitgerust met twee motoren, en ontwikkelen samen 603 pk. De R-versie is nog indrukwekkender, met een gecombineerd vermogen van 905 pk en een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 2,95 seconden. Beter dan veel minder comfortabele sportwagens.
Schijn bedriegt
De Eletre S die we konden testen, is opmerkelijk goed geïsoleerd en maakt geen enkele mechanisch geluid, een primeur in de geschiedenis van Lotus en een eigenaardigheid die een zeker gebrek aan gevoel doet vrezen bij het rijden. De aangename verrassing is echter dat zijn gigantisch gewicht grotendeels wordt gecompenseerd door een bijzonder goed gekalibreerde ophanging en vrij directe en nauwkeurige besturing. Met 603 pk onder de motorkap is de acceleratie van de Eletre S (0 tot 100 km/u in 4,5 seconden) indrukwekkend en kan gemakkelijk gevoelige passagiers misselijk maken! Er zijn verschillende rijmodi: Tour, Range en Sport. Terwijl de eerste twee duidelijk comfort en efficiëntie bevorderen met een ophanging die alle oneffenheden van de weg filtert, verandert de Sportmodus de Eletre in een zeer efficiënte sportwagen die aan de weg blijft plakken. Alleen hard remmen verraadt het gewicht van het voertuig…
Conclusie
Voor Lotus was het een riskante gok om een elektrische SUV op de markt te brengen. Het is duidelijk dat het bedrijf de middelen heeft ingezet en een product heeft geproduceerd die zich kan meten met de besten in een nichemarkt, waar de budgetten ruim boven de grens van 100.000 euro liggen. Het is zeker dat puristen de Eletre nooit als een echte Lotus zullen beschouwen, maar zij kunnen zich troosten met het feit dat dit model het voortbestaan van het merk consolideert dankzij de goede verkoopcijfers. Het geeft het merk de financiële middelen om nieuwe sportwagens te ontwikkelen die, daar kunnen we zeker van zijn, even sensationeel zullen zijn om te rijden en even efficiënt als vroeger.
De Lotus Eletre S in cijfers
Motor: 2 elektrische motoren, gecombineerd vermogen van 603 pk en 710 Nm, lithium-ion batterij
Aandrijving: vierwielaandrijving
Versnellingsbak: automatische transmissie met één versnelling
L/b/h (mm): 5.103/2.019/1.630
Leeggewicht (kg): 2.595
Bagageruimte (l): 611
Batterij (kWh): 111,9
0 tot 100 km/u (s): 4,5
Maximale snelheid (km/u): 250 km/u
Autonomie (WLTP, km): 600
Verbruik (WLTP, kWh/100 km): 18
CO2: 0 g/km
Prijs: 123.090 euro
BIV: Vlaanderen: 0 euro; Wallonië en Brussel: 61,50 euro
Verkeersbelasting: Vlaanderen: 0 euro; Wallonië en Brussel: 97,68 euro
Ecomalus Wallonië: 0 euro
- Behoud van de identiteit van Lotus
- Aantrekkelijke binnen- en buitenpresentatie
- Prestaties
- Laadsnelheid
- Groot gewicht
- Hoge prijs
- Onhandige grootte
- Storende elektronische waarschuwingen
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be