Trajectcontroles: Vlamingen beter op de hoogte dan Walen

Naarmate trajectcontroles als paddenstoelen uit de grond schieten, wordt één ding duidelijk: Vlamingen zijn beter op de hoogte dan Walen. Hoe dat komt? Via een website die informatie geeft over de locatie van flitspalen en die het Vlaams Gewest regelmatig bijwerkt. En in Wallonië? Daar bestaat een vergelijkbare website, maar die wordt niet bijgewerkt.

Gepubliceerd op 5 mei 2023
Leestijd : 3 min

Deel

Trajectcontroles: Vlamingen beter op de hoogte dan Walen

Sinds enkele maanden hebben de autoriteiten besloten de ordehandhaving op onze wegen uit te breiden en de repressie op te voeren. In dit verband is nieuw materieel in gebruik genomen. En dit is nog maar het begin. Naast de nieuwste generatie Lidars zijn er vaste intelligente flitscamera’s en trajectcontroles die voor een stortvloed aan boetes voor automobilisten zorgen. Voor sommigen is de situatie ronduit dramatisch, want het duurt vaak enkele weken voor ze beseffen dat ze massaal bekeuringen opstapelen… 

Er zijn echter manieren om de locatie en de werking van nieuwe flitspalen en trajectcontroles te kennen. Dan hebben we het niet over Coyote of Waze. Walen die naar zee of naar Vlaanderen rijden, kunnen best even de website wegenenverkeer.be van het Vlaams Gewest consulteren, want daar kan je al deze info vinden.

police-flashing-light-and-stop-sign-on-car-picjumbo-com

Radars worden aangegeven

Volgens onze collega’s van Sud Presse die de moeite namen om met de wagen van en naar de kust (Oostende) te rijden, telden onderweg vanuit Brussel 7 flitspalen. Wie naar De Panne rijdt, is eraan voor de moeite want ook dan vind je 4 of 5 trajectcontroles op je pad.

Advertentie – lees hieronder verder

Maar ook hier is het, met een beetje anticipatie, mogelijk om op een transparante manier te weten waar er snelheidscontroles zijn en zelfs waar er in de nabije toekomst zullen bijkomen. De website wegenenverkeer.be geeft tevens informatie over de trajecten die op termijn met ANPR-camera’s zullen worden gevolgd. Dat zal het geval zijn in Boutersem op de E40, in Affligem en in Merebelke. De site vermeldt zelfs een lopend project in Drogenbos. Het is duidelijk dat het Vlaamse Gewest zijn kaarten op tafel legt. Dat wordt ook gewaardeerd door de automobilist. Wegenenverkeer.be heeft het over 300 sites, en hoewel de kilometerpaaltjes niet zijn aangegeven, zijn de GPS-coördinaten beschikbaar.

site-web

Wallonië is een blinde vlek

In Wallonië bestaat er wat gelijkaardigs met de website Trafiroutes die hetzelfde doet als zijn Vlaamse evenknie. Het probleem is echter dat er geen specifieke kaartsoftware voor de trajectcontroles lijkt te zijn, zoals dat in Vlaanderen wel het geval is. Hoe dat komt? Volgens onze collega’s schuift de overheid de hete appel door en stelt dat men op de website trafiroutes.wallonie.be moet kijken. Dit klopt, maar – wat had je gedacht – er staan slechts een handvol vaste flitspalen aangegeven. De autoriteiten geven dat ook toe: de kaart is al jaren niet meer geactualiseerd en ook de website is verouderd.

Het kabinet van de minister van Verkeersveiligheid, Valérie de Bue (MR), erkent dat er actie moet worden ondernomen en wil binnenkort een nieuwe kaart aanbieden, die net als in Vlaanderen transparant zou zijn. De vraag is wanneer? Daar blijft het antwoord vaag, of zelfs onbestaand. Kortom, dit is een betreurenswaardig onevenwichtigheid, hoewel het kabinet aan dat in Wallonië trajectcontroles altijd met een bord worden aangekondigd, wat in Vlaanderen dan weer niet het geval is. Altijd? Niet helemaal, want de trajectcontrole op de E42 tussen Namen en Charleroi wordt nergens aangekondigd.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Boetes
Misbruiken lokale overheden trajectcontroles om geld te verdienen?

De wildgroei van trajectcontroles – vooral in Vlaanderen – wordt vaak voorgesteld als een maatregel voor de verkeersveiligheid. Maar vooral de schatkist van de gemeentes lijkt ervan te profiteren, want zij kunnen administratieve boetes opleggen voor kleine overtredingen. Vlaanderen wil dit controleren en ervoor zorgen dat lokale overheden geen misbruik maken van de situatie. Zal het huidige repressieve beleid veranderen?

Tot 06:00 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.