TEST VW Passat Variant: Discreet maar innovatief

Van deze foto’s kan je moeilijk afleiden dat de VW Passat een facelift heeft gekregen. Toch werd er veel vernieuwd aan boord van deze Duitse referentie. Hij werd vooral ‘zelfstandiger’…

7 / 10
Gepubliceerd op 14 augustus 2019
Leestijd : 2 min

Deel

TEST VW Passat Variant: Discreet maar innovatief

We gaan je niet vervelen met details. Dat er nieuwe koplampen zijn, is logisch voor een facelift, al is het toch vooral de afwezigheid van het dashboardklokje dat opvalt. Voortaan staat op die plek het woord “Passat” te lezen, het soort blikvanger waar met name Chinezen tuk op zijn. Toegegeven: ook wij vinden dit premiumtintje wat hebben…

Twee innovaties

Je wist het of je wist het niet maar de Passat is de eerste VW ter wereld die in semi-autonome modus tot 210 km/u kan rijden. Dat doet hij dankzij de nieuwe generatie Travel Assist, wat hem in staat stelt om in zijn eentje te vertragen wanneer hij bochten, rotondes en andere obstakels nadert. Het systeem staat verder dan ooit op de Passat, wat niet onlogisch is aangezien hij voor het overgrote deel als bedrijfswagen wordt ingezet.

volkswagen_passat_variant_r-line_edition_9

Aan boord ontdekken we ook een capacitief stuurwiel van de multifunctionele soort. Uitleg: Voorheen moest de bestuurder een lichte stuurbeweging maken als feedback na het inschakelen van hulpmiddelen zoals de Lane Assist. Voortaan hoeft die persoon alleen nog maar het stuurwiel aan te raken. Eindelijk een minder opdringerig systeem, al staat het nog niet volledig op punt. En wat als je in slaap valt met je handen aan het stuur? Dan start de Passat na ongeveer tien seconden van inactiviteit een automatische uitschakelprocedure. Op technologie vertrouwen is één ding – wat natuurlijk ook de aankoopprijs verhoogt – maar wij zijn vooral blij dat je al die snufjes ook kan uitschakelen.

Advertentie – lees hieronder verder

volkswagen_passat_variant_r-line_edition_2

Motorengewijs evolueerde de 1.5 TSI (150 pk) en de 2.0 TDI (150 pk) om minder te verbruiken en won de GTE (plug-in hybride) aan elektrische autonomie. Jammer dat we deze versies nog niet hebben kunnen testen…

Conclusie

De Passat is nog nooit zo autonoom geweest, maar ook nog nooit zo duur… Hij bevestigt in ieder geval zijn referentiestatus in het segment.

volkswagen_passat_variant_r-line_edition_3

De Passat Variant 2.0 TDI 190 pk DSG Elegance in cijfers

Motor: 4-cilinder turbodiesel, 1.968 cc; 190 pk van 3.500 tot 4.000 tpm; 400 Nm van 1.900 tot 3.250 tpm.

Aandrijving: op de voorwielen

Versnellingsbak: DSG 7

L/b/h (mm): 4.773/1.832/1.516

Leeggewicht (kg): 1.600

Koffervolume (l): 650 – 1.780

Tankinhoud (l) : 66

0-100 km/h (sec.) : 7,9

Prijs: € 43.050 BTW inbegrepen.

Vermogen: 190 pk

Topsnelheid : 232 km/u : 232 km/u

Opg. gem. verbruik: 4,6 l/100km

CO2: 120 g/km

Voor
  • Technologische innovaties
  • Veiliger...
Cons
  • ... of denken we dat maar?
  • Duur + schier eindeloze optielijst

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Volkswagen voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.

Testdrives
TEST BMW i5 Touring eDrive40 (2024): bedreigde soort?

Zelfs met zijn elektrische gamma houdt BMW vast aan zijn goede gewoontes. Na de i5 sedan is het nu de beurt aan de Touring-breakversie om de strijd aan te gaan, een uniek aanbod op de markt in afwachting van de A6 Avant e-tron. De juiste keuze?

15 november 2024 8 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.