Misbruiken lokale overheden trajectcontroles om geld te verdienen?

De wildgroei van trajectcontroles – vooral in Vlaanderen – wordt vaak voorgesteld als een maatregel voor de verkeersveiligheid. Maar vooral de schatkist van de gemeentes lijkt ervan te profiteren, want zij kunnen administratieve boetes opleggen voor kleine overtredingen. Vlaanderen wil dit controleren en ervoor zorgen dat lokale overheden geen misbruik maken van de situatie. Zal het huidige repressieve beleid veranderen?

Gepubliceerd op 22 november 2024
Leestijd : 3 min

Deel

Misbruiken lokale overheden trajectcontroles om geld te verdienen?

Overal duiken trajectcontroles op. Niet alleen op nationale wegen en autosnelwegen, maar ook op secundaire wegen, die door steden en gemeentes beheerd worden. Al enige tijd kunnen Vlaamse gemeentes kleine overtredingen van de wegcode bestraffen met GAS-boetes, zoals snelheidsovertredingen van minder dan 20 km/u. Natuurlijk zijn trajectcontroles hiervoor een geducht wapen. Binnenkort volgt ook Wallonië, dat werkt aan de goedkeuring van een decreet om administratieve boetes te kunnen opleggen. De bedoeling is om de rechtbanken minder te belasten en de boetes gemakkelijker te kunnen innen.

De ervaring in Vlaanderen toont aan dat deze trajectcontroles zeer lucratief kunnen zijn voor lokale overheden. De cijfers spreken voor zich: vorig jaar incasseerden de Vlaamse lokale overheden 124 miljoen euro aan GAS-boetes, hoewel dit niet allemaal afkomstig was van snelheidsovertredingen. Toch is er een verband, want volgens cijfers van HLN is het aantal trajectcontroles gestegen van 160 in 2023 naar 350 dit jaar.

Voor de verkeersveiligheid

Zoals je zou verwachten, zijn deze extra inkomsten een meevaller voor de lokale overheden, die het steeds moeilijker hebben met hun budget. Maar ze mogen niet om het even wat doen met deze inkomsten, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA) aan de VRT. Haar administratie onderzoekt momenteel de wildgroei van trajectcontroles. Het geld van de GAS-boetes moet terug in de verkeersveiligheid worden gestoken. En dat blijkt niet altijd het geval...

Trajectcontroles moeten altijd op strategische locaties geplaatst worden, zodat ze helpen om de risico’s te verminderen. Het doel van het huidige onderzoek is dan ook om na te gaan of sommige lokale overheden deze controles misbruiken om hun schatkist te spekken. Volgens de minister mogen de trajectcontroles geen financieringsmodel worden voor lokale overheden. De plaatsing ervan moet geëvalueerd worden, omdat in sommige gevallen andere maatregelen, zoals verbeteringen van de weginfrastructuur, meer gerechtvaardigd zijn dan de plaatsing van camera's.

Advertentie – lees hieronder verder

3769

Enige oplossing?

Verschillende geïnterviewde burgemeesters waren beledigd door de opmerkingen van de minister en vonden dat het plaatsen van trajectcontroles vaak de enige oplossing was om het aantal overtredingen terug te dringen. Ze beweren dat ze al andere oplossingen probeerden, maar zonder succes (aanpassingen, strengere controles, vaste flitspalen enzovoort). De burgemeesters beweren ook dat de bevolking tevreden is over de geïnstalleerde trajectcontroles en hun impact op het gedrag van bestuurders.

Het is nog maar de vraag welke resultaten dit onderzoek oplevert en of ze tot aanpassingen zullen leiden. Tot nu toe staan de trajectcontroles op een kaart op de website van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWW), maar daar staan niet alle controles op, vooral niet in lokale politiezones. Ook die in Brussel en Wallonië zijn niet opgenomen. Het valt nog af te wachten of Brussel en Wallonië ook conclusies trekken uit dit onderzoek om zo intelligent en effectief mogelijk te werken. Dit is ook belangrijk voor automobilisten, die deze controles vaak zien als een middel om geld te verdienen. Nogmaals, een verkeersveiligheidsbeleid vereist cijfers, maar ook duidelijkheid, uitleg en transparantie. Is dat te veel gevraagd?

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
51.794 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
51.794 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.