Trajectcontroles: groot verschil tussen Vlaanderen en Wallonië

De Belgische wegen worden steeds vaker gecontroleerd door radars en vooral trajectcontroles. Vandaag houden ze meer dan 1.000 km autosnelweg in het oog. De meeste trajectcontroles staan in Vlaanderen, in Wallonië wordt veel minder gecontroleerd. Waarom?

Gepubliceerd op 16 juli 2024
Leestijd : 3 min

Deel

Trajectcontroles: groot verschil tussen Vlaanderen en Wallonië

De vakantie is begonnen en veel automobilisten zijn gehaast om naar hun vakantiebestemming te rijden. Ze zijn maar beter op hun hoede, want de wegen staan tegenwoordig onder streng toezicht, ook in België. Iedereen weet natuurlijk dat onze wegen steeds meer in de gaten worden gehouden, vooral door trajectcontroles. Wie bewust te snel rijdt of niet weet dat ze er staan, ontsnapt er niet aan.

Volgens informatie van het Nieuwsblad gebruikt de federale politie 158 trajectcontroles op de Belgische snelwegen. Hiermee wordt meer 900 km aan snelwegen nauwlettend gecontroleerd (andere regionale of lokale wegen niet meegerekend). En daar blijft het niet bij: het Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) heeft al aangekondigd dat het nieuwe trajectcontroles activeert, goed voor nog eens 120 km snelweg. Ook in Wallonië zouden er trajectcontroles bijkomen.

Groot verschil

Maar wat is het evenwicht tussen Vlaanderen en Wallonië bij deze controles? Het is vaker aangekondigd dat Wallonië aan een inhaalbeweging bezig is. In werkelijkheid blijft het onevenwicht groot. Vlaanderen heeft namelijk 1.450 km autosnelwegen en volgens de federale politie wordt 600 km daarvan gecontroleerd door trajectcontroles, de afstand in vogelvlucht tussen Antwerpen en Lyon, om je een idee te geven.

In Wallonië daarentegen zijn er 1.700 km autosnelwegen, maar slechts een veertigtal trajectcontroles voor een totale gecontroleerde afstand van 276 km. Het verschil is dus duidelijk, ook al zegt de politie dat de Waalse trajectcontroles over het algemeen iets langer zijn: gemiddeld 7 km, tegenover 5,5 km in Vlaanderen.

Advertentie – lees hieronder verder

177472

Waarom?

Wat zijn de redenen voor dit onevenwicht? De belangrijkste reden is puur technisch: Vlaanderen is dichter bevolk. Een van de regels van de trajectcontroles is dat er zo weinig mogelijk op- en afritten tussen de controlepunten liggen. Automobilisten die tussen de twee punten de weg verlaten, glippen uiteraard door de mazen van het net. Hierdoor is het volgens de Vlaamse autoriteiten beter om meerdere trajectcontroles te plaatsen. Nochtans staat de langste trajectcontrole van ons land in Vlaanderen, tussen Jabbeke en Veurne over een afstand van 14 km.

Doeltreffend

Hoewel veel automobilisten trajectcontroles een verkapte belasting vinden, zouden deze systemen nuttig zijn om het aantal verkeersdoden te verminderen. Dat is althans de mening van het Instituut voor Mobiliteit (IMOB) van de Universiteit Hasselt, dat bewijzen heeft dat het aantal zware overtredingen drastisch daalt op wegen met trajectcontroles. En het effect zou nog groter zijn, want het zou ook gevolgen hebben op de stukken voor en na de trajectcontroles, omdat sommige automobilisten niet altijd weten waar de trajectcontrole begint en eindigt. Daarom spelen ze op veilig.

 Statistieken tonen de doeltreffendheid van trajectcontroles aan. In 2019 vielen er 110 doden op de Belgische snelwegen, tegenover 77 in 2023, een daling van 30% volgens de cijfers van VIAS en de federale politie. Deze trend lijkt zich voort te zetten, want in de eerste helft van 2024 vielen er 8 doden, tegenover 27 in 2019. Dat is drie keer minder. Trajectcontroles kunnen een valkuil zijn – vooral voor afgeleide bestuurders – maar ze bewijzen duidelijk hun doeltreffendheid. Het valt nog te bezien of de Belgische trajectcontroles op termijn alle snelwegen zullen dekken, zoals in Nederland.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Boetes
Misbruiken lokale overheden trajectcontroles om geld te verdienen?

De wildgroei van trajectcontroles – vooral in Vlaanderen – wordt vaak voorgesteld als een maatregel voor de verkeersveiligheid. Maar vooral de schatkist van de gemeentes lijkt ervan te profiteren, want zij kunnen administratieve boetes opleggen voor kleine overtredingen. Vlaanderen wil dit controleren en ervoor zorgen dat lokale overheden geen misbruik maken van de situatie. Zal het huidige repressieve beleid veranderen?

Tot 06:00 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.