Dagelijks worden 63 bestuurders zonder rijbewijs betrapt in België

De nieuwste cijfers van de Belgische politie zijn schokkend: elke dag worden gemiddeld 63 bestuurders zonder rijbewijs betrapt. Zij vormen een reëel gevaar, want deze bestuurders zijn vaak recidivisten die grote risico’s nemen. VIAS roept op tot strenge controles.

Gepubliceerd op 11 maart 2024
Leestijd : 3 min

Partagez

Dagelijks worden 63 bestuurders zonder rijbewijs betrapt in België

De cijfers zijn bekend: in 2023 stopte de politie elke dag 63 bestuurders zonder geldig rijbewijs. Het gaat om bestuurders van wie het rijbewijs ingetrokken was na een overtreding, of bestuurders die zelfs nooit een rijbewijs hebben gehaald. Het aantal stijgt. In 2022 waren het er 46 per dag. Dat komt mogelijk omdat er meer politiecontroles waren in 2023. De afgelopen tien jaar is het aantal rijbewijsovertredingen met 20 procent gestegen.

De cijfers zijn dus significant. En zorgwekkend. Elke dag worden er ongeveer 300 rijbewijzen ingetrokken door de Belgische rechtbanken. Volgens VIAS worden er jaarlijks 105.000 rijbewijzen ingetrokken en 86 procent van de betrokken bestuurders zijn recidivisten.

Gebrek aan controle

Hieruit blijkt dat de intrekking van het rijbewijs te weinig effect heeft, maar vooral dat er te weinig controle is om ervoor te zorgen dat overtreders zich houden aan de beslissing van de rechter. Maar wat beweegt deze mensen om toch nog achter het stuur te kruipen? De straffen zijn nochtans streng. De boete bedraagt minstens 4.000 euro, gekoppeld aan een nieuw rijverbod van drie maanden. De rechter kan ook opteren voor een gevangenisstraf van vijftien dagen. Meer nog: bij herhaling binnen drie jaar worden de straffen verdubbeld. Wellicht zijn dus maatregelen nodig die nog meer afschrikken dan de huidige.

iStock-464411574

Advertentie – lees hieronder verder

Bij een ongeval met een bestuurder zonder geldig rijbewijs, zal de verzekeringsmaatschappij tussenkomen en de andere partij vergoeden, maar niet de automobilist in fout, die in de meeste gevallen door zijn verzekeringsmaatschappij wordt gedagvaard om de uitgekeerde schadevergoeding terug te vorderen. Is er geen verzekering, dan worden de zaken natuurlijk ingewikkelder. Dan kan het garantiefonds tussenkomen. En als dat gebeurt, is dat in de eerste plaats om de medische kosten voor lichamelijk letsel te vergoeden. Materiële schade wordt vaak genegeerd. Volgens Assuralia, de Belgische federatie van verzekeraars die door de RTBF werd geïnterviewd, zou het nuttig zijn dat de overheid met de verzekeraars communiceert en meldt wanneer het rijbewijs van een bestuurder ingetrokken is. Het probleem is dat de huidige wetgeving rond persoonsgegevens deze uitwisseling niet toelaat.

Rijbewijsslot?

Wat kan er gedaan worden tegen dit fenomeen? VIAS heeft enkele ideeën en denkt nog altijd aan een rijbewijs met punten, een instrument dat bepaalde automobilisten toch zou aanzetten om voorzichtiger te rijden na enkele overtredingen. Het verkeersinstituut suggereert ook dat een digitaal rijbewijs een doeltreffende manier zou zijn voor de politie om te achterhalen wie zijn rijbewijs is kwijtgeraakt. Zo kan gerichter gecontroleerd worden bij die bestuurders.

De laatste oplossing klinkt futuristisch, maar bestaat al: het rijbewijsslot, dat voorkomt dat de auto start als het rijbewijs niet geldig is (net zoals het alcoholslot). Het valt te bezien welke ingrepen mogelijk zijn. Bestuurders zonder rijbewijs brengen andere weggebruikers in groot gevaar, vooral omdat hun rijgedrag niet lijkt te veranderen, of ze nu met of zonder rijbewijs rijden.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Partagez

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Boetes
Krijgt België nieuwe, geavanceerde flitspalen?

België heeft zijn verkeerscontroles, vooral op snelheid, opgevoerd, maar er is nog ruimte voor verbetering. Een blik op de nieuwe apparatuur die binnenkort kan worden geïntroduceerd om automobilisten nog beter in de gaten te houden.

Deze week 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.