Wallonië scherpt de verkeersveiligheid aan. De nieuwe minister van Mobiliteit, François Desquesnes (Les Engagés), kondigde recent de installatie aan van 150 extra flitspalen, zowel vast als mobiel. Tegen het einde van de legislatuur in 2029 zal dat aantal oplopen tot 600.
Maar dat is niet de enige maatregel die Waalse automobilisten zal treffen - én de Vlaamse die Wallonië frequenteren tijdens de week of het weekend. De regering zet nu fase 2 van haar plan in gang: het definitieve einde van de tolerantie bij bestaande flitspalen.
Geen speelruimte meer
Tot nu toe bestond er een verschil in hoe flitspalen snelheidsovertredingen registreerden op lokale en regionale wegen. Lokale flitsers hanteerden een veel hogere tolerantiegrens dan de technische marge van zo’n 6%, waardoor duizenden lichte snelheidsovertredingen onbestraft bleven.

Advertentie – lees hieronder verder
Waarom dit verschil? Simpel: het enorme aantal overtredingen zorgt nu al voor een overbelasting bij de politie, die daarom liever wat tolerant blijft om niet overspoeld te raken. Die tolerantiegrenzen zijn geen geheim en verschillen per parket. In Charleroi bijvoorbeeld geldt een marge tot 10 km/u, ongeacht de zone (30, 50, 70 of 90 km/u). Vooral in de lagere snelheidszones is dat aanzienlijk. Deze tolerantie is ongetwijfeld overdreven. Dit schept ongelijkheid tussen bestuurders, omdat de boete afhangt van de regio waarin ze wonen. Zo is de wet niet voor iedereen gelijk.
Logische volgende stap?
In 2023 begon Wallonië al met het gelijktrekken van de flitspaaltoleranties, maar alleen op snelwegen. Nu is de rest van het wegennet aan de beurt. Toch duurde het anderhalf jaar om slechts 36 flitspalen technisch op elkaar af te stemmen. Geen commentaar.
Dit betekent echter niet dat alle regionale en lokale flitspalen meteen naar nultolerantie gaan. Het parket zal beoordelen of de diensten de extra stroom boetes aankunnen. Daarom worden alleen bepaalde flitspalen geselecteerd voor nultolerantie. Een opvallende aanpak voor een rechtssysteem dat eerlijkheid nastreeft en een regering die recidivisten strenger wil aanpakken. Wordt vervolgd, maar één ding is zeker: Wallonië is nog niet klaar om Vlaanderen hierin te volgen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be