Mystique wordt subliem vertolkt door Jennifer Lawrence in de X-Men-saga. Haar personage kan het uitzicht van eender wie aannemen terwijl ze toch zichzelf blijft. Een beetje zoals de T-Cross, al moeten we nu natuurlijk nog uitleggen waarom…

Franse dominantie

De VW T-Cross betreedt een segment dat grotendeels wordt gedomineerd door Franse merken. Op de Europese markt wordt de top drie bezet door de Renault Captur, de Dacia Duster (een beetje Frans, daar zal je het mee eens zijn) en de Peugeot 2008. Volgens dezelfde Europese ranglijst staat de VW T-Roc op de vierde plaats, wellicht gehandicapt door iets grotere afmetingen dan de anderen, en door een geavanceerd ontwerp dat een kleiner publiek aantrekt. Maar hier is de T-Cross, die zijn supermacht gebruikte om enkele van de sterke punten van de top twee van de klas na te bootsen, en ze misschien naar beneden te halen.

Mystique Duster

Wie verwacht dat deze VW in de prijsklasse van de Duster zit, mag stoppen met dromen. De look is wel vergelijkbaar. Beide zijn knap, knapper dan bijvoorbeeld de Jeep Renegade, al beschikt de T-Cross over een meer uitgesproken karakter: met gespierde schouders, een trendy achterkant… Vooral de zwarte reflectorbalk achteraan brengt de goed ontworpen optische eenheden mooi samen. Anoniem is de T-Cross naar onze bescheiden mening niet en wie de Duster mooi vindt, zal ook deze VW smaken.

Volkswagen T-Cross

Mystique Captur

Wat de Renault Captur betreft, zijn uitgebreide mogelijkheden op gebied van kleuren en personalisatie is wat de T-Cross “kopieert”. Zijn kleurencatalogus is gevarieerd – er zijn mooie funky en originele tinten om uit te kiezen – en er valt ook veel te combineren. Een zwart dak met chromen zilveren dakrails en wielen in een ander kleurtje: het kan allemaal. Let wel op met wat je kiest: lichtkoper en turquoise nemen veel van het karakter van het ontwerp weg. Om in de sfeer te blijven: het is een beetje alsof Wolverine morgen met blonde lokken zou verschijnen. Wij denken dus dat het beter is om de T-Cross in een basiskleur te houden: fel wit, bloedrood, flitsend oranje, dat soort dingen. Maar… zeker geen metaalgrijs want dat gaat deze jongen echt niet.

Volkswagen T-Cross duo

En binnenin? Daar kan je zelfs kiezen voor een dashboard gedecoreerd met patronen of in carrosseriekleur, wat een beetje meer persoonlijkheid geeft aan het vrij klassieke interieur. Maar zoals we al eerder zeiden, als Mystique er anders uitziet, verliest ze niet de speciale kwaliteiten die haar maken tot wat ze is.

Volkswagen T-Cross inside

Mystique VW

De T-Cross is 4,20 m lang en biedt meer dan genoeg ruimte voor vier volwassenen. Achteraan is er zelfs meer hoofd- en knieruimte dan gedacht, al blijft het smal. De achterbank kan je 14 cm verschuiven, wat laadruimte doet variëren van 385 liter tot 455 liter. Het maximale volume – met de achterbank plat – bedraagt 1.281 liter. Als optie kan je een opvouwbare passagiersstoel vooraan bestellen: zo kan je voorwerpen van ongeveer 2,5 meter lang vervoeren.

Volkswagen T-Cross trunk

Technologisch gezien is de T-Cross zeer “VW”. Het digitale dashboard van de Virtual Cockpit is beschikbaar, evenals het hoogwaardige multimediasysteem van bijvoorbeeld de Tiguan en de lijst van rijhulpmiddelen is uitgebreider dan elders. Wat minder VW is – althans volgens het beeld dat we van de fabrikant hebben – dat bijna al deze rijhulpmiddelen standaard worden geleverd vanaf het tweede afwerkingsniveau, dat ook het meest verkocht zal worden.

Virtual Cockpit

Mystique, geen Peugeot

VW heeft alleen de 3-cilinder turbo benzinemotor 1.0 TSI in de aanbieding en dit met 95 pk (alleen met een handgeschakelde 5-versnellingsbak) en 115 pk (handgeschakelde 6-bak of DSG 7). Merk op dat VW geen 4×4-versie verkoopt, al hoeft dat ook helemaal niet. En een TDI? Ja, die komt er maar dat blok is allesbehalve prioritair. Daarnaast staat ook een 1.5 TSI op het programma, maar ook hier is de vraag wanneer precies.

Op de baan…

Onderweg vonden we dat de beschikbare 95 pk de 1.200 kg van de T-Cross zeer goed kon verwerken. Deze instapmotor zal de overgrote meerderheid van de chauffeurs tevredenstellen. Hij is flexibel, herneemt vlot en is niet eens erg gulzig. Alleen wat luid als hij in toeren gaat. Je kan je dus voorstellen dat wij de voorkeur gaven aan de versie met 115 pk, die kwieker voor de dag komt en dus soepeler rijdt. Moet ook gezegd dat de DSG-versnellingsbak bijzonder goed samengaat met deze motor.

En toch… is dit briljante kleine blok nog niet pittig genoeg om van de T-Cross een totale hit te maken. Misschien omdat onze Mystique qua weggedrag niet op gelijke hoogte komt met Peugeot. We zeggen dit zonder bitterheid, omdat we weten dat dynamiek nu eenmaal geen groot kenmerk is van de VW’s in het algemeen. Kortom, deze Duitse Mystique blijft trouw aan haar kenmerken. Met een neutraal, geruststellend weggedrag en heel wat comfort.

Conclusie

Door in de huid van zijn rivalen te kruipen om ze beter kunnen bekampen, geeft de VW T-Cross zichzelf alle kansen om de Franse suprematie in het segment in vraag te stellen. Nu alleen nog goed verkopen…

Volkswagen T-Cross blue

De VW T-Cross 1.0 TSI 115 in cijfers

Motor : 3-cilinder turbobenzine, 999cc ; 115pk bij 6.000tr/min ; 200Nm van 2.000 tot 3.500tr/min.

Aandrijving : voorwielen

Versnellingsbak : manuele 6-bak

L/b/h (mm) : 4.235/1.977/1.584

Leeggewicht (kg) : 1.250

Koffervolume (l) : 385 – 1.281

Tankinhoud (l) : 40

0-100 km/u (sec.) : 10,2

Prijs : € 20.730 BTWi

Topsnelheid : 193 km/u

Gem. verbruik : 4,9 l/100 km

CO2 : 112 g/km

Andere motorisaties

1.0 TSI 95 : 95pk ; 4,9 l/100 km ; 180 km/u ; € 19.775 BTWi

1.0 TSI 115 DSG7 : 115pk ; 4,9 l/100 km ; 193 km/u ; € 22.125 BTWi

  • Expressief ontwerp
  • Cabine en kofferbak
  • Kwieke en zuinige motoren
  • Koffer kan praktischer
  • Weggedrag te neutraal voor sommigen
Score van de redactie : (3,5/5)