Toyota, ’s werelds grootste autofabrikant, blijft in België hoog gewaardeerd om zijn betrouwbaarheid en expertise in hybrides. Om met de deur in huis te vallen: bezoekers van het Autosalon van Brussel 2025 kunnen zich verheugen op een bijzondere verrassing: in Paleis 7 onthult Toyota de gloednieuwe Urban Cruiser – een wereldprimeur die zeker de aandacht zal trekken.
De naam Urban Cruiser neemt de naam van een oude bekende over, maar deze nieuwe versie heeft niets te maken met zijn voorganger. Alles is gloednieuw – en opvallend genoeg grotendeels ontwikkeld door Suzuki. De Urban Cruiser is namelijk een kloon van de Suzuki e-Vitara, wat de overduidelijke gelijkenissen verklaart. Toch doet Toyota er alles aan om het model een eigen identiteit te geven. Met deze compacte SUV betreedt Toyota een bijzonder dynamisch segment, dat nog competitiever is dan dat van de grotere bZ4X.
De Urban Cruiser wordt geleverd met drie aandrijfopties: een motor met 144 pk (106 kW) en 189 Nm, aangedreven door een 49kWh-batterij, een versie met 174 pk (128 kW) en 189 Nm met een 61kWh-batterij, en een krachtigere uitvoering met 184 pk (135 kW) en 300 Nm koppel. Het interieur komt rechtstreeks van de Suzuki e-Vitara, wat een afwijkende sfeertje zet naast de andere Toyota-modellen. Prijzen zijn nog niet bekend, maar de marktintroductie staat gepland voor 2025.
Deze Urban Cruiser is onderdeel van een grotere strategie van Toyota. Tussen 2026 en 2027 wil het merk maar liefst tien volledig elektrische modellen lanceren. De Urban Cruiser is daarmee pas het tweede hoofdstuk in dit elektrische offensief.
Advertentie – lees hieronder verder
Breed scala aan modellen
Toyota wil voor elk wat wils bieden, ongeacht smaak of budget. Daarom toont het merk op het Autosalon van Brussel de compacte Aygo X, de Yaris HEV en de Yaris Cross HEV. Deze hybrides hebben hun waarde al ruimschoots bewezen, met de mogelijkheid om onder ideale omstandigheden tot 54% van de tijd elektrisch door de stad te rijden.
Een ander blikvanger is de nieuwste generatie van de populaire C-HR, die met zijn uitgesprokener design en hogere prijs – vanaf 30.900 euro – nog persoonlijker wordt dan zijn voorganger. Voor wie meer wil, is er ook een plug-inhybride versie beschikbaar, al hangt daar een stevig prijskaartje aan: 45.000 euro extra.
Naast die modellen is ook de Corolla-familie ruim vertegenwoordigd met de hatchback, de Touring (break) en de SUV-variant, de Corolla Cross – uiteraard allemaal beschikbaar als hybride.
De klassiekers
Uiteraard kunnen de bezoekers ook rekenen op de iconische RAV4, de SUV-pionier van dertig jaar geleden. Hoewel vernieuwde generatie eind 2025 wordt verwacht, blijft de huidige versie relevant dankzij de plug-inhybride uitvoering. Deze beschikt over een 18,1kWh-batterij, goed voor meer dan 65 kilometer elektrisch rijbereik. Die technologie heeft wel een prijs: meer dan 60.000 euro.
Opvallend is de afwezigheid van twee iconen op de Toyota-stand: de Prius en de Land Cruiser. Vooral de Land Cruiser, een legendarisch en stijlvol ontworpen model, ontbreekt – mogelijk omdat het imago van deze robuuste terreinwagen minder strookt met de boodschap van energiezuinigheid. Jammer, want beide modellen hadden ongetwijfeld de nodige aandacht getrokken.
Bij de bedrijfswagens werkt Toyota nu samen met de Stellantis-groep. Dit resulteert in de Toyota Proace City, een herwerking van modellen zoals de Citroën Berlingo, en de Proace en Proace Max, die sterk lijken op de Citroën Jumper en Peugeot Boxer. Allemaal zijn ze ook verkrijgbaar als volledig elektrische versies.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be