Honda neemt deel aan het Autosalon van Brussel. De Japanse constructeur heeft een sterke internationale reputatie, vooral voor de kwaliteit van zijn technologie en zijn betrouwbaarheid. Maar de verkoop weerspiegelt deze kwaliteiten veel te weinig. Op het Salon wil Honda dus vooral nieuwe klanten verleiden.
Op zijn stand in paleis 7 benadrukt Honda de hybrides, een technologie die de fabrikant tegelijk met Toyota lanceerde. Sterker nog, Honda was de Prius eind jaren negentig zelfs voor met de lancering van de Insight.
Eigen aanpak
Tegenwoordig is bijna het volledige Honda-gamma hybride, behalve de Civic Type R. Niet compatibel met een sportieve auto? Toch wel, want de laatste NSX die uit productie ging, gebruikte hybridetechnologie. Maar Honda kiest voor een eigen aanpak. De e:HEV-hybridetechnologie werkt ook anders dan die van de concurrentie.
Advertentie – lees hieronder verder
Ter herinnering: de e:HEV-architectuur is die van een echte elektrische auto. De elektromotor is dus de belangrijkste energiebron. Natuurlijk is er ook een verbrandingsmotor, die ofwel gebruikt wordt als een generator om de batterij op te laden, ofwel in de parallelle modus, waarbij hij rechtstreeks aan de wielen gekoppeld is via een meervoudige plaatkoppeling. Dit is het geval bij snelheden van 80 km/u en hoger (op snelwegen), waarbij de generator de batterij niet snel genoeg kan opladen, wegens een te beperkte capaciteit. Tot zover het principe.
Om de hybride te vieren, toont Honda een originele (en uiteraard groene) Insight, net als als een zilveren Civic e:HEV ontworpen door kunstenaar Stuart Semple. Onder de spotlights zal hij zeker schitteren. De verfmix bevat immers 64% zilvervlokken en pigmenten.
Belgische première
Honda presenteert in Brussel een Belgische première: de HR-V e:HEV (een hybride). Die onderscheidt zich onder meer door zijn veelzijdigheid dankzij de opklapbare achterbank (Magic Seats), geïnspireerd op die van de Jazz, die trouwens ook wordt tentoongesteld. Andere getoonde modellen zijn de Civic e:HEV, de ZR-V e:HEV, de CR-V e:HEV en de CR-V e:PHEV (plug-inhybride). De nieuwe Prelude, gepland voor 2026, is niet aanwezig.
Op elektrisch vlak is het aanbod beperkt tot de e:Ny1, een compacte SUV die in alle opzichten goed is, behalve dan de laadsnelheid. Die is namelijk beperkt tot 78 kW. Jammer.
Van een heel andere orde is de Civic Type R. Met een vermogen van 329 pk en een topsnelheid van 275 km/u blijft dit een droom voor liefhebbers van sportieve auto’s en benzine. Voor minstens 60.000 euro rijd je ermee weg.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be