GAS-boetes stijgen in Vlaanderen, Wallonië blijft achter

In 2023 incasseerden de Vlaamse gemeentes een recordbedrag van 124 miljoen euro aan administratieve boetes, ofwel GAS-boetes, bijna drie keer zoveel als in 2019. Deze stijging komt vooral door nieuwe sanctiemogelijkheden, met name voor kleine snelheidsovertredingen. Ondertussen pakt Wallonië het probleem op een … andere manier aan.

Gepubliceerd op 18 september 2024
Leestijd : 2 min

Deel

GAS-boetes stijgen in Vlaanderen, Wallonië blijft achter

In 2023 piekten de inkomsten van Vlaamse gemeentes uit administratieve boetes, met 124 miljoen euro aan opbrengsten, tegenover 43 miljoen euro in 2019. Deze opzienbarende stijging komt vooral door gemeentelijke administratieve sancties (GAS-boetes), die onder meer straatoverlast en kleine snelheidsovertredingen bestraffen.

Een belangrijke reden voor deze toename is de beslissing van de federale overheid in 2021 om lokale overheden toe te staan eigen GAS-boetes op te leggen voor snelheidsovertredingen tot 20 km/u boven de toegelaten snelheid. Zwaardere overtredingen blijven onder de bevoegdheid van de politierechtbanken. Verder komt een niet onbelangrijk deel van de boetes uit lage-emissiezones, waar de meest vervuilende voertuigen beboet kunnen worden.

Gemeentes zijn nu belangrijke spelers in het aanpakken van lokale overlast. Antwerpen, de grootste stad van Vlaanderen, voerde de lijst aan met 18,7 miljoen euro aan boetes in 2023, terwijl Mechelen met 143,5 euro per inwoner het hoogste bedrag per inwoner noteerde. Steden zoals Roeselare kiezen echter voor een minder repressieve aanpak en hebben veel lagere boetebedragen per inwoner.

28569069

Advertentie – lees hieronder verder

Uiteenlopende strategieën tussen steden

De Vlaamse steden hanteren verschillende aanpakken voor bestuurlijke boetes. Mechelen zet in op verscherpte controles om woonwijken veiliger te maken, terwijl Roeselare streeft naar een evenwicht tussen repressie en preventie. Ondanks de stijging in 2023 benadrukt de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG), in een interview met de VRT, dat boetes nog steeds minder dan 1% van de totale inkomsten van lokale overheden uitmaken.

Andere aanpak in Wallonië

In Wallonië is de situatie anders: administratieve boetes bestaan wel, maar zijn minder ingeburgerd dan in Vlaanderen. Hoewel boetes voor kleine snelheidsovertredingen zijn ingevoerd, duurt het langer voor Waalse gemeenten om het systeem volledig te integreren. Dit kan echter snel veranderen. De nieuwe minister van Mobiliteit en Verkeersveiligheid, François Desquesnes (Les Engagés), werkt aan een nieuw decreet om, net als in Vlaanderen sinds 2021, over te schakelen van strafrechtelijke boetes naar administratieve sancties.

Het doel van de toekomstige administratieve boetes in Wallonië is niet om meer automobilisten te straffen, maar om degenen die nu aan boetes ontsnappen te pakken. Het systeem maakt het mogelijk om alle automobilisten, inclusief buitenlanders, te vervolgen, met deurwaarders die de boetes innen. Wordt vervolgd …

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.